شناسه خبر:79693
1402/12/1 11:41:14

سپهرغرب، گروه گردشگری: فعال حوزه کتاب و نماینده ناشران شرکت‌کننده در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران با اشاره به فعالیت‌های متنوع غرفه ناشران همدان در این نمایشگاه به‌منظور معرفی جاذبه‌های استان، گفت: نقش، جایگاه و توانمندی ناشران در توسعه گردشگری همدان نباید نادیده گرفته شود.

علی ابوالفتحی‌نادر روز دوشنبه با اشاره به فعالیت‌های انجام‌شده در بخش ناشران کتاب غرفه همدان در نمایشگاه گردشگری تهران که هفته گذشته برپا شد، اظهار کرد: نمایش فعالیت‌های پژوهشگران همدان در حوزه‌های مختلف باستان‌شناسی، زبان‌شناسی، مردم‌شناسی، هنرهای سنتی، گردشگری و میراث طبیعی در زمان برپایی نمایشگاه گردشگری تهران در این غرفه صورت گرفت.

وی ادامه داد: نمایش و معرفی کتب همدان‌شناسی و مفاخر این سرزمین کهن و رونمایی از تازه‌های نشر این حوزه از دیگر اقدامات انجام‌شده در غرفه ناشران کتاب همدان در نمایشگاه میراث فرهنگی تهران بود.

نماینده 10 ناشر برتر استان همدان و کشور به بازدید محمود شالویی رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران از بخش ناشران غرفه همدان در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران اشاره کرد و گفت: وی در این بازدید به جایگاه فاخر و ارزنده همدان در حوزه تاریخ و تمدن ایران اشاره و تأکید کرد این دیار به نقش تمدنی خود ادامه می‌دهد.

ابوالفتحی‌نادر اظهار کرد: در این نمایشگاه همچنین «مجموعه مقالات سومین همایش بین‌المللی معماری دستکند» به کوشش مهناز اشرفی به‌عنوان یکی از 18 عنوان کتاب چاپ‌شده توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور در سال 1402 که نشان از وجود فعالیت‌های قابل توجه علمی و پژوهشی در همدان دارد، مورد معرفی قرار گرفت که اقدام ارزنده‌ای از سوی فعالان حوزه نشر در راستای معرفی ظرفیت‌های غنی تاریخی و فرهنگی همدان بود.

این فعال حوزه کتاب اذعان کرد: هماهنگی و حضور امیرشهاب رضویان از کارگردانان و فیلم‌نامه‌نویسان مطرح همدانی برای شرکت در مراسم رونمایی از کتب منتخب از دیگر فعالیت‌های انجام‌شده در این نمایشگاه بود که مورد توجه قرار گرفت.

وی افزود: با رایزنی‌های انجام‌شده موفق شدیم تا نظر شبکه جام جم را برای تهیه گزارش از غرفه همدان در این نمایشگاه جلب کنیم که اتفاق مبارکی بود و منجر شد تا بسیاری از هم‌وطنان خارج از کشور با ظرفیت‌های گردشگری این استان که پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین است، آشنا شوند.

ابوالفتحی‌نادر با تقدیر از استاندار همدان و معاون هماهنگی اقتصادی استاندار درخصوص حمایت از حضور بخش‌های مختلف ازجمله ناشران و اختصاص فضا برای مشارکت در غرفه همدان، گفت: امیدواریم در بدنه کارشناسی دستگاه‌های مختلف اجرایی ذی‌ربط نیز هم‌افزایی و اقدامات دور از سلایق فردی را در جهت حضور قدرتمند در چنین رخدادهایی به‌منظور معرفی بهتر همدان شاهد باشیم.

این فعال حوزه کتاب با اشاره به نقش کتاب در کمک به توسعه گردشگری، ابراز کرد: با توجه به اینکه همدان در زمینه ادبیات و کتاب کودک در کشور قطب است، این شهر به‌عنوان آزمونه (پایلوت) شهر دوست‌دار کودک انتخاب شده و گردشگری کودک و خانوده نیز به سایر برندهای همدان اضافه شده است و این ظرفیت مناسبی برای استان در زمینه جذب گردشگر و همچنین معرفی اهالی فرهنگ و نویسندگان همدانی به هم‌وطنان به‌شمار می‌رود.

ابوالفتحی‌نادر با بیان اینکه در دولت سیزدهم فعالیت‌های چشمگیری در حوزه کتاب و نشر انجام شده است، گفت: ازجمله این فعالیت‌ها می‌توان به رخداد نمایشگاهی علوم قرآنی پس از پنج سال وقفه یا برگزاری نمایشگاه کتاب دفاع مقدس و نمایشگاه کتاب کودک اشاره کرد که امیدواریم استمرار داشته باشد و بتواند در اعتلای فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی در همدان و کشور مؤثر واقع شود.

شناسه خبر 79693