شناسه خبر:80168
1402/12/14 09:47:30

معاون فرهنگی و هنری ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: سه هزار و 500 کانون فرهنگی هنری ستاد مساجد در مسابقات قرآنی مدهامتان فعالیت داشتند.

به گزارش سپهرغرب، مهدی مقدم در مراسم افتتاح شانزدهمین دوره مسابقات قرآنی «مدهامتان» که در اردوگاه سلیمان خاطر سنندج برگزار شد، اظهار کرد: سه هزار و 500 کانون فرهنگی هنری ستاد مساجد در این مسابقات مشارکت داشته‌اند.

وی با اشاره به استقبال بسیار خوب همه استان‌ها از شانزدهمین دوره مسابقات مدهامتان خاطرنشان کرد: برگزاری این رویداد قرآنی با همکاری ادارات مختلف ازجمله آموزش و پرورش، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، صدا و سیما و شهرداری صورت گرفته است که این بیانگر خدمت به قرآن و همکاری با مساجد در این استان است.

وی خطاب به قرآنیان حاضر در این دوره از مسابقات هم عنوان کرد: شما عصاره قرآنیان کانون‌های مساجد کشور هستید که توفیق حضور در این محفل نورانی را دارید.

معاون فرهنگی و هنری ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور افزود: در مجموع 18هزار نفر در سر اسر کشور در این مسابقات شرکت کردند که در نهایت بعد از رقابت بسیار ارزشمند 240 نفر از آن‌ها از بخش استانی به مرحله کشوری راه یافتند.

مقدم با تقدیر از داوران جشنواره قرآنی مدهامتان، تصریح کرد: در مرحله استانی این دوره مسابقات 250 داور کار داوری را انجام و در مرحله کشوری نیز 25 داور داوری این مسابقات را بر عهده دارند.

وی با بیان اینکه کردستان مرکز فرهنگ و هنر است، اضافه کرد: امیدواریم در این دو روز که شاهد برگزاری شانزدهمین دوره مسابقات ملی مدهامتان است درخشش قرآنیان را شاهد باشیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان نیز در مراسم افتتاح شانزدهمین دوره مسابقات قرآنی «مدهامتان» در سنندج، اظهار کرد: قرآن کریم باید در زندگی اقشار جامعه جاری و نقش‌آفرینی این کتاب الهی در زندگی همه مشهود باشد.

علی‌اصغر دریایی افزود:‌ امروز روایتی که از کردستان وجود دارد، روایتی متفاوت و زیبا و قشنگ از حضور آحادی مردمی در برنامه‌های فرهنگی و هنری است و این حضور مردم را در برنامه‌هایی ازجمله مراسم «امت وحدت»، «تجمع دف نوازان» و «استقبال مردم از رئیس جمهور در سنندج» به سراسر کشور مخابره شد.

وی افزود: در ایام اربعین باید دنبال ریشه حضور مردم این استان گشت، کردستان دو سال است به‌عنوان محل تردد زائران اربعین حسینی انتخاب و در مواکب اربعین برادران شیعه و سنی در کنار هم به زوار حسینی خدمت می‌کنند و این بیانگر محبت کردستانی‌ها به اهل بیت (ع) است.

*وحدت کردستان یک راهبرد است نه یک تاکتیک

وی بیان کرد: ارادت مردم کردستان در اشعار بزرگان اهل سنت ازجمله شیخ رضای طالبانی، امام شافعی و سایر بزرگان به‌وضوح دیده می‌شود و این مهم پیام بزرگ را به کشور مخابره می‌کند که وحدت کردستان یک راهبرد است نه یک تاکتیک.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان با تقدیر از اعتماد ستاد کانون‌های مساجد کل کشور به استان کردستان که میزبانی این رویداد ملی را به شهر سنندج واگذار کردند، گفت: اداراتی ازجمله آموزش و پرورش و ستاد کانون‌های مساجد استان کردستان نیز در برگزاری رویداد ملی مدهامتان تلاش و همکاری داشته‌اند که جای تقدیر دارد.

*ضرورت توجه جدی به خانواده در برنامه‌های فرهنگی

دریایی با اشاره به اینکه سه مسئله مهم را در کردسان شناسایی کرده‌ایم که اگر پای این سه مسئله باشیم بسیاری از مشکلات حل می‌شود، گفت: توجه به «تربیت» و «خانواده» مهم‌ترین نیازهای اصلی است که در برنامه‌های فرهنگی باید به‌صورت ویژه روی آن‌ها کار شود.

وی عنوان کرد: امروز تربیت حفاظ از کارهای زمین مانده است که مقام معظم رهبری نیز به آن تأکید ویژه داشته‌اند و باید به‌صورت جدی روی آن برنامه‌ریزی کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان تصریح کرد: تربیت مشاور و تربیت کنشگر به‌عنوان برنامه‌های اصلی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان دنبال می‌شود و به‌زودی با کمک دانشگاهیان تربیت مشاور را برای خدمت به افراد جامعه و کنشگرانی را در حوزه‌های جمعیت و جوانی و عفاف و حجاب در استان شاهد خواهیم بود.

دریایی ادامه داد: در کنار این برنامه‌های فرهنگی کار فعالیت‌های قرآنی ازجمله مسابقات مدهامتان را برای ایجاد رقابت قرآنیان در نهایت رفاقت در دستور کار قرار دادیم، چرا که جوان امروز بیش از همه نیازمند یادگیری قرآن کریم هستند و قرآن کریم می‌تواند مانع تزلزل در اعتقادات باشد.

وی خواستار خارج شدن محجوریت قرآن کریم شد و گفت: باید قرآن کریم به زندگی ما برگردد و در زندگی نقش‌آفرینی کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان اضافه کرد: امروز همه ما مدیون شهدا به‌ویژه شهدای کردستان هستیم و امروز اگر در امنیت زندگی می‌کنیم مدیون خون شهدایی هستیم که مظلومانه به شادت رسیدند.

دریایی گریزی هم به وضعیت امروز مردم بی‌گناه غزه زد و افزود: متاسفانه امروز در شهر غزه شهر امام شافعی امنیت مسلمانان به شدت به خطر افتاده و در کوچه پس‌کوچه‌های غزه شاهد نسل کشی و کشتار مردم هستیم.

 

شناسه خبر 80168