شناسه خبر:80298
1402/12/16 12:38:18

سپهرغرب-گروه کاردانش:در حالی که اضافه وزن با بسیاری از مشکلات سلامتی از جمله سرطان مرتبط دانسته می‌شود، یک مطالعه جدید در کمال تعجب نشان داده است که کاهش وزن نیز می‌تواند با افزایش خطر ابتلا به سرطان همراه باشد.

اضافه وزن داشتن با بسیاری از مشکلات سلامتی از جمله سرطان مرتبط است. مطالعات متعددی نشان داده‌اند که چاقی با خطر ابتلا به حداقل 13 نوع سرطان مرتبط است و در برخی مناطق مانند آمریکای شمالی، اروپا و خاورمیانه، چاقی در 9 درصد از کل موارد سرطان نقش دارد. حتی ممکن است در بریتانیا طی 25 سال آینده به مهم‌ترین علت سرطان در زنان تبدیل شود. بنابراین کاهش وزن به وضوح یک هدف مهم سلامتی است.

به نقل از اس‌ای، با این حال یک مطالعه جدید، نتیجه غیرمنتظره‌ای را به همراه دارد. این مطالعه نشان داد که کاهش وزن با نرخ قابل توجه بیشتری از ابتلا به سرطان طی 12 ماه پس از کاهش وزن در مقایسه با افرادی که وزن کم نکرده بودند، مرتبط بود.

در این مطالعه از داده‌های نزدیک به 160 هزار متخصص بهداشت استفاده شد که به طور متوسط 28 سال مورد مطالعه قرار گرفته‌اند. این افراد تا سال 2016 هر دو سال یک‌ بار جزئیات سلامت و شیوه زندگی خود را گزارش کرده‌اند. پژوهشگران توجه ویژه‌ای به تغییرات وزن آنها داشتند.

شرکت‌کنندگان بر اساس میزان عمدی کاهش وزن به سه گروه تقسیم شدند: «بالا» برای کسانی که هم رژیم غذایی و هم ورزش می‌کردند، «متوسط» برای بهبود در رژیم غذایی یا ورزش و «کم» برای گروهی که نه رژیم غذایی چندان سالمی داشتند و نه به طور منظم ورزش می‌کردند.

در میان شرکت کنندگان، یک یافته قابل توجه ظاهر شد؛ افرادی که بیش از 10 درصد وزن بدن خود را از دست دادند، در سال بعد به طور قابل توجهی در معرض خطر ابتلا به سرطان بودند.

اما همه سرطان‌ها به یک اندازه با کاهش وزن مرتبط نبودند. این مطالعه ارتباط قوی بین کاهش وزن و سرطان‌های دستگاه گوارش فوقانی(گلو و معده)، کبد، لوزالمعده و مجاری صفراوی نشان داد. برای این انواع سرطان، خطر با احتمال افزایش بین 3 تا بیش از 7 برابر بسیار بالاتر بود.

این ارتباط برای سرطان کولورکتال(روده بزرگ) و ریه ضعیف‌تر بود و به نظر نمی‌رسید بر احتمال ابتلا به سرطان سینه، پروستات و سرطان‌هایی که فقط زنان را تحت تأثیر قرار می‌دهند، تأثیر بگذارد.

***برخی محدودیت‌ها

با این حال، نویسندگان این مطالعه مراقب هستند و می‌دانند که تحقیقاتشان محدودیت‌هایی دارد. به عنوان مثال، آنها به گزارش‌های خود افراد از وزن‌شان تکیه کردند که ممکن است همیشه دقیق نباشد.

همچنین آنها فقط هر دو سال یک بار شرکت‌کنندگان را بررسی می‌کردند که به این معنی بود که ممکن است برخی از جزئیات نادیده گرفته شود. ضمن اینکه این مطالعه بر روی متخصصان بهداشت ایالات متحده متمرکز بود که ممکن است از سرطان آگاهی بیشتری داشته باشند و دسترسی بهتری به مراقبت‌های بهداشتی داشته باشند.

قابل ذکر است که این خطر در افرادی که کمترین تلاش را برای کاهش وزن انجام داده‌اند، یعنی آنهایی که تحت عنوان کاهش وزن «کم» طبقه‌بندی شدند، بالاترین میزان بود. بنابراین بررسی دقیق‌تر این مطالعه ممکن است از آنچه قبلاً می‌دانستیم حمایت کند، اینکه اگر بدون تلاش خاصی وزن کم می‌کنید، مهم است که دلیل آن را بررسی کنید.

آنچه در اینجا جدید است این است که این مطالعه این نکته را بیان می‌کند که کدام سرطان‌ها ممکن است دلیل این کاهش وزن غیرمنتظره باشند. این بدان معناست که وقتی فردی بدون دلیل مشخص وزن کم می‌کند، پزشکان ممکن است بیشتر روی بررسی برخی سرطان‌ها، مانند سرطان‌های ناحیه معده یا کبد تمرکز کنند تا بفهمند چه اتفاقی در حال رخ دادن است.

از سوی دیگر، شواهد زیادی وجود دارد که مزایای کاهش وزن عمدی را نشان می‌دهد. به عنوان مثال، مطالعه‌ای که در سال 2022 منتشر شد، نشان داد افرادی که تغییرات قابل توجهی در سبک زندگی ایجاد می‌کنند، 16 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان‌های مرتبط با چاقی هستند.

مطالعه دیگری در همان سال نشان داد که جراحی برای کاهش وزن تا حد زیادی خطر ابتلا به سرطان و مرگ ناشی از آن را کاهش می‌دهد.

بنابراین مهم است که مزایای اثبات شده مدیریت وزن و فعالیت کردن و فعال ماندن را برای جلوگیری از سرطان به خاطر بسپارید.

مدیریت وزن رشته پیچیده‌ای است که شامل دارو، جراحی و تغییر سبک زندگی می‌شود. در آینده به لطف درک عمیق‌تر از آنچه که واقعاً به تندرستی کمک می‌کند، ممکن است اهداف وزنی را متناسب با نیازهای سلامت فردی بهتر تنظیم کنیم.

تحقیقات نشان می‌دهند که اضافه وزن اندک در سنین بالاتر ممکن است آنطور که قبلاً فکر می‌کردیم، بد نباشد و حتی می‌تواند با طول عمر بیشتر مرتبط باشد. از آنجایی که ما با یک اپیدمی جهانی چاقی روبرو هستیم، این اطلاعات کمک می‌کند تا رویکردهای مناسبی برای مدیریت وزن و پیشگیری از سرطان در پیش بگیریم.

 

شناسه خبر 80298