شناسه خبر:81156
1403/1/21 22:10:07

متخصص حوزه مطالعات فرهنگی و علوم رفتاری گفت: هدف سواد رسانه‌ای واکسینه کردن خانواده‌ها در برابر آسیب‌های رسانه‌ها است، سواد رسانه‌ای محصول آموزش‌های رسانه‌ای بوده است، در حقیقت این امر وابسته به رشد تفکر و تعقل بین مخاطبان جامعه است.

نرگس عطریان با ابراز اینکه سواد رسانه‌ای باعث کاهش تهدیدات از جانب ابزارهای رسانه‌ای به نظام خانواده می‌شود، اظهار کرد: در واقع افزایش نقاط قوت آموخته‌ها برای تحکیم بنیاد خانواده به اشخاص کمک می‌کند و در این راستا سواد رسانه‌ای نوعی مدیریت کردن در این حوزه و دریافت اطلاعات ضروری است.

وی افزود: لازم است بدانیم رسانه یک کانال ارتباطی است که مخاطبان به آسانی با این کانال ارتباط برقرار کرده و مبنا و رسالت این کانال پیام‌رسانی است، بنابراین مهم است که بدانیم سواد رسانه‌ای یکی از ضروریات در زندگی مدرنیته امروزی است.

متخصص حوزه مطالعات فرهنگی و علوم رفتاری تصریح کرد: هدف سواد رسانه‌ای واکسینه کردن خانواده‌ها در برابر مضرات رسانه‌ها است؛ امروزه با برخورداری از سواد رسانه‌ای و در تحلیل و قدرت تفکیک افراد انتظار می‌رود که مخاطبان هوشمند به کارشناس آگاهی در این حوزه تبدیل شوند.

عطریان با تأکید به اینکه سواد رسانه‌ای محصول آموزش‌های رسانه‌ای بوده است، گفت: در حقیقت این امر وابسته به رشد تفکر و تعقل بین مخاطبان جامعه است، به‌طور کلی رسانه‌ها به دو دسته بین فردی و جمعی تفکیک می‌شود و با توجه به اینکه در رسانه‌های بین فردی زمانی که با یک تلفن ارتباط برقرار و کتابی را مطالعه یا نامه‌ای را برای فردی ارسال می‌کنیم، به‌یقین رسالت‌هایی بر عهده فرد فرستنده و شخص گیرنده وجود دارد و در رسانه‌های جمعی نیز مهم است که درک صحیحی از انتقال پیام برای مخاطبان ایجاد شود.

وی ادامه داد: معرفی ابزار رسانه‌ای و رسالت‌هایی که بر عهده هر کدام از رسانه است، اهمیت ویژه‌ای دارد، آنچه که مخاطب هوشمند برداشت کرده و در زندگی اجتماعی به کار می‌برد نیز بسیار مهم است، در رسانه پیامی از فرستنده به گیرنده در حال انتقال است، در هر نوع ابزار رسانه‌ای این انتقال پیام وجود دارد، بنابراین اگر درک صحیحی از انتقال پیام اتفاق نیفتد به‌یقین ارتباط منطقی و معناداری به وجود نمی‌آید.

متخصص حوزه مطالعات فرهنگی و علوم رفتاری با بیان اینکه اطلاعات مختلفی در رسانه‌ها وجود دارد و مهم است که مخاطبان قدرت تفکیک و تحلیل اخبار و اطلاعات را داشته باشند، تصریح کرد: مخاطب با دارا بودن قدرت تفکیک و شاخص اعتماد اجتماعی تلاش می‌کند تا از منابع اطلاعاتی وارد شده با بار علمی استفاده کند، رسانه دنیای زیبایی را به اشخاص معرفی می‌کند و بهتر است که افراد با قدرت تفکیک و تحلیل به اعتماد دست پیدا کنند و توان تشخیص دنیای حقیقی از مجازی و رسانه‌ای را داشته باشند.

عطریان در مورد اینکه قرار گرفتن در رسانه‌های جمعی حساسیت امر را افزایش می‌دهد، اظهار کرد: امروزه کودکان بسیار باهوش هستند و در صورت استفاده بدون فکر از شبکه‌های اجتماعی آسیب‌های متعددی را می‌بینند.


منبع: ایمنا

شناسه خبر 81156