شناسه خبر:80411
1402/12/20 09:01:12
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان خبر داد:

فعالیت 308 داروخانه و 4 کارخانه تولید دارو در استان همدان

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به فعالیت چهار کارخانه تولید دارو در استان همدان، گفت: بیش از 308 داروخانه به صورت روزانه، نیمه‌وقت و شبانه‌روزی در استان همدان مشغول خدمات‌رسانی به مردم هستند.

دکتر قدرت الله رستمی پیش از ظهر روز شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان برگزار شد، ابراز کرد: در سال جاری افزایش 20 درصدی در فعالیت داروخانه‌های شبانه‌روزی داشته‌ایم.

وی ضمن قدردانی از اصحاب رسانه استان که در انعکاس برنامه‌های حوزه سلامت اقدامات شایسته‌ای را برای آگاه‌سازی مردم داشته‌اند، بیان کرد: نقش اصحاب رسانه در بصیرت‌افزایی مردم نیز بسیار موثر و ارزشمند می‌باشد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان از افزایش 8 درصدی آمار تاسیس داروخانه در سطح استان همدان خبر داده و گفتند: با تمامی محدودیت‌هایی که درخصوص تاسیس داروخانه براساس آئین‌نامه‌های جدید وجود دارد، استان همدان در این زمینه توانسته است موثر عمل نماید.

رستمی از فعالیت 50 شرکت توزیع دارو در استان خبر داده و ادامه داد: بیشترین دارو‌های مورد نیاز در استان از طریق کارخانه‌های موجود تولید می‌شود و شرکت‌های توزیع دارو برای توزیع آن اقدام می‌نمایند و برخی از دارو‌ها نیز که در این استان تولید نمی شود از سایر استان‌های کشور وارد همدان می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت 4 کارخانه تولید دارویی در استان همدان که به طور کامل در این استان استقرار داشته و فعالیت می‌نمایند، خاطر نشان کرد: در سال آینده نیز 2 کارخانه تولید دارو به بهره‌برداری خواهد رسید و از طرفی به دنبال دریافت یک مجوز دیگر برای احداث کارخانه جدید هستیم.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه این استان پیشرو در امر تولید دارو در سطح کشور می‌باشد، عنوان کرد: فعالیت کارخانه‌های تولید دارو و شرکت‌های توزیع دارو باعث ایجاد اشتغال نیز می‌شود و از طرفی بخش قابل توجهی از داروهای مورد نیاز کشور در این استان تولید می‌گردد.

رستمی از اجرای طرح دارویار بر اساس نیاز‌های دارویی کشور اظهار رضایت کرده و گفتند: خوشبختانه سیاست‌های ارزی در حوزه دارویی با موفقیت خوبی آغاز شد و هم‌اکنون نیز بدون هیچ چالشی در حال اجرا است.

وی مصرف شیرخشک برای کودکانی که از شیر مادر محروم هستند را یکی از نیاز‌های ضروری در کشور بیان کرده و افزود: با توجه به اینکه در کشور درخصوص توزیع شیرخشک با چالش‌های فراوانی مواجه بودیم و از طرفی افرادی سودجو در این راستا اقدام به فعالیت‌های غیرقانونی داشتند، به همین منظور اقدام به اجرای یک برنامه مدون در سطح کشور شد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه پرداخت یارانه برای شیرخشک حذف‌شده است، بیان کرد: با حذف یارانه قیمت شیر خشک به مقداری افزایش پیدا کرد که برای کنترل این موضوع چندین مرحله بازرسی از شرکت‌های تولیدکننده انجام شد تا قیمت آن کاهش یابد.

رستمی ارائه شیر خشک برای مصرف کودکان را براساس اطلاعات موجود در سامانه دارویار بیان کرده و ادامه داد: بر اساس این سامانه کودکانی که به دنیا می‌آیند تا سن دو سالگی می‌توانند به صورت ماهانه تعداد 10 قوطی شیرخشک یارانه‌ای و 10 قوطی شیر خشک غیر یارانه‌ای دریافت کنند.

وی از اختصاص 10 قوطی شیرخشک غیر یارانه‌ای برای کودکان 2 تا 6 سال خبر داده و ابراز کرد: بعد از سن 6 سالگی نیز کودکانی که نیاز به مصرف شیر خشک دارند می‌توانند در ماه یک قوطی شیر خشک غیر یارانه‌ای دریافت نمایند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان ارائه شیر خشک به کودکان را بر اساس کد ملی هر کودک اعلام کرده و افزود: بر اساس کد ملی هر کودک سهمیه اختصاصی به هر خانواده تحویل داده می‌شود و از طرفی اصالت‌سنجی هر قوطی نیز بر اساس بارکد موجود بر روی آن در سامانه ثبت می‌شود که جلوی سوء‌استفاده از طریق فروش‌های غیر قانونی آن گرفته شود.

