شناسه خبر:79759
1402/12/3 10:57:58

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار کردستان گفت: دستور رئیس جمهور به وزارت راه و شهرسازی و راه‌آهن جمهوری اسلامی مبنی بر جذب نیروی بومی برای راه‌اهن کردستان پیگیری و مراحل آن در سازمان امور استخدامی در دست انجام است.

اسماعیل زارعی‌کوشا روز چهارشنبه در صد و بیست و نهمین سفر شهرستانی خود در جمع مردم شهر بلبان‌اباد دهگلان، اظهار کرد: اعتقاد داریم میزهای خدمت شهرستانی، فرصتی است که مردم می‌توانند بدون واسطه مسائل خود را با مسئولان در میان بگذارند و این عامل توفیق بوده که دستاوردهای ویژه‌ای داشته است.

وی با بیان اینکه مردم این منطقه به تلاش، کوشش و زحمت مشهور هستند از دهگلان به عنوان یکی از قطب‌های بزرگ کشاورزی استان و کشور نام برد و افزود: منطقه لیلاخ از چند بعد اشتهار دارد ازجمله خاستگاه مفاخر منطقه کردنشین اعم از علما، ادبا و دانشمندان به نامی بوده و فرهنگ و هنر نیز خاستگاه ویژه‌ای در این شهر دارد.

استاندار کردستان با بیان اینکه خدمات بسیاری در طول عمر انقلاب اسلامی انجام گرفته است، افزود: در دولت سیزدهم این تلاش‌ها بیشتر شده و با توجه خاص دولت، بخش عمده‌ای از طرح‌های نیمه‌تمام با عمر بیش از دو دهه در کردستان، تعیین تکلیف و به اتمام رسیده است.

زارعی‌کوشا از مسیر ریلی به‌عنوان ظزفیت بزرگ سرمایه‌گذاری در استان نام برد و گفت: این ظرفیت تنها برای حمل‌و‌نقل مسافر نیست و مزیت بی‌نظیری برای حوزه اقتصادی منطقه است که رغبت برای سرمایه‌گذاری را افزایش داده و از مزیت‌های مهم استان شده است.

وی به راه‌اندازی خط باری ریل آهن سنندج - تهران اشاره کرد و گفت: 500 هزار تن محصول کارخانه سیمان کردستان از طریق خط ریلی باری به شلمچه و عراق منتقل شده است.

استاندار کردستان از شهرک صنعتی دهگلان به‌عنوان یکی از بهترین شهرک‌های صنعتی استان نام برد و تأکید کرد که برای توسعه اقتصادی می‌شود از آن بهره بیشتری برد.

زارعی‌کوشا به سهم 500 هزار تنی دهگلان از تولیدات سه هزار و 500 تنی کشاورزی استان نیز گریزی زد و با اشاره به نقش اول دهگلان در این زمینه گفت: دهگلان در ظرفیت برخورداری از سردخانه‌های کشاورزی هم رتبه اول استان را دارد.

وی افزود: در ابتدای دولت سیزدهم ظرفیت سردخانه‌های کردستان 35 هزار تن بود که اکنون سه برابر شده و به 90 هزار تن رسیده و 50 هزار تن آن به دهگلان اختصاص دارد.

استاندار کردستان به مطالبه جدی مردم بلبان‌آباد مبنی بر تعریض جاده‌این شهر به دهگلان اشاره کرد و گفت: اجرای این طرح مصوب و مقدمات کار و پیمانکار مشخص شده و با بهبود وضعیت جوی این طرح از بهار شروع می‌شود.

تکمیل یک باب مدرسه 12 کلاسه در دست احداث، تکمیل سالن چندمنظوره ورزشی، فعال کردن اتاق عمل بیمارستان دهگلان و احداث 26 کیلومتر راه روستایی از دیگر طرح‌های توسعه زیرساخت‌های دهگلان بود که استاندار کردستان به آن اشاره کرد.

استاندار کردستان همچنین از راه‌اندازی فاز دو کارخانه لاستیک بارز با 800 نفر اشتغال جدید خبر داد و گفت: این طرح، ظرفیت خوبی در حوزه اشتغال است.

زارعی‌کوشا به تلاش برای توسعه و تقویت بخش کشاورزی هم اشاره کرد و گفت: طرح تبدیل دیمزارها به آبی در هزار و 800 هکتار از زمین‌های پایاب سد سنگ سیاه و هزار و 100 هکتار در پایاب سد سورال در دست اجراست.

وی گفت: از 17 میلیارد ریال اعتبار تخصیصی برای طرح‌های کشاورزی استان، بخشی به تکمیل و اجرای این طرح‌ها اختصاص خواهد یافت.

زارعی‌کوشا یاداور شد: این در حالی است که 17 درصد اراضی دهگلان آبی و بالاتر از متوسط استانی است.

وی به ابر طرح انتقال آب از سد قوچم به دهگلان هم اشاره کرد و افزود: این طرح 83 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و هفته دولت سال آینده بهره‌برداری می‌شود.

استاندار کردستان به ابرطرح 300 میلیون دلاری پروژه سد ژاوه برای آبرسانی به دشت‌های شرقی کردستان هم اشاره کرد و گفت: امیدواریم این طرح هم، سال آینده در هفته دولت بهره‌برداری شود و دغدغه کشاورزان و فعالان زیست محیطی را با توجه به افت ابهای زیرزمینی برطرف کند.

زارعی‌کوشا در ادمه به در پیش بودن رویداد سیاسی انتخابات نیز اشاره داشت و گفت: مرذم دهگلان در همه ادوار انتخابات، حضور تأثیرگذاری داشته‌اند و در این دوره نیز باید با حضور حماسی، نقطه قوت نظام در مجامع جهانی را تقویت کنیم.

وی در ادامه سفرهای شهرستانی، صد و بیست و نهمین حضور خود و میز خدمت مدیران اجرایی را به بخش بلبان‌آباد و قروچای دهگلان اختصاص داده است.

شناسه خبر 79759