شناسه خبر:80929
1403/1/16 09:29:03

عضو هیئت‌علمی گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه الزهرا (س)، مهم‌ترین مطالبه جامعه کتابداری از مجلس دوازدهم را تعیین و تکلیف طرح «نحوه تاسیس و اداره کتابخانه‌های عمومی»، ایجاد زمینه احیای «پُست کتابدار» در مدارس و حمایت از تولید ارزان کتاب می‌داند.

الهه حسینی درباره مطالبات جامعه کتابداری از مجلس دوازدهم اظهار کرد: به نظر می‌رسد جامعه کتابداری در سه مورد مطالبه مهمی از مجلس دوازدهم دارد. نخستین مطالبه؛ احیای پُست کتابدار در کتابخانه آموزشگاهی است. متاسفانه چند سالی است که حدف پُست کتابدار از کتابخانه‌های اموزشگاهی و مدارس موجب شده این کتابخانه‌ها از رونق بیفتند و کاربرد و کارکرد اصلی خود را از دست بدهد؛ حتی برخی مدارس که کتابخانه دارند، به دلیل نداشتن کتابدار متخصص نمی‌توانند اهداف اصلی خود را در حوزه مطالعه و آموزش و پژوهش محقق کنند.

وی با بیان اینکه مجلس با ایجاد زمینه احیای پُست کتابدار در مدارس می‌تواند فرهنگ کتابخوانی را در میان جامعه دانش‌آموزی رونق دهد ادامه داد: اگر کتابدار متخصص در این مراکز حاضر شوند؛ می‌توانند با پرورش مهارت‌های مطالعاتی و پژوهشی، تفکر انتقادی را میان دانش‌آموزان پرورش دهند و سواد اطلاعاتی را میان آنان تقویت کنند. افزایش سواد دیجیتالی میان دانش‌آموزان مولفه دیگری است که کتابداران از طریق منابع مکتوب و صوتی و تصویری موجود در کتابخانه‌ها می‌توانند آن‌ها را تقویت کنند. یکی از مشکلات کنونی جامعه این است که میان مردم و دانش‌آموزان با کتابخانه‌های عمومی و اموزشگاهی فاصله افتاده است.

حسینی افزود: از اثرات دور بودن از کتابخانه‌ها می‌توان به آسیب رسیدن به ادبیات گفتاری کودکان و نوجوانان و اقبال به موسیقی‌های خارجی از سوی کودکان و نوجوانان اشاره کرد. معضلی که با نزدیک شدن کودکان و نوجوانان به شبکه‌های اجتماعی که روزانه حجم زیادی از اطلاعات را در یک فضای جذاب به نوجوانان و جوانان ارائه می‌کند، بیشتر شده است. کتابخانه‌ها در چنین شرایطی می‌توانند با احیای پُست کتابدار در مدارس ظرفیت‌های کتابخانه را در خدمت جامعه قرار بدهند. مجلس دوازدهم با احیای پُست کتابدار می‌تواند شمار زیادی از دانش‌آموختگان علم اطلاعات و دانش‌شناسی را مشغول به کار کند و وظیقه و کارکرد اصلی کتابخانه‌ها را در حوزه آموزش و پرورش و مطالعه به آن بازگرداند.

این عضو هیئت علمی گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه الزهرا (س) با بیان اینکه گنجاندن رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی در آزمون استخدامی همه دستگاه‌های دولتی بیان کرد: متاسفانه در آزمون استخدامی امسال آموزش و پرورش رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی به‌صورت مستقل نیامده است و دقیقه 90 بعداز نامه‌نگاری و پیگیری‌های انجمن کتابداری، این رشته البته نه با نام مستقل رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی به رشته‌های آزمون استخدامی آموزش و پرورش اضافه شد. افزودن رشته کتابداری به انواع آزمون‌های استخدامی کشور شرایط را برای به کارگیری دانش‌آموختگان رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی فراهم می‌کند و موجب می‌شود متقضایان این رشته تا حدودی شرایط اقتصادی بهتری را تجربه کنند.

این استاد علم اطلاعات و دانش‌شناسی با بیان اینکه مطالبه مهم و اصلی و اولویت دیگر جامعه کتابداری، تصویب طرح «نحوه تاسیس و اداره کتابخانه‌های عمومی کشور» است که در کمیسیون فرهنگی مجلس قبلی نیز تصویب شده است، گفت: درخواست تصویب ای، طرح مطالبه مهم جامعه کتابداری است و امیدواریم با تصویب این طرح و الزام شهرداری‌ها به پرداخت سهم نیم درصد کتابخانه‌ها، به‌طور منظم و مستمر بودجه درخورتوجهی در اختیار کتابخانه‌های عمومی قرار بگیرد.

حسینی با اشاره به وضعیت معیشتی کتابداران کتابخانه‌های عمومی گفت: امیدوارم طرح تاسیس و نحوه اداره کتابخانه‌های عمومی در مدت زمان باقیمانده از مجلس یازدهم یا در محلس دوازدهم تصویب شود تا کتابداران نیز از مشکل معیشتی رها شوند. به‌طور قطع تصویب این قانون به حل مشکل معیشت کتابداران و تامین منابع مالی برای خرید منابع در کتابخانه‌های عمومی کمک بزرگی می‌کند. تصویب این قانون و حل مشکل معیشت کتابداران می‌تواند موجب ارتقای جایگاه کتابخانه‌ها در جامعه شود و با افزایش رضایت شغلی به‌طور حتم کتابداران، خدمات مناسب‌تر و با کیفیت‌تری را ارائه خواهند داد و بر همین اساس، اشاعه اطلاعات مناسبی در جامعه شکل می‌گیرد و کتابخانه با افزایش منابع اطلاعاتی به‌روز بیشتر وارد زندگی مردم می‌شود. در مجموع تصویب این قانون به ترویج فرهنگ مطالعه کمک خواهد کرد.

حسینی با توجه به بحث افزایش قیمت کتاب که ناشی از مشکلات کاغذ و تحریم و نوسانات ارز است، اظهار کرد: یک استاد دانشگاه برای انتشار کتاب درسی باید، هزینه‌ای را نیز شخصاً تقبل کند تا آن کتاب با شمارگان محدود وارد بازار کتاب شود حالا شما در مقیاس بزرگتر ببینید ناشران برای انتشار کتاب با شمارگان بالاتر چه شرایطی دارند. شرایط اقتصادی موجب شده کتاب یا کلاً از سبد خانوارها حدف شود یا خرید کتاب‌های کمک درسی در اولویت خانواده‌ها قرار بگیرد. قانون‌گذار در این شرایط با تصویب یکسری از طرح‌ها و لوایح می‌تواند به کمک ناشران بیاید و ایجاد زمینه قانونی شرایطی را فراهم کند تا هزینه‌های تولید کتاب کاهش پیدا کند تا علاوه بر امکان تولید ارزان برای ناشران، مخاطبان از امکان داشتن کتاب با قیمت مناسب بهره‌مند شوند.

این استاد علم اطلاعات و دانش‌شناسی با اشاره به کارآفرینی پلتفرم‌های کتابخوانی که زمینه‌ساز افزایش مطالعه کتاب دیجیتال شده است، گفت: این پلتفرها موجب افزایش کتابخوانی الکترونیکی در جامعه شده‌اند و خوب است قانون‌گذار از این قبیل پلتفرم‌ها حمایت کند. این پلتفرم‌ها با حمایت قانونی بیشتر می‌توانند بحث تولید کتاب چاپی و مشکلات ناشی از گران بودن کتاب کاغذی را کنترل کنند.


منبع: ایبنا

شناسه خبر 80929