شناسه خبر:80469
1402/12/21 12:02:44

سپهرغرب-گروه خبررهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای محترم مجلس خبرگان رهبری در تاریخ 17 اسفند 1402 بر غفلت نورزیدن نسبت به اصول ثابت جمهوری اسلامی تاکید نموده و دو‌ مثال مهم برای آن ذکر کردند؛

1. بالا بردن سطح معرفت اسلامی

2. بالا بردن سطح عمل اسلامی

در تبیین مقصود ایشان می‌توان گفت؛ انقلاب اسلامی حاصل کنش‌گری اجتماعی مردم در سطحی کلان و عینیت یابی عمل اسلامی آنان در عرصه‌ سیاسی اجتماعی بوده است. این فرآیند، از ابتدای نهضت تا تحقق نظام‌ مقدس جمهوری اسلامی با تکیه بر معارف و آموزه‌های دین مبین اسلام طی شده است. رهبر و‌ معمار آن نیز اسلام شناس بزرگی بودند که بر پایه تعالیم نجات بخش اسلامی مردم را به صحنه آوردند و نقش آفرینی مردم و‌ پیشتازان این رخداد بزرگ غالبا با انگیزه‌های دینی بوده است. از این‌رو، تداوم این مسیر با برکت نیز جز با نقش آفرینی و احساس تکلیفی که مبتنی بر تعالیم اسلامی باشد‌ میسور نخواهد بود. به زبان فلسفه دانان، علت موجده _البته به طور اعدادی_ علت مبقیه نیز هست.

خواص و اقشار تاثیر گذار جامعه _ به ویژه اعضای مجلس خبرگان و افراد همگون که اسلام شناس نیز هستند _ نقش مهمی در روشنگری مسیر حق از باطل دارند؛ زیرا هر چه آگاهی و شناخت مردم بالا برود ضرورت نظم و انسجام حداکثری و کار و تلاش جهت نیل به اهداف و آرمان‌های نظام روشن‌تر و انگیزه برای عمل و امید برای دست‌یابی به آن‌ها بیشتر خواهد شد.

ایمان، حالتى روانی است که از دانش و گرایش، مایه مى‌گیرد و لازمه‌اش این است که شخص با ایمان، تصمیم اجمالى بر عمل کردن به لوازم چیزى که به آن ایمان دارد بگیرد. از همین رو است که در آیات قرآن کریم معمولا هر جا به ایمان و باور قلبی اشاره شده، بلافاصله بر عمل صالح نیز تاکید گردیده است.‌ بر این اساس، بالابردن سطح معرفت اسلامی جامعه منجر به اعمال صالح و ارتقاء کیفیت آن اعمال خواهد شد و از بیراهه‌ها در امان خواهد بود.

گفتنی است؛ در مسیر ارتقاء معرفتی جامعه، رفع گره‌های ذهنی و شبهات جوانان و‌ پاسخگویی به سوالاتی که آنان را به تشکیک در ارزش‌ها و آرمان‌ها کشانده نیز از ملزومات این عرصه است. به ویژه در دوران کنونی که عصر تبادل اطلاعات است و فکرها و ذهن‌ها از جاهای پرشمار و گوناگونی تغذیه می‌شوند. البته هجمه‌های پرشمار معرفتی که در فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی و ماهواره‌ای بر علیه باورها و عقاید نشر داده می‌شوند نیز ضرورت جهاد روشنگری را مضاعف ساخته است که بر عالمان دین، معلمان، اساتید، افراد فرهیخته و موثر جامعه است که در این وادی تلاش و کوشش حداکثری نمایند تا در ادامه مسیر انقلاب، خللی در روند پیشرفت وارد نشود.

 *جعفر علی‌نقی

شناسه خبر 80469