شناسه خبر:81150
1403/1/20 16:46:55
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان خبر داد:

استفاده از آب دو رودخانه برای تأمین آب شرب همدان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان گفت: از ظرفیت دو سد رودخانه عباس‌آباد و آب سطحی رودخانه گنجنامه برای تأمین آب شرب مردم همدان استفاده می‌کنیم.

سپهرغرب، گروه - سمیرا گمار :

فرهاد بختیاری‌فر در ابتدای سخنان خود با اشاره به اینکه بخشی از آب شرب مورد نیاز شهر همدان از تصفیه‌‌خانه شهیدبهشتی تأمین می‌شود، اظهار کرد: شاید بسیاری از مردم وقتی آب رودخانه‌های همدان را مشاهده می‌کنند که به‌واسطه بارندگی دبی آب بالا آمده است، انتظار داشته باشند از این رودخانه‌ها آب مورد نیاز برای شرب تأمین شود.
وی ادامه داد: باید گفت در حد توان از ظرفیت سد رودخانه عباس‌آباد و آب سطحی رودخانه گنجنامه استفاده می‌کنیم. در زون آب سطحی به سمت تصفیه‌خانه شهیدبهشتی، رودخانه خاکو و دره‌مرادبیگ نیز استفاده می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با تأکید بر اینکه پروژه دره‌مرادبیگ یکی از منابع تأمین‌کننده آب شرب همدان است که با محوریت شرکت آب منطقه‌ای انجام می‌شود، اذعان کرد: با پیگیری این مجموعه قرار است درنهایت پنج میلیون متر مکعب در سال آب شرب شهر همدان از رودخانه دره‌مرادبیگ تأمین شود.

بختیاری‌فر خاطرنشان کرد: طرح نخست انتقال آب رودخانه دره‌مرادبیگ به پشت مخزن سد اکباتان بود، اما سال‌های گذشته ضمن هماهنگی با اداره آب منطقه‌ای قرار شد آب رودخانه دره‌مرادبیگ به رودخانه کشین منتقل شده و از آنجا بند انحرافی احداث و آب به تصفیه‌خانه شهیدبهشتی منتقل شود.

وی تصریح کرد: به بخشی از تصفیه‌خانه شهیدبهشتی آب رودخانه خاکو و دره‌مرادبیگ وارد می‌شود که از تصفیه‌خانه شیخی‌جان منتقل شده است؛ ضمن اینکه در این راستا اختلاط آب نیز به‌منظور کیفی‌بخشی انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان سپس با اشاره به اینکه آب تالوار با وجود اینکه کیفیت و استانداردهای لازم را دارد اما اختلاط هم انجام می‌شود، گفت: حدود 300 تا 400 لیتر در ثانیه از آب رودخانه خاکو و دره‌مرادبیگ به تصفیه‌خانه بهشتی منتقل می‌شود.

بختیاری‌فر توضیح داد: در تصفیه‌خانه شهیدبهشتی بند انحرافی بتنی و 700 متر کانال سنگی و بتنی ایجاد شده که آب را مستقیماً از رودخانه به حوضچه ماسه‌‌گیری منتقل می‌کند.

وی افزود: سعی کرده‌ایم حداکثر استفاده را از منابع آب سطحی داشته باشیم؛ یعنی در رودخانه عباس‌آباد حدود 400 لیتر آب در ثانیه با آب چاه‌ها و آب سد تالوار اختلاط دارد و در تصفیه‌خانه شهیدبهشتی نیز 300 لیتر در ثانیه آب با آب تالوار اختلاط پیدا می‌کند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با بیان اینکه آبی که از تصفیه‌خانه شیخی‌جان وارد تصفیه‌خانه شهیدبهشتی می‌شود 300 لیتر در ثانیه است، افزود: درواقع معادل آب تالوار، آب سطحی اختلاط پیدا می‌کند و بنابراین ایده‌آل‌ترین حالت کیفی را آب را داریم.

بختیاری‌فر با این توضیح که اختلاط یکی از روش‌های پایین آوردن غلظت و بهتر شدن کیفی آب است، ابراز کرد: علاوه‌بر اینکه تصفیه‌خانه کار خود را انجام می‌دهد و آب در تصفیه‌خانه شیخی‌جان تصفیه می‌شود، اختلاط نیز انجام شده و بعد در تصفیه‌خانه شهیدبهشتی مرحله دیگری از فرآیند تصفیه انجام می‌گیرد؛ موضوع مهم این است که ازن‌زنی هم انجام می‌شود.

وی با بیان اهمیت ازن‌زنی جهت بهبود کیفیت آب، خاطرنشان کرد: ازن‌زنی مخصوص آب سد تالوار نیست که بگوییم به‌خاطر مشکلات این آب انجام شده است، بلکه از قبل بوده و از زمانی که آب سد اکباتان به تصفیه‌خانه شهیدبهشتی منتقل می‌شد نیز این روال طی می‌شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با تأکید بر اینکه برای تصفیه آب سد اکباتان که تصفیه‌خانه طراحی شده ازن‌زنی پیش‌بینی شده که روش جدید تصفیه آب در راستای گندزدایی است هرچند برای شرکت آب و فاضلاب هزینه زیادی دارد‌، اعلام کرد: با وجود اینکه نیاز به تصفیه مجدد آب نیست، اما برای بار دوم آب در تصفیه‌خانه شهیدبهشتی وارد فرآیند تصفیه و ازن‌زنی می‌شود.

بختیاری‌فر در پایان سخنان خود عنوان کرد: از بخش تصفیه‌خانه شهیدبهشتی به تمام مناطق شهرک مدنی، امید اکباتان، قاسم‌آباد و شهرک فرهنگیان آب تزریق می‌شود که دوبار تصفیه صورت گرفته است.

شناسه خبر 81150