شناسه خبر:80338
1402/12/17 11:39:48

سپهرغرب -گروه اندیشه:یک کارشناس مذهبی گفت: مولایمان حضرت امیرمومنان (ع) فرموده‌اند که یاران حضرت مهدی (عج) جوان هستند و پیرمرد در میان آن‌ها نیست.

حجت‌الاسلام والمسلمین جلال صدر، در مورد مسئله مهدویت و انتظار و جوانان اظهار کرد: طبق روایات ائمه معصومین علیهم السلام، ابتدا باید به این موضوع توجه کرد که یاران حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف عموماً جوانان هستند. مثلاً در کلام معصومین علیهم‌السلام این موضوع به ما رسیده است که به عنوان نمونه؛ مولایمان حضرت امیرمومنان علیه السلام در یکی از فرمایش‌های خود فرموده اند که یاران حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف جوان هستند و پیرمرد در میان آن‌ها نیست. مگر به اندازه سرمه در چشم و نمک در غذا. یعنی عموماً افرادی که در کنار و رکاب امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف قرار می‌گیرند جوان هستند.

وی گفت: نکته مهم این است که در کلام ائمه معصومین علیهم‌السلام، جوانان در مسئله انتظار، هم پیشگام و هم منتظر هستند. خود انتظار یک نکته است و پیشگام در انتظار بودن نیز، نکته دیگری است و در این رابطه، وجود نورانی امام صادق علیهم‌السلام در یکی از فرمایش‌های خود فرموده اند که در هنگام ظهور، جوانان امت منتظر ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف هستند و وقتی اطلاع پیدا می‌کنند که حضرت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ظهور کرده اند آن‌ها به سرعت خودشان را به مکه می‌رسانند. چون مکان ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در شهر مقدس مکه است و به زیارت حضرت صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و رهبر و مقتدای خود نائل می‌شوند و در خدمت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف قرار می‌گیرند. بنابراین، طبق فرمایش ائمه معصومین علیهم السلام این افراد از جوانان هستند.

این کارشناس مذهبی مطرح کرد: اگر بخواهیم بین جوانان و مسئله مقاومت یک اتصالی برقرار کنیم ما در مبانی دینی مان، دو منبع مهم داریم که یکی، قرآن کریم و دیگری روایات ائمه معصومین علیهم‌السلام است و اگر بخواهیم موضوع جوانان و مقاومت را در آیات نورانی قرآن کریم بررسی کنیم از این موضوع با تعبیر قدرت و توان جسمی یاد می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین صدر افزود: وقتی خداوند متعال در قرآن کریم می‌خواهند به موضوع جوانان و مقاومت بپردازند به ذهنیات جوانان توجه می‌کنند. یعنی قرآن کریم در جا‌هایی که جوانان از موضوع قدرت و مقاومت استفاده می‌کنند، مثال می‌زنند. مثلاً قرآن کریم می‌فرمایند: یکی از ویژگی‌های جوانان دفاع از ولایت حق پذیری است و برای این موضوع مثال می‌زنند که در سوره مبارکه صافات، وجود نورانی حضرت اسماعیل علیه السلام را به عنوان این که قدرت و توان دارند، معرفی می‌کنند که خودشان را در مسیر حق پذیری قرار می‌دهند؛ به طوری که وقتی دستور خداوند متعال مبنی بر ذبح حضرت اسماعیل علیه السلام صادر می‌شود حضرت علیه السلام خودشان را مطیع امر پروردگار متعال می‌دانند و بنابراین، در این آیه شریفه خطاب به حضرت اسماعیل علیه السلام می‌فرمایند که او در برابر این خواست خداوند متعال صبر می‌کنند تا در مسیر حق و حقیقت قرار بگیرند.

 

شناسه خبر 80338