شناسه خبر:80573
1402/12/22 13:54:15

سپهرغرب-گروه شهر:خودروهای رانندگان متخلف روانه پارکینگ می‌شود/ رانندگی پرخطر و آلودگی صوتی خط قرمز برخوردهاست

در گفت‌وگو با رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان همدان مشخص شد با برنامه‌ریزی صورت گرفته ازسوی این نهاد انتظامی، همدان ترافیکی روان را در آستانه نوروز تجربه می‌کند.

هرچند رنجوری اقتصاد و دشواری معیشت مردم، خواه‌ناخواه بر هزینه‌کردهای مختلف خانواده‌ها، ازجمله تفریح، سفر و میزان خرید تأثیر می‌گذارد، اما با همه این احوالات عده‌ای می‌کوشند، برای دوری از روزمرگی‌ها، در حد و حدود توان مالی خویش در آستانه نوروز برای خرید در شهر حاضر و عده‌ای نیز بار سفر بسته و راهی شهرهای گردشگرپذیر شوند. به طوری که معیشت عده بسیاری از اهالی در شهرهای گردشگرپذیر همچون همدان وابسته به حضور گردشگران است؛ بنابراین تلاش برای فراهم آوردن امکانات لازم جهت پذیرایی مناسب از گردشگران، موضوعی است که از سوی متولیان ادارات و نهادهای مرتبط به این موضوع باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

نکته حائز اهمیت اینکه نوروز رویدادی غیر قابل پیش‌بینی نیست، بنابراین انتظار می‌رود، مدیریت شهری و دیگر دستگاه‌های مرتبط با موضوع حضور گردشگران و افزایش سفرهای درون شهری در آستانه نوروز، برنامه‌ریزی و تدارک مناسب و به‌موقع برای آن داشته باشند زیرا چنانکه پیشتر عنوان شد به‌دلیل نزدیک شدن به روزهای پایانی سال شاهد رشد چشمگیر ترددها و سفرهای درون شهری در برخی مناطق و معابر شهری همدان و سایر شهرها به خصوص در اطراف مراکز خرید هستیم، همین موضوع باعث اشباع ظرفیت محدود شبکه معابر شده، به طوری که اگر همین امروز مسیرتان به میدان آرامگاه و مسیرهای منتهی به میدان مرکزی همدان بیفتد شاهد ترافیک سرسام‌آوری خواهید بود که این اتفاق نامیمون در ساعتی از روز به قفل شدن معبر می‌انجامد.

بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع برآن شدیم تا دراین‌باره با حمید عبدلی؛ معاون امور عمرانی فرمانداری همدان و سرهنگ ابراهیم فارسی؛ رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان همدان گفت‌وگویی ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری همدان با بیان اینکه هنوز جلسات نهایی مباحث ترافیکی مرتبط با چهارشنبه و پنج‌شنبه آخر سال جهت مصوب کردن تمهیدات پیش‌بینی‌شده برگزار نشده گفت: طی روزهای آتی با نهایی شدن این مصوبات تمامی اخبار مرتبط با این موضوع را در اختیار رسانه‌ها قرار خواهیم داد.

حمید عبدلی با تأکید بر اینکه سال جاری نیز مانند سال‌های قبل مسیرهای خاصی برای تردد در نظر گرفته شده و طرح‌های ترافیکی خاصی در ورودی و خروجی باغ بهشت اعمال خواهد شد اذعان کرد: برای حمل‌ونقل عمومی مسیری مجزا و برای تسهیل در رفت و آمد نیز پارکینگ‌‌هایی در خود آرامستان و مسیرهای منتهی به آن پیش‌بینی شده که مصوب خواهیم کرد.

وی با ابراز اینکه در ایام نوروز به‌دلیل تلاقی آن با ایام ماه مبارک رمضان ‌ به‌نظر می‌رسد ترافیک آرامی را در شهر داشته باشیم اذعان کرد: بنابراین تدبیر خاصی برای مدیریت ترافیک این ایام پیش‌بینی نشده و تنها طرح زوج و فرد همچون گذشته در معابر حکم‌فرماست.

وی با اشاره به اینکه در ایام نوروز نیز در راستای میزبانی شایسته از گردشگران حرکت خواهیم کرد افزود: بر این اساس هماهنگی و رایزنی‌ها با پلیس راهور انجام شده که با گردشگرانی که با معابر شهر و قواعد راهنمایی و رانندگی حاکم بر آن آشنا نیستند، مدارا کنند و تا جایی که امکان دارد از جریمه کردن میهمانان نوروزی حزر شود تا خاطره خوبی از سفر به همدان در ذهنشان نقش ببندد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان همدان با بیان اینکه روزهای منتهی به نوروز را در سه مقطع زمانی می‌توان تقسیم کرد، گفت: نخستین بازه زمانی مربوط به روزهای پایانی سال است که مطمئناً بنا به افزایش خرید‌ها میزان تردد‌ها نیز در معبر شهری افزایش پیدا می‌کند؛ بنابراین فعال بودن طرح زوج و فرد در دستور کار قرار گرفته که از چندماه قبل در خیابان ‌های منتهی به رینگ مرکزی از طریق نصب دوربین‌ها کلید خورد.

سرهنگ ابراهیم فارسی با تأکید بر اینکه همه این دوربین‌ها در حال حاضر فعال بوده و به سامانه مرکزی متصل هستند تشریح کرد: بنابراین خودورهایی که این محدودیت‌ها را رعایت نکنند مطمئناً جریمه خواهند شد.