رستمی از فعالیت بیش از 300 عطاری دارای مجوز در استان خبر داده و عنوان کرد: بیشتر از داروخانه‌ها برای عطاری‌ها مجوز صادر شده است و در کنار آن عطاری‌هایی نیز فعالیت دارند که فاقد مجوز قانونی بوده که به آن‌ها فرصت داده شده است تا برای دریافت مجوز قانونی اقدام نمایند و در غیر این صورت نسبت به پلمپ آن واحد اقدام شده و به مراجع قضایی نیز معرفی می‌شوند.

وی با بیان اینکه شهرستان تویسرکان به‌عنوان قطب داروسازی در سطح کشور شناخته می‌شود، ابراز کرد: هم‌اکنون سه کارخانه داروسازی در این شهرستان مشغول به فعالیت بوده و یک کارخانه تولید دارو نیز در شهرستان کبودراهنگ در حال تولید داروی مورد نیاز است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان از افتتاح کارخانه تولیددارو برای سال آینده در این استان خبر داده و افزود: بر اساس پیش‌بینی‌های لازم در شهرستان‌های همدان، ملایر و نهاوند برای سال آینده اقدام به راه‌اندازی کارخانه تولید دارو خواهد شد.

رستمی از الزام داروخانه‌های فعال در استان برای عقد قرارداد با بیمه خبر داده و اشاره کرد: در خصوص بیمه تکمیلی الزامی وجود نداشته که اگر این مساله نیز محقق شود خیلی از مشکلات مردم در حوزه تامین دارو حل و فصل خواهد شد.

وی از صدور نسخه الکترونیکی برای بیمه‌های تکمیلی اظهار رضایت کرده و گفت: قبلا فردی که دارای بیمه تکمیلی بود صرفا فاکتوری را از داروخانه دریافت می‌کرد تا به شرکت بیمه تحویل دهد که بر اساس قوانین جدید نسخه الکترونیکی برای بیمار صادر می‌گردد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه سامانه دارویاب از سال 1401 فعالیت خود را آغاز کرده است، عنوان کرد: قیمت دارو بر اساس قیمت دلار و ارز سنجیده می‌شود و افزایش قیمت دارویی به شکل خاصی اتفاق نیفتاده است چرا که دولت محل ورود ارز به سیستم دارو را تغییر داده و آن را به مصرف‌کننده یا همان بیمار پرداخت می‌نماید که بیمار نیز در هنگام حضور در داروخانه و از طریق بیمه، داروی مورد نیاز خود را با حداقل قیمت دریافت می‌کند.

رستمی دریافت داروی یارانه‌ای را بر اساس مسیر قانونی آن دانسته و ابراز کرد: افرادی که می‌خواهند از دارو یارانه‌ای برخوردار باشند باید مسیر قانونی این موضوع را طی نمایند و مسیر قانونی این است که فرد به پزشک مراجعه کرده و بعد از معاینه، با کد ارجاعی که از دکتر مربوطه دریافت می‌کند می‌تواند به داروخانه مراجعه کرده و دارو خود را تحویل بگیرد.

وی با اشاره به اینکه صرفا به داروهای دارای نسخه الکترونیک یارانه پرداخت می‌شود، ادامه داد: نسخه‌های دستی و افرادی که بدون مراجعه به پزشک اقدام به تهیه دارو می‌نمایند باید قیمت دارو را به نرخ آزاد پرداخت کنند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان بالا بودن قیمت داروها را صرفا در دارو‌های مکمل بیان کرده و گفتند: داروهای مکمل شامل یارانه دارو نشده و بیمه ای نیز تعهدی در قبال آنها ندارد به همین خاطر قیمت آن به صورت روزانه محاسبه شده و دریافت می‌شود.

رستمی ضمن قدردانی از مجلس شورای اسلامی د خصوص تصویب قانون حمایت از بخش دارو و درمان، خاطر نشان کرد: بر اساس این قانون افراد نیازمند جامعه می‌توانند از طریق سامانه بیمه سلامت اطلاعات خود را به همراه مدارک مورد نیاز بارگذاری کرده و تمامی هزینه‌های مصرف شده خود را دریافت کنند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته این استان با کمبود بیش از 200 قلم دارو مواجه بوده است، بیان کرد: به لطف خداوند متعال و با پیگیری‌های انجام شده این آمار به 60 قلم کاهش یافته است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه در تجویز دارو همواره با یک بی نظمی مواجه بودیم، عنوان کرد: بیمار هنگام مراجعه به پزشک از ایشان درخواست می‌کرد که فقط دارو‌های مورد نیاز خودش را تجویز کند که با ورود این معاونت این مساله نیز حل و فصل شد و با توجه به شناختی که پزشکان از انواع بیماری‌ها دارند، اقدام به تجویز دارو می‌نمایند.

رستمی از کمبود اقلام دارویی در سایر کشور‌ها خبر داده و افزود: قبلا داروها با تعداد بالایی تجویز می‌شد و بیمار نیز آن را در خانه خود ذخیره می‌کرد اما با سیاست‌های جدید این دارو‌ها در داروخانه‌ها ذخیره شده و هنگام نیاز به بیمار ارائه می‌شود.

 

 

شناسه خبر 80411