شناسه خبر:80473
1402/12/21 12:06:22

سپهرغرب-گروه خبر:مدیر امور عشایر استان همدان با تأکید بر اینکه تقویم ورود عشایر به استان همدان 15 اردیبهشت است، گفت: عشایر حتی یک روز قبل از تاریخ مشخص شده برای کوچ وارد استان همدان نشوند.

جعفر کاویانی‌دلشاد با بیان اینکه مراتع استان همدان هنوز آمادگی ورود عشایر را ندارد، اظهار کرد: برخوردهای سختی با عشایری که تاریخ کوچ را رعایت نکنند، صورت خواهد گرفت.

وی با تأکید بر اینکه با جدیت با ورود هر گونه افراد به سطح شهر و معابر ورودی در قالب عشایر و دامداران از شهرهای دیگر جلوگیری خواهد شد و با آن‌ها برخورد قاطع صورت می‌گیرد، تصریح کرد: براساس قانون و تقویم کوچ، عشایر تا 15 اردیبهشت اجازه کوچ ندارند و در صورتی‌که اقدام به کوچ کنند حق باراندازی در روستاها و مناطق شهرستان‌های میان‌بند را نخواهند داشت.

مدیر امور عشایر استان همدان با بیان اینکه حضور زودهنگام عشایر به مراتع باعث از بین رفتن پوشش گیاهی و در نهایت کاهش علوفه مورد نیاز دام عشایر خواهد شد، اضافه کرد: 9.5 درصد از مراتع استان معادل 90 هزار هکتار در اختیار عشایر قرار دارد.

کاویانی‌دلشاد با اشاره به اینکه دام مازاد جریمه دارد، افزود: تعداد دام عشایر بیش از ظرفیت پروانه چراست که به عشایر تأکید شده از ورود دام مازاد به مراتع خودداری کنند.

وی با بیان اینکه 1200 خانوار عشایری در استان‌های لرستان و خوزستان حضور دارند که منتظر ورود به مراتع استان همدان هستند، اظهار کرد: تعدادی از عشایر که پروانه چرا ندارند، عجول هستند تا زودتر وارد مراتع شوند.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه با استان لرستان رایزنی شده تا میان‌بند را رعایت کند، خاطرنشان کرد: از استان لرستان درخواست داریم تا 15 اردیبهشت برای خروج به عشایر فشار وارد نکند تا زمان میان‌بند رعایت شود.

کاویانی‌دلشاد خطاب به عشایر استان تأکید کرد: در صورت لزوم به جابه‌جایی از کوچ پیاده دام‌ها از معابر اصلی و خیابان‌های شهر پلدختر، دهلران و شهرهای مسیر کوچ عبور نکرده و معابر را به‌عنوان ایل‌راه انتخاب نکنید و تا حد امکان به صورت سواره از مسیر مناسب و آزادراه کوچ کنید. در صورت ورود به معابر و داخل شهر عواقب ضبط و جریمه دام بنا به تأکید مسئولان استان لرستان بر عهده عشایر بوده و برخورد خواهد شد.

وی با بیان اینکه 72 سامانه عرفی در استان برای اسکان عشایر وجود دارد، خاطرنشان کرد: 90 هزار هکتار از مراتع استان همدان در اختیار 470 هزار رأس دام عشایر است.

مدیر امور عشایر استان همدان از ایجاد مجتمع‌های دامپروری برای دام مازاد عشایر خبر داد و بیان کرد: به دنبال ایجاد مجتمع‌های دامپروری در شهرستان‌های استان به منظور ساماندهی عشایر فاقد پروانه چرا هستیم چراکه اگر این اقدام صورت نگیرد درگیری با عشایر دارای دام مازاد همچنان ادامه خواهد داشت.

کاویانی‌دلشاد با بیان اینکه مطالعات یک مجتمع دامپروری در شهرستان ملایر صورت گرفته است، ادامه داد: 100 هزار رأس دام عشایر را می‌توانیم در مجتمع‌های دامپروری ساماندهی کنیم همچنین دو مجتمع دامپروری در شهرستان همدان و تویسرکان نیز در دست مطالعه است.

 

 

شناسه خبر 80473