وی ادامه داد: اجرای این طرح کمک فراوانی به مدیریت ترافیک در این مقطع زمانی کرده به طوری که شرایط ترافیکی حاکم بر شهر به‌ویژه در رینگ مرکزی و میدان آرامگاه به هیچ‌وجه با گذشته قابل مقایسه نیست؛ البته شاید کمی بار ترافیک بالا رفته اما طرح زوج و فرد که امروز بسیاری از رانندگان به اجرای آن احترام می‌گذارند، توانسته بسیاری از مشکلات ما را در زمینه ترافیکی حل کند.

پلیس راهور شهرستان همدان با اشاره به اینکه البته سایر معابر در شهر مخصوصاً در مناطقی که مراکز خرید در آن مستقر هستند نیز در این روزها تعداد گشت‌ها بیشتر شده، اذعان کرد: در این ایام سعی ما انتظام‌بخشی بیشتر به معابر بوده تا بتوانیم شاهد یک ترافیک روان و بدون حادثه در شهر باشیم.

سرهنگ فارسی با ابراز اینکه در خصوص مدیریت ترافیک چهارشنبه آخر سال نیز یکسری محدودیت در معابر در راستای رفاه حال شهروندان و جلوگیری از خطرات احتمالی اعمال خواهد شد، ابراز کرد: این محدودیت در بلوارهای اصلی شهر ازجمله بلوار شهید سلیمانی، ارم و غیره اعمال خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه برای پنجشنبه آخر سال نیز پلیس راهور برنامه‌ریزی ترافیکی لازم را انجام داده، اذعان کرد: یقیناً در این مقطع زمانی در محدوده باغ بهشت آن محدودیت ترددی که طی سال‌های گذشته انجام می‌شد سال جاری نیز برقرار است.

وی ادامه داد: طبق برنامه‌ریزی‌‌ها ورود خودروهای شخصی به باغ بهشت از مسیر بلوار مطهری و خروجشان از میدان امام حسن (ع) خواهد بود بنابراین سایر دسترسی‌ها برای این خودروها در این روزها بسته است.

این مسئول انتظامی تصریح کرد: یکی از مواردی که به‌صورت جدی در دستور کار پلیس راهور در این روزها قرار گرفته، برخورد با رانندگانی است که تخلفات حادثه‌ساز انجام می‌دهند، علاوه بر این اگر راننده‌ای به‌صورت همزمان دو تخلف حادثه‌ساز مرتکب شود چون که رفتارشان پرمخاطره است خودروی آن‌ها توقیف خواهد شد.

سرهنگ فارسی با بیان اینکه این ممکن است این توقیف‌ها با انتقال خودرو به پارکینگ و یا توقیف سیستمی باشد و یا اینکه در محل به‌صورت ساعتی اعمال شود، خاطرنشان کرد: علاوه بر این رانندگانی که تخلفات حادثه‌خیز مرتکب ‌شوند در کارنامه رانندگی آن‌ها نمره منفی درج می‌شود که اگر میزان این نمرات بالا باشد برای مدتی گواهینامه آن‌ها جلب خواهد شد.

وی ادامه داد: به‌دلیل اینکه ایام نوروز همزمان با ماه مبارک رمضان است برای ساعت افطار و مدتی قبل از آن، برنامه‌های ترافیکی خاصی در دستور کار خواهد بود تا شهر در این ساعات نیز ترافیک آرامی را تجربه کند زیرا حجم ترافیک در این ساعت نیز در معابر افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه در عید نوروز بنا به کاهش تردد‌ها به‌ویژه در روزهای ابتدایی به‌دلیل تعطیلی ادارات، طرح زوج و فرد اجرا نخواهد شد گفت: در خصوص مواجهه با تخلفات گردشگران نیز نخستین رویکرد ما بنا به ناآشنایی آن‌ها با قواعد ترافیکی حاکم بر معابر شهری همدان، تذکر دادن است.

*شهرداری زیرساخت لازم ترافیکی را مهیا کرده است

رئیس پلیس راهور با تأکید بر اینکه خوشبختانه شهرداری در نصب دوربین‌ها همکاری لازم را داشته تصریح کرد: در حال حاضر 6 دوربین در محدوده طرح زوج و فرد به‌کار گرفته شده و علاوه بر آن چهار دوربین نیز در محدوده میدان مرکزی همدان مستقر هستند.

فارسی ادامه داد: خوشبختانه 6 دوربین ثبت تخلف سرعت نیز در بلوارهای اصلی شهر مستقر هستند به طوری که رانندگان متخلف هم جریمه شده و برای آن‌ها پیام هشدار صادر می‌شود.

*بوق، اگزوز و موتور را دستکاری نکنید

وی با هشدار به رانندگانی که در معابر از طریق تغییر در ساختار خودروی خود آلودگی صوتی ایجاد می‌کنند، تشریح کرد: با این رانندگان به‌دلیل ناهنجاری که در سطح جامعه ایجاد کرده‌اند و رانندگان خطرساز در سطح معابر، قوی برخورد کرده و خودروی آن‌ها توقیف خواهد شد علاوه بر این باید آن تغییرات نامتعارفی را که در خودرو اعمال کرده‌اند از لحاظ سیستم موتور، بوق و اگزوز به حالت قبل بازگردانند.

 

 

شناسه خبر 80573