شناسه خبر:79453
1402/11/25 09:59:20
سپهرغرب درخصوص پروژه احداث تونل گردنه اسدآباد مطرح کرد:

تونلی که در گردنه ماده 23 همچنان متوقف است

به گفته نماینده و فرماندار شهرستان اسدآباد پروژه احداث تونل در گردنه اسدآباد نیازمند قرار گرفتن در بین پروژه‌های ملی به‌لحاظ بودجه‌ای است که در این مسیر همچنان در گردنه ماده 23 بالغ‌بر یک‌سال بوده که متوقف شده است.

سپهرغرب، گروه - طاهره ترابی مهوش : تیرماه سال جاری بود که فرماندار اسدآباد در گفت‌وگو با رسانه‌ها با تأکید بر تزریق اعتبار برای پروژه شاخص ملی شهرستان به‌منظور تسریع در روند اتمام آن‌، گفت: از محل سفر ریاست جمهوری به پروژه کنارگذر اسدآباد 120 میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شده که بخشی از این اعتبار تخصیص یافته است.

از طرفی معاون راهداری اداره‌ کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان هم در همان مقطع زمانی از آغاز عملیات بهسازی و روکش آسفالت در گردنه اسدآباد و محور اسدآباد- کنگاور خبر داد و افزود: رفع، اصلاح و آشکارسازی نقاط پُرتصادف، ساخت و پاک‌سازی پارکینگ، راه‌اندازی سیستم‌های روشنایی، خط‌کشی، بهسازی آسفالت، شانه‌سازی و تعدیل شیب شیروانی، رنگ‌آمیزی سرعت‌کاه‌ها، نصب بنر و غیره، ازجمله اقدامات راهداری برای مسیرهای منتهی به کربلا است.

نکته قابل تأمل اینکه مسیر ترانزیتی گردنه اسدآباد با دو هزار متر ارتفاع یکی از پنج گردنه سخت‌گذر بوده و براساس آمار در فهرست یکی از 10 جاده خطرناک و حادثه‌آفرین کشور است که با توجه به قرار گرفتن در مسیر بزرگراه کربلا و نیز موقعیت استراتژیکی در ارتباط با استان و همچنین پُل ارتباطی بودن با برخی از کشورهای همسایه، می‌توان از آن به‌عنوان یک محور و مسیر مواصلاتی بین‌المللی نیز یاد کرد. این جایگاه به‌گونه‌ای است که در طول شبانه‌روز به‌طور میانگین به‌واسطه تردد بیش از 20 هزار خودروی سبک و سنگین، یکی از پُرترافیک‌ترین جاده‌های غرب کشور بوده که برف‌گیر بودن آن در فصل بارندگی و سرما، توجه به آن را دوچندان می‌کند، اما متأسفانه هرساله این محور با چشم‌انداز زیبا و منحصربه‌فرد، به‌واسطه سوانح و تصادفات متعدد تعدادی از هم‌وطنان را داغدار عزیزان خود می‌کند؛ به‌طوری که آمار تصادفات فوتی و جرحی این گردنه هربار به تیتری دردناک در روزنامه‌ها و جراید و فضای مجازی بدل می‌شود.

به‌گونه‌ای که اغلب مواردی همچون ناآشنایی رانندگان با جاده، انحراف به چپ، سبقت غیر مجاز، واژگونی، خستگی و خواب‌آلودگی و عدم توجه به جلو از بیشترین دلایل و علل تصادفات به‌ویژه تصادفات رخ به رخ و انحراف به چپ در این محور از زبان پلیس راه به‌عنوان علت حادثه بیان می‌شود.

بر این اساس در سال‌های اخیر مسئولان استانی و شهرستانی به دنبال تدبیر و چاره‌ای برای افزایش ضریب ایمنی این مسیر مخاطره‌انگیز برآمدند؛ حذف گردنه، ساخت تونل، احداث جداکننده‌های بتونی و تعریض گردنه ازجمله تدابیر پیشنهادی اندیشیده‌شده مسئولان برای مرتفع شدن مشکل حادثه‌آفرین بودن این محور بوده است.

