شناسه خبر:80162
1402/12/14 09:43:01
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان:

ارائه آموزش‌های حقوقی به مردم از مهم‌ترین رسالت رسانه‌ها است

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان با بیان اینکه رسانه‌ها درخصوص ارائه آموزش‌های حقوقی به مردم نقش کلیدی دارند، بیان کرد: تاکنون بیش از یک‌هزار و 200 نفر از مشاوران املاک و خودرو در دوره‌های آموزشی مسائل حقوقی شرکت کرده‌اند.

عباس نجفی بعدازظهر یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در مرکز پیشگیری، کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی برگزار شد، عنوان کرد: یکی از رویکرد‌های مهم معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری، اقدامات پیشگیرانه و مداخلات با هدف کاهش آسیب‌های اجتماعی است.

وی با بیان اینکه رسانه‌ها نقش کلیدی در تبیین عملکرد دستگاه قضا دارند، خاطرنشان کرد: خیلی از اقدامات توسط دستگاه قضا انجام می‌شود که نیاز است این مسائل به مردم اطلاع‌رسانی شود تا در جریان فعالیت‌های مهم این دستگاه باشند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان با اشاره به اینکه توهین نخستین جرم در فراوانی جرائم استان است، ابراز کرد: سرقت نیز دومین جرم ازلحاظ فراوانی جرائم در استان همدان است.

نجفی از راه‌اندازی قرارگاه ویژه سرقت در دادگستری همدان خبر داد و گفت: خوشبختانه در این استان آمار جرائم سرقت خشن بسیار پایین است.

وی با تأکید بر اینکه مردم نیز باید اقدامات پیشگیرانه و خودکنترلی را در مسائل ایمنی انجام دهند، بیان کرد: دستگاه قضا نیز در راستای آموزش عمومی به مردم اقدام به تهیه موشن‌گرافی و همچنین ارسال پیامک‌های پیشگیرانه در طول سال کرده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان با اشاره به اینکه در راستای پیشگیری از سرقت حداقل ترین کار‌ نصب دوربین مداربسته است، افزود: یکی از مشکلات رایج در حوزه برق، سرقت کابل‌های برق است که در این راستا به اداره برق توصیه‌های لازم ارائه شده تا کابل‌های خودنگهدار را که از جنس آلومینیوم هستند، جایگزین کابل‌های مسی کند که در این صورت آمار سرقت نیز کاهش می‌یابد.

نجفی از تهیه برنامه جامع کنترل و کاهش خشونت در سطح استان خبر و ادامه داد: برای این موضوع اقدام به برنامه‌ریزی برای اقشار مختلف جامعه شده است که رانندگان و دانش‌آموزان متوسطه دوم نیز از اولویت‌های این برنامه هستند.

وی شناسایی دعاوی و جرائمی که بیشترین سطح فراوانی در استان را دارا است از مهم‌ترین اقدامات معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری بیان کرد و گفت: یکی از چالش‌های دیگر که بیشترین شکایت با این موضوع در دستگاه قضا انجام می‌شد، مربوط به فک پلاک خودرو بود که به‌دلیل عدم تعویض پلاک توسط خریدار یا در مواقعی عدم همکاری فروشنده این اقدام صورت می‌گرفت؛ این مأموریت نیز برعهده پلیس راهور است که باید در این صورت نسبت به توقیف خودرو اقدام شود تا شکایتی انجام نشود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان از کاهش دریافت حکم رشد براساس اجرای طرح جدید خبر داد و افزود: به همین منظور افراد زیر 18 سال و غیر بالغ می‌توانند با تأیید ولی قهری نسبت به دریافت تسهیلات اقدام کنند که این مسئله به تأیید استانداری همدان و بانک‌های عامل نیز رسیده است.

نجفی ارائه خدمات مشاوره حقوقی و روان‌شناسی به عموم مردم در راستای کاهش پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی را ضروری دانست و گفت: در حوزه‌های اطفال و خانواده و همچنین مسائل حقوقی آماده ارائه خدمات رایگان به مردم عزیز هستیم.

وی با بیان اداره ثبت احوال آمار دقیق طلاق‌های صورت‌گرفته را دارد، عنوان کرد: در راستای کاهش آمار طلاق نیز با همکاری بهزیستی اقدام به راه‌اندازی سامانه «تصمیم» کرده‌ایم.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان با اشاره به اینکه در کانون اصلاح و تربیت استان به دنبال ارائه خدمات فرهنگی و آموزشی هستیم، ابراز کرد: فضای این کانون همانند زندان نیست و افراد زیر 18 سال در این مکان با رویکرد‌های مختلفی آموزش داده می‌شوند.

نجفی از انتقال بخشی از امور زنان معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان به مرکز پیشگیری، کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی خبر و ادامه داد: در این مرکز برای مسئله تبادل و ملاقات فرزندان طلاق نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه تبادل و ملاقات با فرزندان طلاق قبلاً در کلانتری‌ها انجام می‌شد، عنوان کرد: با راه‌اندازی این مرکز، برخی از خانواده‌های طلاق نیز به زندگی مشترک برگشتند و فرزندان طلاق هم دیگر دچار استرس و اضطراب نمی‌شوند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان از ارائه مشاوره حقوقی و حضور روان‌شناس در مرکز پیشگیری، کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی به‌صورت روزانه خبر داد و افزود: این افراد در طول روز به مدت دو ساعت مشغول ارائه مشاوره رایگان به مردم هستند.

نجفی از فعالیت کمیته مصلحین در مرکز پیشگیری، کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی خبر داد و گفت: این کمیته نیز با حضور افراد توانمند و با تجربه درحال فعالیت بوده و اقدام به مداخله در صلح و سازش بین افراد می‌کند.

وی از ارائه آموزش مسائل حقوقی به مشاوران املاک و خودرو در سطح استان خبر داد و ابراز کرد: مشاوران املاک و خودرو فعال در سطح استان پروانه تخصصی فعالیت نداشته و این مسئله موجب شده بود که در این راستا شکایت‌های زیادی در دستگاه قضا ثبت شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان با بیان اینکه دریافت پروانه تخصصی برای مشاوران املاک و خودرو از مهم‌ترین مؤلفه‌های فعالیت این رشته شغلی است، بیان کرد: در این خصوص نیز دستورالعملی از سال 1380 ابلاغ شده است که متولی آن سازمان صمت، اتاق اصناف و سازمان ثبت اسناد بوده و کوتاهی در اجرای آن نیز صورت گرفته است.

نجفی با بیان اینکه رسانه‌ها درخصوص ارائه آموزش‌های حقوقی به مردم نقش کلیدی دارند، از آموزش یک‌هزار و 200 نفر مشاور املاک و خودرو توسط معاونت اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری استان همدان خبر داد و گفت: این دوره آموزشی به مدت سه روز و 12 ساعت با حضور قضات مطرح استان برگزار می‌شود.

وی حد نصاب قبولی در آزمون مشاوران املاک و خودرو را نمره 12 اعلام کرد و ادامه داد: در آزمون‌های انجام‌شده فقط 50 درصد از افراد شرکت‌کننده نمره قبولی را کسب می‌کنند.

 

شناسه خبر 80162