شناسه خبر:81042
1403/1/19 22:57:46

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: 85 میلیارد تومان مصوب شده است. اعتبارات استان‌ها هم مشخص شده و ما هم بر اساس اعتبار تخصیص داده شده، برنامه‌ها را جلو می‌بریم.

صفدر نیازی شهرکی، در پاسخ به این پرسش که برای سلامت خاک در بودجه 1403 چقدر اعتبار تخصیص داده شده است، گفت: 85 میلیارد تومان مصوب شده است. اعتبارات استان‌ها هم مشخص شده و ما هم بر اساس اعتبار تخصیص داده‌شده، برنامه‌ها را جلو می‌بریم.

وی درباره اعتبار مورد نیاز هم گفت: اگر تکلیفی که دولت بر عهده ما گذاشته که کل کشور را حداقل در اراضی آبی مطالعات خاک شناسی یک بیست‌وپنج هزارم انجام دهیم و موضوع حاصلخیزی آن، نزدیک به 6 هزار میلیارد تومان (همت) اعتبار نیاز است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: در حال حاضر به‌دنبال این هستیم تا بخشی را دولت بدهد و بخشی را کشاورز و بخش خصوصی. به هر حال با تمام این تدابیر دو تا سه هزار میلیارد تومان در شرایط فعلی نیاز است.

*خاک که در برنامه‌های ملی کیش شده بود

شهرکی در پایان گفت: در سه تا چهار دهه گذشته اقدامات خوبی در حوزه آب، چه در بحث انتقال آب و چه راندمان آن انجام شده است؛ اما این مهم درباره خاک به فراموشی سپرده شده بود. ما اگر خاک خوب و حاصلخیزی نداشته باشیم اگر آب نامحدودی هم در اختیار داشته باشیم بهره‌وری بالا نخواهد بود.

وی اذعان کرد: خاک بستر تولید است. امیدوارم همکاری بین نهادی و متولیان، خاک را در کانون توجه قرار دهند و بدانیم برای پایداری کشت قرار است چه اقداماتی داشته باشیم.


منبع: خبرگزاری مهر

شناسه خبر 81042