شناسه خبر:79372
1402/11/23 11:08:53

رئیس دادگستری شهرستان اسدآباد از کمک 240 میلیون تومانی یک خیر اسدآبادی برای آزادی یک زندانی محکوم مالی این شهرستان خبر داد.

احمد کاظمی اظهار کرد: این زندانی با کمک خیر نیک‌اندیش که تمایلی به ذکر نام خود ندارد، پس از 11 سال روز دوشنبه هفته جاری از زندان آزاد خواهد شد.

وی با بیان اینکه زندانی اهل اسدآباد که پرونده آن مربوط به دادگستری و دادسرای همدان بود به‌تازگی به بنده معرفی شد، ادامه داد: محکوم این پرونده در زندان بوده و حبس وی به اتمام رسیده و درحال حاضر به‌علت عدم توانایی در پرداخت محکومیت مالی خود به مبلغ 250 میلیون تومان همچنان در زندان به‌سر می‌برد که با معرفی این زندانی توسط مدیر یکی از پیج‌های اینستاگرامی شهرستان به بنده، خانواده این محکوم زندانی را به دفتر خود دعوت و آن‌ها را به یکی از خیرین نیک‌اندیش معرفی کردم.

کاظمی گفت: این خیر عزیز پرداخت 240 میلیون تومان از دیه این محکوم زندانی را تقبل کرده؛ ضمن اینکه مبلغ 10 میلیون تومان از مابقی دیه این فرد نیز توسط پیج اینستاگرامی از مردم شهرستان اسدآباد جمع‌آوری شده و روز دوشنبه هفته جاری این زندانی پس از 11 سال به آغوش خانواده خود بازمی‌گردد.

وی با بیان اینکه در شهرستان اسدآباد خیرین خوبی وجود دارند، ابراز کرد: بسیاری از این خیرین خودشان به ما مراجعه می‌کنند و می‌خواهند مواردی را که ما تشخیص می‌دهیم توانایی پرداخت محکومیت مالی خود را ندارند، معرفی کنیم تا به این محکومان به‌منظور آزادی، کمک مالی کنند.

رئیس دادگستری شهرستان اسدآباد یادآور شد: از ابتدای سال تاکنون با استفاده از ظرفیت خوب خیرین شهرستان بیش از 10 پرونده محکوم مالی که استطاعت پرداخت محکومیت مالی خود را نداشتند، در شهرستان مختومه شده است. هفته گذشته نیز یک پرونده محکوم مالی توسط کمک خیرین مختومه و فرد مورد نظر از زندان آزاد شد.

وی اضافه کرد: در روز میلاد فاطمه زهرا (س) نیز یک خیر اسدآبادی 40 میلیون تومان برای آزادی یک زندانی خانم محکوم مالی نذر کرده بود که معرفی چنین پرونده‌ای را از ما درخواست داشت و به تبع ما نیز این زندانی را به وی معرفی کردیم و این بانوی زندانی از بند زندان رها شد.

کاظمی همچنین تصریح کرد: در یک مورد از پرونده‌ها موضوع پرونده مطالبه مهریه بود که فرد مورد نظر توان مالی پرداخت سکه‌های تعیین‌شده را نداشت و با پیگیری لازم، همسر این آقا از بخشی از سکه‌ها گذشت و بخش دیگر را یک خیر تقبل کرد و خوشبختانه اجازه ندادیم فرد مورد نظر به‌خاطر مهریه به زندان معرفی شود.

وی ادامه داد: خیرین شهرستان اسدآباد در بخشش قصاص نیز فعالیت خیلی خوبی داشته‌اند و برای افرادی که محکوم به قصاص بودند، مصلحین ما ورود پیدا کرده و با خانواده مقتول صحبت و رضایت آنان را جلب کردند.

رئیس دادگستری شهرستان اسدآباد مطرح کرد: این رضایت یا با دریافت مبلغی پول بوده که بخشی از آن توسط خیرین و بخشی دیگر توسط خانواده محکوم تهیه و تأمین شده و فرد از قصاص رهایی یافته است و یا در برخی دیگر از موارد در قالب پویش‌های مختلف به‌ویژه پویشی که معاونت توسعه حل اختلاف استان در ایام اربعین و محرم به‌نام پویش «به عشق امام حسین (ع) می‌بخشم» راه‌اندازی کرده بود، موفق به کسب رضایت از خانواده مقتول و رهایی محکوم از قصاص شدیم.

وی با اشاره به موارد بخشش قصاص در شهرستان اسدآباد از ابتدای امسال تاکنون، تصریح کرد: در این رابطه از ابتدای سال تاکنون برای چهار فقره قتل از طریق مصلحین و کمکی که خیرین داشتند، به‌صورت پرداخت پول و یا تنها به عشق امام حسین (ع)، رضایت گرفتیم؛ یعنی خانواده مقتول بدون دریافت پولی، اعلام رضایت کردند و موفق به رهایی محکوم از قصاص شدیم.

کاظمی در پایان بیان کرد: علاوه‌بر این، موارد متعددی ضرب و جرح‌های عمدی داریم که در این رابطه نیز مصلحین ورود پیدا کرده‌ و پرونده‌ها به صلح و سازش ختم شده‌اند؛ البته در این رابطه بحث جنبه‌های عمومی آن نیز وجود دارد، اما وقتی اعلام رضایت از طرف شکات صورت می‌گیرد، در بخش جنبه عمومی قضات مجوز قانونی دارند که تخفیفات قانونی را برای بحث جنبه عمومی نیز درنظر بگیرند.

 

 

شناسه خبر 79372