شناسه خبر:79958
1402/12/9 10:54:17

سپهرغرب، گروه خبر: معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: بارش برف و باران در 10 روز گذشته موجب افزایش روان‌آب‌های جاری و سرریز شدن آب از سازه‌های آبخیزداری این استان شد.

«محمدمهدی آرتیمانی» روز سه‌شنبه ابراز کرد: براساس آخرین آمار، استان همدان دارای 24 هزار سازه بزرگ و کوچک است که بارندگی‌های اخیر موجب آبگیری درصد بالایی از این سازه‌ها و سرریز شدن آب در بیش از 30 درصد آن‌ها شده است.

وی بیان کرد: آب در بیشتر سازه‌های آبخیزداری فامنین سرریز شده است؛ همچنین در سایر شهرستان‌ها شاهد افزایش ارتفاع آب پشت سازه‌ها و یا آبگیری کامل آن‌ها هستیم.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان اظهار کرد: میزان کنترل رواناب در استان همدان به‌ازای هر هکتار 270 متر مکعب و استحصال آن 80 متر مکعب در هکتار است.

آرتیمانی گفت: بارندگی و آبگیری سازه‌های آبخیزداری فوایدی همچون نفوذ تدریجی آب در بطن خاک و جبران بیلان منفی، غنی شدن ذخایر و منابع آبی زیرزمینی، افزایش سرعت نفوذ آب، جمع‌آوری رسوبات خاک و جلوگیری از وارد آمدن خسارت به تأسیسات ازجمله سدهای مخزنی ناشی از افزایش ورود رسوبات، به همراه دارد.

وی اظهار کرد: بیش از یک میلیون و 100 هزار هکتار از اراضی این استان مستعد اجرای طرح‌های آبخیزداری است که در 351 هزار و 500 هکتار عملیات آبخیزداری صورت گرفته و 795 هزار هکتار در دست مطالعه است.

وی ادامه داد: برای اجرای طرح‌های آبخیزداری در 100 هزار هکتار با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) قرارداد منعقد شده که اجرای آن مستلزم تزریق به‌موقع اعتبارات است.

وسعت اراضی ملی استان همدان به 720 هزار هکتار می‌رسد که 45 هزار هکتار آن شامل جنگل‌های دست‌کاشت، ذخیره گاه‌ها و پارک‌های جنگلی است.

شناسه خبر 79958