شناسه خبر:81104
1403/1/20 13:38:52

مسئول موزه‌های اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: هفت هزار و ۱۴۷ مسافر نوروزی از ۱۰ موزه این استان در تعطیلات سال جدید دیدن کردند.

«محمد صالحی» روز دوشنبه افزود: ۶۵۷ نفر از این تعداد بازدیدکنندگان از موزه ساوه، یک‌هزار و ۱۴۹ نفر از موزه خمین و ۵۸۱ نفر از موزه آشتیان دیدن کردند.

وی بیان کرد: ۱۱ نفر از این تعداد بازدیده کننده، خارجی و از کشورهای آلمان و چین در تعطیلات نوروزی از موزه‌های استان دیدن کردند.

مسئول موزه‌های اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی ادامه داد: ۷۱۳ نفر از بازدیدکنندگان موزه‌های استان به صورت نیم‌بها بودند که این افراد شامل خانواده شهدا، بازنشستگان، ایثارگران و مادران صاحب سه فرزند بود.

صالحی افزود: ۹۲۹ نفر هم در قالب اتوبوس گردشگری نوروزی اراک به صورت رایگان از موزه‌های استان دیدن کردند.

وی بیان کرد: بازدیدکنندگان در قالب گروهای فردی و خانوادگی از ۲۹ اسفندماه سال گذشته تا ۱۶ فروردین ماه سال جاری از بخش‌های مختلف موزه‌های استان دیدن کردند.

مسئول موزه‌های اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: همزمانی نوروز و ماه مبارک رمضان باعث شد تا شُمار بازدیدکنندگان امسال با سال قبل تفاوت چشمگیری نداشته باشد.

صالحی افزود: موزه‌های تاریخی و مردم‌شناسی، گنجینه‌ای از اصالت فرهنگی، جاذبه‌ها و آثار انسان ساخت است که جلوه‌های رفتاری و زیستی پیشینیان را بازگو می‌کنند و ایام نوروز فرصتی است که با سرزدن به موزه‌ها، بیشتر با زوایای پیدا و پنهان زندگی گذشتگان آشنایی حاصل می‌شود.

در ۱۰ واحد موزه استان مرکزی پنج‌هزار اثر شامل مردم شناسی، ظرف سفالی و شیشه‌ای، اسناد خطی، کتاب‌های تاریخی، پیکره، آداب و رسوم گذشتگان و ابزار کار و پشیه برای علاقمندان به نمایش درآمده است.

شناسه خبر 81104