شناسه خبر:80406
1402/12/20 08:52:15

این روزها با گذر از منطقه یک شهرداری همدان می‌توان پروژه‌هایی را مشاهده کرد که نشان‌دهنده شناخت دقیق و کامل مدیر این منطقه از مفهوم توسعه پایدار است به گونه‌ای که در پروژه‌های عمرانی شاهد فعالیت متوازن این منطقه در زمینه‌های مختلف هستیم.

این روزها معنی شهرداری‌ها و مدیریت شهری از ارگانی که صرفاً به اداره امور یک شهر بدون در نظر گرفتن ساختارهای قالب اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی یک شهر بپردازد فراتر رفته و مدیریت شهری را می‌توان حوزه‌ای دانست که پیامدهای رفتاری و عملیاتی اثرات مختلفی بر شهروندان یک شهر می‌گذارد.

شناخت و ماهیت فعالیت‌هایی که در یک شهر صورت می‌پذیرد و اثراتی که این فعالیت‌ها از خود بر جای می‌گذارند نه‌تنها باعث تغییراتی آنی می‌شود بلکه پیامدهایی بلندمدت برای شهر و شهروندان دارد.

این روزها با گذر از منطقه یک شهرداری همدان می‌توان پروژه‌هایی را مشاهده کرد که نشان‌دهنده شناخت دقیق و کامل مدیر این منطقه از مفهوم توسعه پایدار است به گونه‌ای که در پروژه‌های عمرانی شاهد فعالیت متوازن این منطقه در زمینه‌های مختلف هستیم. از این رو به مناسبت دهه فجر گفت‌و‌گویی با مدیر منطقه یک ترتیب دادیم که در ادامه می‌خوانید:

مرتضی حضرت‌زاده با بیان اینکه همه کودکان باید به فرصت‌های برابر برای بازی و تفریح دسترسی داشته باشند عنوان کرد: کودکان کم‌توان بنا بر تفاوت‌های فردی قابل ملاحظه‌ای که از لحاظ جسمی و ذهنی نسبت به بقیه کودکان دارند نیاز به مراقبت‌های خاص و ویژه‌ای دارند که با توجه به یافته‌های محققان بهترین و مؤثرترین راه درمان این اختلالات بازی درمانی است، بنابراین بازی کردن مهم‌ترین فعالیت کودکان محسوب می‌شود و از همین طریق است که یک کودک مهارت‌های حسی، حرکتی و اجتماعی را می‌آموزد.

وی اظهار کرد: بر همین اساس و بنا بر ضرورتی که در این زمینه وجود دارد، شهرداری منطقه یک تصمیم گرفت تا برای نخستین‌بار در شهر همدان اقدام به احداث پارک کودکان کم‌توان با مساحتی بالغ بر 6 هزار متر مربع و هزینه‌ای بیش از 100 میلیارد ریال کند که این پروژه از ابتدای سال جاری آغاز شده و تاکنون عملیات دیوارکشی، احداث سکو‌ها و ساخت سرویس‌های بهداشتی انجام شده است.

مدیر منطقه یک شهرداری همدان اظهار کرد: یکی از ضروریات در گسترش شهرنشینی ایجاد فضاهای سبز و محل‌های ورزشی جدید است که در همین راستا احداث فاز جدید بوستان ارم با مساحتی بالغ بر هفت هزار متر مربع عملیات محوطه‌سازی، پیاده‌روسازی آن انجام شده است.

حضرت‌زاده افزود: احداث سرویس‌های بهداشتی پارک شکریه و پارک مردم و همچنین بازسازی سرویس بهداشتی پارک ارم، ترمیم و بازسازی پارک مردم، احداث زمین ورزشی در پارک کوی خاتم و بازسازی زمین‌های ورزشی پارک‌ها از دیگر پروژه‌های اجرایی منطقه یک در این زمینه هستند و همچنین در زمینه مدیریت بهینه مصرف آب در تمامی بوستان‌ها و پارک‌های منطقه یک مخازن آب زیر زمینی جای‌گذاری شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه ثبت جهانی هگمتانه یکی از مهم‌ترین رویدادهای گردشگری شهر همدان طی سالیان اخیر است و همچنین هر فرد بایستی از فضای شهری که در آن پیاده‌روی می‌کند لذت ببرد، عنوان کرد: متأسفانه طی سالیان متمادی شاهد فرسوده شدن و از بین رفتن نماهای شهری در جای‌جای مختلف شهرها هستیم که این امر در پیاده‌راه بوعلی می‌تواند باعث خسته شدن شهروندان و گردشگران از پیاده‌روی در این معبر مهم شود، بنابراین شهرداری منطقه یک پروژه جداره‌سازی پیاده‌راه بوعلی را از ابتدای سال جاری آغاز کرده و تاکنون اجرای این پروژه از کوچه ذوالریاستین تا پاساژ وحدت تکمیل شده و مابقی پروژه تا میدان امام (ره) نیز در حال اجراست.

مدیر منطقه یک شهرداری همدان با ابراز اینکه نهضت پیاده‌روسازی از دیگر اقداماتی است که در سال جاری در شهرداری منطقه یک با جدیت دنبال می‌شود گفت: زیرا هرچه سفرهای درون شهری که به‌صورت پیاده انجام می‌شوند، بیشتر شوند نقش اجتماعی افراد نیز افزایش می‌یابد. در این حوزه می‌توان به پروژه‌های پیاده‌روسازی در خیابان مهدیه با هفت هزار متر مربع پیاده‌رو‌سازی، مسیر گنجنامه با سه هزار متر مربع پیاده‌روسازی، خیابان پاستور با 6 هزار متر مربع و همچنین خیابان‌های خواجه رشید، توحید، هنرستان، سبدبافان و پارک لاله اشاره کرد.

حضرت‌زاده با اشاره به اینکه میدان مدرس در حال حاضر تبدیل به یکی از نقاط پرترافیک شهر همدان شده اظهار کرد: یکی از خواسته‌های مهم شهروندان همدانی رفع مشکل ترافیکی این نقطه از شهر است، بنابراین شهرداری منطقه یک همدان عملیات ژئوتکنیک، سونداژ و شناسایی تأسیسات این میدان را آغاز کرده و هم‌اکنون نیز این نقشه‌ها در اختیار مهندس مشاور قرار گرفته تا نسبت به تهیه طرح و اجرای تقاطع غیر همسطح در این نقطه برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهد.

وی تکمیل سالن اصلی تالار همایش‌های بین‌المللی و قرآنی را از دیگر پروژه‌های فرهنگی منطقه یک دانست که هم‌اکنون مشاور طراحی دکوراسیون داخلی جذب و خرید صندلی‌ها و موکت مجموعه انجام شده که با جذب اعتبارات لازم تجهیز آن در دستور کار قرار دارد.

مدیر منطقه یک شهرداری همدان با بیان اینکه از دیگر پروژه‌های شهرداری منطقه یک می‌توان به ادامه عملیات ساختمان تجاری بلوار شهید فهمیده اشاره کرد که هم‌اکنون نمای این پروژه تکمیل شده و تأسیسات داخلی و نازک‌کاری نیز در حال اجرا است گفت: اجرای تأسیسات پروژه احداث ساختمان چندمنظوره کوی مدرس نیز صورت پذیرفته است و عملیات نازک‌کاری داخلی آن در حال اجراست، همچنین تأمین اعتبار پروژه‌های احداث پل سردار همدانی و خرید دیتا سنتر نیز از دیگر اقدامات شهرداری منطقه یک است.

 

شناسه خبر 80406