شناسه خبر:80276
1402/12/16 11:08:28
در کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی همدان مطرح شد؛

هشدار سیب‌زمینی‌کاران به قیمت سیب‌زمینی

سپهرغرب- گروه خبر:در کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی همدان سیب‌زمینی‌کاران نسبت به قیمت سیب‌زمینی هشدار دادند.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی همدان، در کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی همدان کشاورزان نسبت به قیمت سیب‌زمینی در سال‌ جاری، کمبود تسهیلات بانکی در این حوزه، چالش‌های پیش روی صادرات و میزان سطح زیر کشت آن برای سال 1403 هشدار داده و تأکید کردند که درصورت ادامه روند فعلی بازار سیب‌زمینی دچار کمبود عرضه می‌شود. کشاورزان و تولیدکنندگان حاضر در جلسه هشدار دادند که سال آینده ممکن است بازار سیب‌زمینی با کمبود عرضه و افزایش تقاضا مواجه شود

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن همدان در این جلسه گفت: با رویه‌ای که امسال پیش گرفته شده و سیب‌زمینی را از کشاورزان حدود 6 هزار تومان خریداری می‌کنند، برای سال بعد کشاورزان سیب‌زمینی کمی می‌کارند که سبب کمبود و گرانی شدید آن خواهد شد.

علی محمودی ادامه داد: حداقل 8 تا 9 هزار تومان قیمت تمام‌شده تولید سیب‌زمینی برای کشاورزان است که با فروش کیلویی 5 تا 6 هزارتومان حدود 50 درصد از سرمایه آ‌ن‌ها از دست رفته است.

وی افزود: امسال بسیاری از سیب‌زمینی‌کاران نمی‌توانستند هزینه سردخانه را پرداخت کنند؛ بسیاری از کشاورزان محصولات خود را در انبارهای معمولی نگهداری کرده و مجبور هستند تا پیش از عید آن‌ها را بفروشند و یا مازاد آن دورریز می‌شود. بنابراین سیب‌زمینی انباری برای بعد از نوروز هم بسیار کم است و به افزایش قیمت‌‎ها دامن می‌زند.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی همدان درباره دلایل کاهش سطح زیر کشت در سال آینده گفت: شرایط جوی و کمبود آب، پرداخت تسهیلات کم و کمبود سرمایه در گردش از دلایل عمده پایین‌ آمدن توان کشاورزان برای کشت سیب‌ زمینی در سال آینده است.

وی افزود: با توجه به تورم حداقل 40 درصدی، تسهیلات بانکی نیز به همین میزان باید افزایشی باشد؛ اما نه‌تنها میزان آن افزایش نیافته، بلکه 20 درصد از تسهیلات پرداختی به هر متقاضی نیز توسط بانک برداشت می‌شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه بسیاری از اقلام خوراکی مانند گوشت و مرغ قیمت بالایی دارند، گفت: میزان درآمد خانوارها با تورم و هزینه آن‌ها هم‌خوانی ندارد؛ بنابراین غذاهایی مانند سیب‌زمینی پُرمصرف‌تر از قبل می‌شود.

وی با بیان اینکه 600 میلیارد تومان جهت ارتقا و راه‌اندازی صنایع تکمیلی و تبدیلی و همچنین صادرات سیب‌زمینی تعیین شده است، اذعان کرد: 210 میلیارد تومان از آن سهم استان همدان است که سیب‌زمینی‌کاران می‌توانند از آن استفاده کنند.

محمودی افزود: این تسهیلات دو میلیارد تومانی بهره 13 درصد دارد که کشاورزان دارای کارت بازرگانی می‌توانند از آن استفاده کنند.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تأکید کرد: دولت برای کنترل بازار و قیمت سیب‌زمینی باید تدابیر لازم را بیندیشد؛ در غیر این‌ صورت بازار سال آینده دچار مشکلاتی خواهد شد.

 

 

شناسه خبر 80276