اما دراین‌بین طرح احداث تونل در گردنه اسدآباد به‌عنوان برنامه‌ای بلندمدت ازجمله طرح‌های پیشنهادی در سال‌ 90 بود که به تصویب رسید، اما طی این سال‌ها اجرای طرح مذکور را به‌دلیل نیاز به اعتبار زیاد و مواردی چون بافت زمین به‌لحاظ جنس سنگ‌های مسیر و شیستی بودن گردنه، غیر ممکن می‌دانستند و حتی دوم بهمن‌ماه سال 1399 نیز مشاور وزیر راه و شهرسازی وقت در امور زیربنایی کشور در سفر نیم‌روزه خود به شهرستان اسدآباد و در جلسه بررسی مشکلات پروژه‌های حوزه راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای این شهرستان در رابطه با احداث تونل در گردنه اسدآباد اظهار کرد: گردنه اسدآباد دارای موقعیت خاصی است و با وجود اختلاف ارتفاع و بافت زمین‌شناسی ایجاد تونل در آن شدنی نیست.

با این وجود در پی پیگیری‌های مستمر مسئولان استان در اسفندماه سال گذشته نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی طی نشست خبری خود از خبر خوش نهایی شدن طرح مطالعه احداث تونل در گردنه این شهرستان خبر داد و گفت: شرکت انتخاب‌شده برای مطالعه احداث تونل در گردنه، اجرای طرح را در این محور شدنی دانسته است.

حال آنکه اجرای طرح احداث تونل فرآیند زمانی طولانی خواهد داشت و تا اجرایی شدن این طرح مسئولان امر دست روی دست نگذاشته و برای برنامه کوتاه‌مدت از دو سال پیش طرح تعریض، نصب حفاظ میانی نیوجرسی و روشنایی را برای محور گردنه اسدآباد در دست اجرا دارند و اجرای بخش عمده نصب نیوجرسی گردنه موجب کاهش تصادفات در این محور شده و نام گردنه اسدآباد را از فهرست 10 جاده حادثه‌آفرین کشور خارج و حذف کرد.

بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم بار دیگر در ارتباط با این پروژه گفت‌وگویی را با کیومرث سرمدی‌واله، نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی و حسینعلی شرکایی، فرماندار این شهرستان ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طرح احداث تونل در گردنه اسدآباد از مدت‌ها پیش در انتظار صدور مجوز کمیسیون ماده 23 در سازمان برنامه و بودجه کشور است، اظهار کرد: درحال حاضر پیگیر این پروژه هستیم و چندی پیش نیز در صحن علنی مجلس تسریع در تصویب مجوز کمیسیون ماده 23 این پروژه بزرگ را از سازمان برنامه و بودجه کشور درخواست کردیم.

کیومرث سرمدی‌واله با تأکید بر اینکه بعد از دریافت ماده 23 می‌توان از توانمندی و ظرفیت برخی از شرکت‌ها ازجمله قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص) برای مشارکت در احداث این پروژه استفاده کرد، افزود: برای عملیات ساخت و اجرای این پروژه صدور و تصویب مجوز کمیسیون ماده 23 جهت دریافت ردیف بودجه امری ضروری است؛ برای مطالعات این طرح تاکنون اعتباری افزون‌بر 1.5 میلیارد از محل اعتبارات در اختیار نماینده هزینه شده و برای ساخت این طرح به اعتباری بالغ‌بر پنج تا هشت هزار میلیارد تومان نیاز است.

وی با اشاره به اینکه امیدوارم مسئولان کمک کنند تا بتوانیم مجوز این طرح را بگیریم، خاطرنشان کرد: مطالعه و احداث ساخت این تونل در قالب آزادراه کربلا دیده شده، این پروژه از کنارگذر همدان آغاز می‌شود و در گردنه به سمت محل احداث تونل اسدآباد ادامه پیدا می‌کند، سپس به کنارگذر شرقی اسدآباد منتهی خواهد شد.

سرمدی‌واله با بیان اینکه گردنه اسدآباد یکی از 10 محور پُرخطر و حادثه‌خیز سطح کشور بود که با برخی از اقدامات کوتاه‌مدت از جمله تعریض، نصب روشنایی و نیوجرسی نسبت به ایمن‌سازی این محور در دو سال اخیر اقدام شده است، گفت: این اقدامات ایمن‌سازی انجام‌شده در گردنه اسدآباد موجب شد تا در این محور میزان تصادفات فوتی به صفر رسیده و گردنه از فهرست 10 محور خطرخیز سطح کشور خارج شود.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کاهش هزینه استهلاک وسایل نقلیه، کاهش میزان تصادفات و خسارات مالی، صرفه‌جویی در مصرف بنزین و گازوئیل و کاهش مسافت ازجمله مزایای احداث تونل در گردنه اسدآباد است.

