شناسه خبر:79838
1402/12/5 13:04:01

سپهرغرب، گروه خبر: دادستان عمومی و انقلاب کرمانشاه با بیان اینکه طی جلسات متعدد همه قوانین انتخاباتی برای کاندیداهای مجلس شورای اسلامی استان تشریح و همه آنها توجیه شده‌اند؛ به نامزدهای انتخابات نسبت به عدم رعایت این قوانین هشدار داد و گفت: هیچ موضوع خلاف قانونی از سوی کاندیداها به ویژه در حوزه تبلیغات و اخذ رای از آنها پذیرفته نیست.

«حمیدرضا کریمی» با اشاره به آغاز تبلیغات انتخابات در کشور خواستار اجرای قوانین و مقررات در این ارتباط شد و به مجریان برگزاری انتخابات نیز نسبت به رعایت قوانین و چهارچوب‌های قانونی تذکر داد و افزود: تاکنون برای 6 نفر در این خصوص تشکیل پرونده شده و قطعا طبق قوانین با متخلفان انتخاباتی برخورد خواهد شد.

وی به برگزاری 36 جلسه ستاد پیشگیری از تخلفات انتخابات در سطح استان کرمانشاه از مهرماه تاکنون اشاره کرد و گفت: همه نکات جرم انگاری شده؛ به کاندیداها و افراد مرتبط و مسوول با انتخابات استان تشریح و توجیه کرده ایم و از کسی که بگویید در جریان فلان تخلف نبودم اصلا نمی پذیریم.

کریمی همچنین از تشکیل شعبه ویژه انتخابات در استان و شهرستان‌ها خبر داد و با اعلام شماره گویا 37222392 از افراد خواست تخلفات و شکایت انتخاباتی را به قوه قضایی استان گزارش کنند و کاندیداها نیز اگر نسبت به مساله ای شکایت دارند به این شعبه مراجعه کنند.

 

  با تخلفات انتخاباتی در فضای مجازی همانند فضای حقیقی برخورد می‌شود

دادستان کرمانشاه همچنین با اشاره به فعالیت‌های انتخاباتی کاندیداها در بستر شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی گفت: قوانین انتخابات در فضای مجازی و حقیقی به صورت یکسان است و با تخلف انتخاباتی در فضای مجازی همانند حقیقی برخورد می‌شود.

کریمی از مهمترین تخلفات انتخاباتی را اقدام‌هایی مغایر منافع ملی مانند تفرقه افکنی قومی و مذهبی از سوی کاندیدها (چه در فضای مجازی چه حقیقی) اعلام کرد و افزود: این گونه جرایم چون تبعات وسیعی دارد به همین خاطر اصلا قابل چشم پوشی نیست.

وی وعده خارج از توان و وظایف نماینده مجلس شورای اسلامی را از دیگر تخلفات انتخاباتی عنوان کرد و از نامزدها خواست در تبلیغات انتخاباتی خود از دادن وعده‌های خارج از توان پرهیز کنند.

دادستان استان کرمانشاه در ادامه تخریب، توهین، هتک حرمت رقبا، تعرض به ستاد انتخاباتی دیگر کاندیداها و برهم زدن مجلس و سخنرانی آن‌ها، تهدید و تطمیع افراد برای اخذ رای، راه اندازی کاروان‌های تبلیغاتی، کمک نقدی و غیر نقدی به افراد حتی اماکن مذهبی، خرید و فروش رای، سیاه نمایی و اظهارت خلاف واقع را از دیگر جرایم شاخص انتخاباتی اعلام کرد.

 

  انجام هرگونه فعالیت انتخاباتی از سوی کارکنان دولتی جرم محسوب می‌شود

کریمی در بخش دیگری از سخنان خود، از دیگر جرایم انتخاباتی استفاده از امکانات دولتی برای تبلیغات کاندیدها له، یا علیه نامزدها اعلام کرد و از مسوولان و مدیران استان خواست به شدت مراقب سلامت انتخابات باشند.

وی همچنین فعالیت کارکنان دولتی در ساعت اداری را جرم عنوان کرد و گفت: فعالیت کارکنان دولتی به ویژه مقامات و مسوولان در ساعت غیر اداری نیز ممنوع است.

وی در پایان همچنین هر گونه تهدید، توهین، تخریب شخصیتی، ناظران و مجریان انتخابات از سوی افراد را جرم و قابل پیگیری عنوان کرد.

شناسه خبر 79838