شناسه خبر:81084
1403/1/20 08:53:40
رئیس اتاق بازرگانی حلبچه عراق:

موانع سرمایه‌گذاری در ایران برداشته شود

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس اتاق بازرگانی حلبچه اقلیم کردستان عراق گفت: وجود بروکراسی اداری در ایران مانع از سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران اقلیم کردستان عراق می‌شود که این موانع باید تسهیل و برداشته شود.

پیشوا احمدمحمود ظهر روز گذشته در نشست با استاندار کردستان که با حضور مدیران حوزه اقتصادی استان و اتاق بازرگانی سنندج برگزار شد، اظهار کرد: در گذشته تفاهم‌نامه و نشست‌های زیادی بین دو طرف برگزار شده اما این تفاهم‌نامه‌ها متأسفانه هرگز اجرایی نشده است.

وی با بیان اینکه همواره تأسف خوردم حلبچه مرز مشترک زیادی با کردستان داریم اما سهم که کشور ترکیه در سرمایه گذاری و کارهای تجاری در اقلیم کردستان عراق دارند ایران و خاصتا استان کردستان ندارد، گفت: قلبا با توجه به همکاری و کمک‌هایی که ایران و خاصتا مردم کردستان در دوران جنگ به ما کرده‌اند دوست داریم که در این حوزه بیشترین تبادلات و همکاری با ایران و کردستان داشته باشیم.

رئیس اتاق بازرگانی حلبچه اقلیم کردستان عراق با اشاره به عدم اجرای تفاهم‌نامه‌های قبلی با کردستان، گفت: آمادگی هر نوع همکاری تجاری و سرمایه‌گذاری با ایران را داریم و تمایل ما بر گسترش ارتباطات و مراودات با ایران و کردستان است.

وی اذعان کرد: در حال حاضر سرمایه‌گذاران ترکیه در شهرهای مختلف اقلیم کردستان دارای مراکز تجاری هستند اما ما تمایل بیشتری به همکاری با ایران و استان کردستان داریم.

پیشوا اضافه کرد: جلسات متعدد و نشست‌های هم‌اندیشی و سفرهای مختلفی برگزار شده اما نتیجه‌ای که باید حاصل نشده است امیدواریم این بار با تمام توان برای انجام کارهای بزرگ آمده‌ایم و انتظار همکاری و همراهی جدی داریم.

وی با اشاره به اینکه این بار به‌عنوان نماینده یکی از بزرگترین بخش‌های خصوصی اقلیم کردستان به اینجا آمده‌ام، گفت: در حال حاضر حتی یک کارخانه که سرمایه‌گذار آن ایرانی باشد در اقلیم کردستان نداریم ما توانایی و امکان مهیاکردن ظرفیت‌های لازم در این خصوص داریم.

رئیس اتاق بازرگانی حلبچه عراق افزود: وجود بروکراسی اداری در ایران مانع از سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران اقلیم می‌شود که این موانع باید تسهیل و برداشته شود.

پیشوا ضمن عنوان این مطلب که خواهان کار در ایران هستیم، به مشوق‌های سرمایه‌گذاری دراقلیم کردستان عراق اشاره کرد و گفت: علاوه بر تحویل زمین به سرمایه‌گذار، سرمایه‌گذاران از معافیت‌های مالیاتی بهره‌مند هستند.

وی ابراز امیدواری کرد، با برگزاری کارگروه مشترک بین دو طرف شاهد توسعه و تقویت هرچه بیشتر همکاری‌های تجاری و سرمایه‌گذاری باشیم.

وی در ادامه گفت: حضور محصولات ایرانی‌ در بازار عراق کم‌رنگ است تولیدات صادراتی ایرانی باید به لحاظ کمی و کیفی به حدی برسد که بتواند جای محصولات ترکیه‌ای در سبد مصرفی خانوارهای عراقی بگیرد.

رئیس اتاق بازرگانی حلبچه تصریح کرد: قانون حمایت از سرمایه‌گذاری در اقلیم کردستان تسهیلات و امتیازات ویژه برای حضور در حلبچه از قانون‌های حمایتی که در ایران وجود دارد بسیار بهتر است تا جایکه سرمایه‌گذار تا 10سال از پرداخت مالیات معاف است و اینکه تمام موارد اولیه وارداتی پرداخت نمی‌کنند و در این راستا مدیریت ارشد در حال پیگیری امتیازات بیشتر برای سرمایه‌گذاران در حلبچه است.

پیشوا گفت: بسته‌های سرمایه‌گذاری تعریف شده است که سرمایه‌گذاران بتوانند به‌راحتی برای سرمایه‌گذاری ورود کنند و دیگر پروسه طولانی را طی نکنند.

شناسه خبر 81084