شناسه خبر:80783
1402/12/28 10:03:50

سپهرغرب، گروه سلامت: مدیرعامل سازمان بیمه سلامت، تمرکز بر بحث پیشگیری را از مهمترین برنامه‌های سال آینده این سازمان دانست و گفت: برای هزار روز، از اول بارداری تا 2 سالگی کودک برنامه‌ای جامع تدوین شده است که در یکی از محلات تهران در سال 1403 اجرایی می‌شود و دستگاه‌های حمایتی نیز در کنار این برنامه خواهند بود.

به گزارش خبرنگار حوزه سلامت ایرنا، محمد مهدی ناصحی روز یکشنبه در یک نشست خبری که در محل سازمان بیمه سلامت برگزار شد، افزود: این برنامه با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی و سازمان‌های بیمه ای انجام می‌شود.

وی افزود: پیشگیری سطح چهار نیز گام مهم دیگری بوده و مداخلات پزشکی و غیرضرور باعث آسیب‌های روحی و روانی می‌شود؛ به عنوان مثال مصرف دارو بیش از چهار قلم است و میانگین آزمایشات بالای 10 مورد بوده که بالاتر از میانگین جهانی است و مصرف زیاد این موارد مضر بوده که با همکاری جامعه پزشکی صرف جویی و سلامت مردم را مدنظر قرار می‌دهیم.

ناصحی با اشاره به بودجه 53 همت سازمان بیمه سلامت ایران در سال آینده، اظهار داشت: با این بودجه می‌توانیم به طرح دارویار اعتبار تزریق کنیم و امسال با اعتباری که داشتیم بخش عمده ای را دریافت کردیم.

وی اظهار داشت: امسال با همکاری مجلس و دولت در وزارت بهداشت و بیمه سلامت پنج دهک از افرادی که توان بیمه نداشتند، رایگان بیمه شدند که در بخش بستری در مراکز دولتی بیش از 90 درصد و در بخش‌های خصوصی 70 درصد هزینه‌های درمانی را پرداخت می‌کنیم.

ناصحی تصریح کرد: به عنوان نهاد تامین کننده ‌مالی دولتی سعی داریم مردم درگیر هزینه‌های کمرشکن درمانی نشوند و سعی داریم بیشترین خدمات را برای مردم انجام دهیم.

به گفته وی، بیش از 2 میلیون بیمار خاص نشان‌دار شدند و بیمه شدگان تامین اجتماعی که دچار بیماری خاص هستند از مزایای صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب العلاج می‌توانند استفاده کنند.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت از کامل بودن نسخه الکترونیک در کشور خبر داد و افزود: پرداخت‌های بیمه سلامت به مراکز درمانی تا آذرماه سال‌جاری پرداخت شده و سعی داریم به زودی بهمن ماه را نیز پرداخت کنیم. هنوز گزارش اسفندماه را مراکز درمانی به ما ارایه نداده اند و نباید گلایه ای بابت عدم پرداخت به موقع داشته باشند.

ناصحی ادامه داد: سازمان بیمه سلامت به عنوان سازمان بهره ور معرفی شده و مادران باردار و کودکان زیر پنج سال نیز تحت پوشش بیمه قرار گرفتند و 17 خدمت دندانپزشکی نیز زیر چتر حمایت بیمه قرار گرفته است.

وی افزود: منابع مالی موجود نمی تواند پاسخگوی نیاز بیماران با تورم جامعه باشد و بودجه ما باید سه برابر افزایش یابد، به عنوان مثال در بحث دارویار نیز 25 همت برای تجهیزات تعلق می‌گرفت که هنوز به ما ابلاغ نشده است.

وی تصریح کرد: با توجه به تصمیم دولت بر ساماندهی شیرخشک، ارز آن حذف و مابه التفاوت آن قرار شد، پرداخت شود، سازمان بیمه سلامت این توانایی را داشت که دریافت شیرخشک از داروخانه‌ها با سامانه بیمه سلامت انجام شود.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ادامه داد: البته این کار با همکاری سامانه تی تک سازمان غذا و دارو که نقش واسط دارد انجام می‌شود و هزینه ای در این زمینه پرداخت نمی کنیم.

ناصحی در مورد تعرفه پزشکی گفت: در بخش دولتی با افزایش تعرفه پزشکی فشاری به بیماران بوجود نمی آید و بیمه مابه التفاوت آن را پرداخت می‌کند، اما در بخش خصوصی اینطور نیست و پیشنهاد می‌دهیم سقف پوشش بیمه در این بخش افزایش یابد.

وی در مورد فروش آنلاین دارو گفت: همه جای دنیا این کار انجام می‌شود، باید معایب آن را برطرف کنیم و برای برخی از داروها فروش آنلاین انجام شود، البته اکنون طرح دارورسان درب منزل برای بیماران ام اس انجام می‌شود و مشکلی بوجود نیامده است، البته باید اطلاعات بیماران محرمانه باشد.

شناسه خبر 80783