شناسه خبر:80465
1402/12/21 11:54:54

سپهرغرب-گروه خبر:سرپرست اداره‌کل پزشکی قانونی استان همدان اعلام کرد: در 11 ماهه امسال 439 نفر در استان همدان بر اثر سوانح رانندگی جان باختند که افزایش چهار درصدی داشته است.

دکتر محمد مالمیر اظهار کرد: براساس آمار سوانح رانندگی درون و برون‌شهری استان در 11 ماهه سال جاری 439 نفر در حوادث رانندگی جان باختند که این آمار در مدت مشابه سال گذشته 419 نفر بوده است که افزایش چهار درصدی را نشان می‌دهد.

وی افزود: از 439 متوفی حوادث رانندگی، 64 نفر در سوانح درون‌شهری، 287 نفر در تصادفات برون‌شهری، 28 نفر در سوانح مسیرهای خاکی و روستایی و 60 نفر در حوادث مرتبط با سایر مسیرهای ارتباطی استان همدان جان خود را از دست دادند.

سرپرست اداره‌کل پزشکی قانونی استان همدان خاطرنشان کرد: آمار تصادفات درون‌شهری در 11 ماهه سال گذشته 45 نفر، برون‌شهری 287 نفر، محورهای خاکی و روستایی 35 نفر و سایر 52 نفر بوده است.

مالمیر با اشاره به اینکه در 11 ماهه سال گذشته 7416 نفر شامل 2356 زن و 5060 مرد در تصادفات مجروح شده‌اند، ادامه داد: این آمار در 11 ماهه سال جاری 6755 نفر شامل 2076 زن و 4679 مرد بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش 9 درصدی داشته است.

وی در ادامه به نکات مهم سفر با خودرو در نوروز اشاره کرد و گفت: قبل از سفر حتماً برای خودروی خود معاینه فنی بگیرید. برای این کار باید به نمایندگی‌های مجاز خودرو مراجعه کنید تا در طول سفر مشکلی برای وسیله نقلیه‌تان پیش نیاید. بهتر است این کار را حداقل یک هفته قبل از حرکت انجام دهید.

وی با بیان اینکه حتماً بیمه‌نامه خودروی خود را بررسی کرده و در صورت اتمام، بیمه‌نامه‌ آن را تمدید کنید، تصریح کرد: وسایل مورد نیاز ماشین خود از قبیل زنجیرچرخ، جعبه لوازم ایمنی، لاستیک زاپاس، کپسول اطفاء حریق و هر آنچه که مورد نیاز است را در صندوق عقب ماشین قرار دهید.

سرپرست اداره‌کل پزشکی قانونی استان همدان خاطرنشان کرد: اگر برای نخستین‌بار است که به مقصد انتخابی‌تان سفر می‌کنید، حتماً قبل از حرکت با استفاده از نقشه و یا جستجو در اینترنت نسبت به مسیر موردنظر آشنایی کامل پیدا کنید. در طول راه از سامانه مسیریاب استفاده کرده و قبل از سفر حتماً وضعیت ‌آب و هوا و جاده را به طور کامل بررسی کنید.

مالمیر افزود: تا جایی که امکان دارد در طول روز سفر و هنگام شب از رانندگی خودداری کنید تا هم خطر تصادفات را کاهش دهید و هم از طبیعت اطراف لذت ببرید. به قوانین راهنمایی و رانندگی احترام بگذارید و در طول مسیر حتماً به علائم هشداردهنده‌ای که در جاده نصب شده است، توجه کنید.

وی خاطرنشان کرد: در طول مسیر حداقل هر دو ساعت یک‌بار توقف داشته باشید تا خودتان و همسفرانتان خسته نشوید. اگر احساس خواب‌آلودگی داشتید، حتماً استراحت کنید تا حادثه‌ای رخ ندهد. اگر در طول مسیر حادثه‌ای رخ داد خونسردی خود را حفظ و دیگران را هم به آرامش دعوت کنید.

وی با بیان اینکه برای سرنشین‌های جلو و عقب ماشین حتماً از کمربند ایمنی استفاده کنید و هنگام رانندگی داروهای خواب‌آور استفاده نکنید، یادآور شد: در طول مسیر زباله‌های خود را از پنجره به بیرون پرتاب نکنید و حتماً آن را در کیسه‌ای بریزید و هنگام رسیدن به سطل زباله آن را در سطل خالی کنید.

سرپرست اداره‌کل پزشکی قانونی استان همدان اظهار کرد: از حرکت در جاده‌های غیراستاندارد و شانه‌های خاکی اجتناب کنید. شانه‌های خاکی برای مواقع ضروری در نظر گرفته شده و استفاده از آن‌ها برای دور زدن جاده می‌تواند باعث بروز مشکل برای دیگران شود.

 

شناسه خبر 80465