شناسه خبر:80119
1402/12/13 13:14:08

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان از احداث دو هزار و 100 متر کانال آبیاری با اعتباری بالغ‌بر 24 میلیارد ریال در همدان خبر داد.

رحمان ایرانپور اظهار کرد: شهرستان همدان دارای دشت‌های وسیع و گسترده‌ با نقش بی‌بدیل کشاورزی در فرآیندهای اقتصادی و اجتماعی است، ازاین‌رو منابع مختلف آب در این منطقه بسیار حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه آب مهم‌ترین عامل محدودکننده فعالیت‌های تولیدی شمرده می‌شود، تصریح کرد: طی سال‌های اخیر خشک‌سالی‌هایی به وقوع پیوسته که منابع آب در دسترس را به‌شدت محدود کرده، به‌نحوی که سطح ایستایی در تمامی دشت‌های شهرستان دچار اُفت شدید شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان با تأکید بر اینکه تعداد زیادی از چشمه‌ها، قنوات و چاه‌های منطقه خشک یا از آب‌دهی آن‌ها به‌شدت کاسته شده است، خاطرنشان کرد: پیامد طبیعی این امر کاهش شدید منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی است و این مسئله خود سبب خشک شدن مزارع و باغات شده است.

وی در ادامه متذکر شد: از همین رو کوچک‌ترین سهل‌انگاری در مصرف بهینه آب علاوه‌بر اینکه فعالیت‌های بهداشتی و صنعتی را به مخاطره می‌اندازد، راندمان تولیدات کشاورزی خصوصاً محصول استراتژیک گندم را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

ایرانپور در این بخش یکی از اقدامات مهم در راستای برنامه‌های پیشگیرانه و عملی ساختن ایده مصرف بهینه در انتقال آب کشاورزی را پوشش انهار دانست.

وی با بیان اینکه در قِبال اجرای این طرح میزان هدررفت آب از طریق دیوارها و کف کانال به حداقل ممکن کاهش می‌یابد، بیان کرد: با پوشش‌دار کردن انهار ضریب زبری پایین آمده و به‌علت بالا رفتن سرعت آب، ابعاد کانال کاهش می‌یابد؛ همچنین تبعات اقتصادی خوبی به‌لحاظ کاهش هزینه‌ها نصیب بهره‌برداران خواهد شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان در ادامه یادآور شد: این کانال‌ها به طول سه و 700 متر با اعتباری بالغ‌بر 37 میلیارد ریال با مشارکت بهره‌برداران و از محل اعتبارات استانی و بنیاد علوی در دست اجرا قرار دارد.

وی با اشاره به نظارت مستمر کارشناسان امور فنی و زیربنایی این مدیریت بر اجرای طرح، خاطرنشان کرد: برای اجرای این طرح از تمام توان و ظرفیت موجود در راستای رشد و اعتلای کشاورزی، رسیدن به اهداف سازمانی، کشاورزی پایدار و امنیت غذایی استفاده می‌شود.

ایرانپور ادامه داد: از ابتدای سال جاری تاکنون با هدف انتقال آب به مزارع و باغات دو هزار و 100 متر کانال آبیاری عمومی با اعتباری بالغ‌بر 24 میلیارد ریال در این شهرستان احداث شده است.

وی اضافه کرد: در راستای استفاده بهینه و جلوگیری از هدررفت آب در مسیر انتقال یک‌هزار و 600 متر طول کانال آبیاری با پیشرفت فیزیکی 30 تا 70 درصد و با اعتباری بالغ‌بر 13 میلیارد ریال درحال انجام است.

 

 

شناسه خبر 80119