شناسه خبر:79502
1402/11/26 10:33:43

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی همدان گفت: اعتبارات عمرانی همدان در بخش استانی (به‌جز ملی) در ابتدای سال جاری 16 هزار و 880 میلیارد ریال بود که این رقم به 18 هزار میلیارد ریال افزایش یافت.

تورج الوانیان روز چهارشنبه ابراز کرد: نزدیک به 45 درصد از این اعتبارات تاکنون تخصیص یافته است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان همدان اظهار کرد: میزان اعتبارات عمرانی استان همدان در سال جاری نسبت به سال گذشته بیش از 50 درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه اعتبارات عمرانی محدود به بودجه استانی نمی‌شود، یادآور شد: اعتبارات عمرانی یادشده مختص بودجه استانی بوده و بخشی از اعتبارات عمرانی نیز به شکل ملی است که به طرح‌های نیمه‌کاره و یا در دست اجرای استان تخصیص داده می‌شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه نکته مهم و مثبت اعتبارات عمرانی امسال تخصیص نقدی بود به‌طوری که تا امروز 95 درصد تخصیص‌های انجام‌شده به‌صورت نقدی پرداخت شده است، گفت: یکی از مزایای پرداخت نقدی به‌جای روش‌های دیگر مانند اوراق، این است که تورم سالیانه مشمول آن نمی‌شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی همدان اظهار کرد: در سال جاری به‌جای اینکه منبع اعتباری در اختیار دستگاه‌ها قرار گیرد و آن‌ها اعتبارات را هزینه کنند، در ابتدا اولویت‌ها از آن‌ها استعلام شده و اعتبارات برای بخش‌های مورد نیاز یا محروم مورد استفاده قرار گرفته است.

الوانیان با بیان اینکه دولت می‌کوشد تا به‌جای افزایش اسمی اعتبارات میزان تخصیص و پرداخت‌ها را افزایش دهد، خاطرنشان کرد: دولت سیزدهم در بودجه سال 1403 به دنبال این است که سهم اعتبارات عمرانی را به ریال افزایش ندهد، بلکه روی تخصیص تمرکز داشته باشد؛ چراکه از سال‌های قبل طرح‌های نیمه‌تمام زیادی وجود داشته و اولویت تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام است.

وی با بیان اینکه در استان همدان سن طرح‌های عمرانی زیاد نیست و متوسط سن نسبت به بقیه استان‌های کشور کمتر است، ادامه داد: قرار است بسیاری از طرح‌های نیمه‌تمام اولویت‌دار دوساله تکمیل شوند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان همدان گفت: علاوه‌بر این اعتبارات برخی از طرح‌ها از محل اعتبارات ملی تأمین اعتبار می‌شود که در این راستا یک‌هزار و 350 میلیارد ریال اعتبار برای طرح‌های ملی استانی شده و سه هزار و 600 میلیارد ریال اعتبار از محل توازن برای استان پیش‌بینی و درنظر گرفته شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی همدان تکمیل طرح‌های آب‌رسانی را از اولویت‌های استان در پیشبرد پروژه‌های عمرانی عنوان کرد و افزود: برای طرح آب‌رسانی از سد تالوار به شهر همدان در قانون بودجه 540 میلیارد ریال اعتبار درنظر گرفته شد و امسال 700 میلیارد ریال بود و تاکنون 15 هزار میلیارد ریال جذب این طرح شده است.

وی خاطر نشان کرد: استان همدان یک‌هزار و 600 طرح نیمه‌تمام و در مرحله بهره‌برداری دارد که در سامانه دارایی‌های دولت بارگذاری شده است.

 

 

شناسه خبر 79502