فرماندار شهرستان اسدآباد نیز با تأکید بر اینکه تمامی مصوبات اجرای تونل در گردنه اسدآباد انجام شده و مطالعات نیز صورت پذیرفته و درحال حاضر به مرحله پیگیری در مجلس برای گرفتن ماده 23 رسیده است، گفت: این مهم می‌بایست در مجلس شورای اسلامی به همت نماینده شهرستان و با حمایت نمایندگان استان محقق شود.

حسینعلی شرکایی از اجرا و بهره‌برداری از طرح بازشو اضطراری در گردنه اسدآباد به‌منظور ارائه خدمات مطلوب به کاربران جاده‌ای خبر داد و افزود: به همت راهداری عملیات نصب 14 کیلومتر حفاظ بتنی میانی نیوجرسی و سیستم روشنایی در گردنه اسدآباد به اتمام رسیده و هم‌اکنون در حال بهره‌برداری است؛ همچنین عملیات تعریض این گردنه نیز با انتخاب پیمانکار ذی‌صلاح در دستور کار اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان قرار دارد.

وی تصریح کرد: به‌منظور ارائه خدمات مطلوب به کاربران جاده‌ای به‌ویژه در مواقع بحرانی همچون امدادرسانی سریع درصورت بروز راه‌بندان، برف، کولاک و غیره در چندین مقطع از گردنه اسدآباد به‌جای حفاظ‌های بتنی ثابت، حفاظ بتنی متحرک و بازشو نصب شده است.

این مقام مسئول همچین از آسفالت‌ریزی 9 کیلومتر از گردنه اسدآباد خبر داد و گفت: این گردنه استراتژیک سالانه از اعتبارات ملی در عرصه نگهداری و بهسازی برخوردار است و درعین‌حال از اعتبارات سفر ریاست جمهوری نیز به این امر اختصاص داده شده؛ به‌نحوی که چیزی حدود 50 تا 100 میلیارد تومان سالانه به این امر اختصاص می‌یابد.

وی با بیان اینکه امسال چیزی بالغ‌بر 44 میلیارد تومان اعتبار از سوی راهداری استان برای روشنایی، آسفالت و استقرار حفاظ بتنی این محور مواصلاتی پرداخت شده است، اظهار کرد: در بحث تعریض مسیر نیز مدیرکل راهداری قول دادند دو خط از دو طرف به خط‌ها فعلی اضافه کنند.

مع‌الوصف؛ با توجه به آنچه گفته شد، گردنه اسدآباد تنها متعلق به این شهر و استان همدان نیست. عبور بزرگراه کربلا از این شهر، قرار گرفتن در شاهراه ارتباطی 6 استان کشور و پُل ارتباطی با برخی کشورهای همسایه بودن، دلایل محکمی برای بین‌المللی بودن این مسیر به‌شمار می‌رود و ازاین‌رو نه‌تنها همت مجمع نمایندگان استان، بلکه عزمی ملی برای حل مشکلات آن نیاز است.

از طرف دیگر، تمام زیبایی و جلوه اسدآباد به آرامیدن در دامنه این گردنه پُرپیچ‌وخم است؛ پس با توجه به این ظرفیت، می‌بایست اندکی به وجه گردشگری مسیر مذکور نیز اندیشید و با تدبیری که شایسته مردمان این دیار است، خطرات این گردنه را به حداقل ممکن رساند.

بی‌تردید گردنه اسدآباد با همه خوف و غضبش، بسیار زیبا است و چشم‌اندازی بی‌مثال در بهار و زمستان دارد؛ به‌طوری که وجود جنگل انبوه، برف‌گیر بودن آن و فرازوفرودهای بسیارش، به ایجاد طرح‌هایی همچون پیست اسکی و تله‌کابین در این منطقه قوت می‌بخشد و قابلیت تبدیل شدن به تفرجگاهی دلنشین را فریاد می‌زند. قابلیتی که باید به‌عنوان فرصتی برای افزایش جذابیت‌های گردشگری استان همدان، حفظ شود.

 

شناسه خبر 79453