شناسه خبر:81167
1403/1/21 23:02:56

دولت و مجلس باید با همکاری یکدیگر زمینه‌های قانونی برای افزایش مالیات بر مجموع دارایی و اخذ مالیات از دارایی به جای کار و تولید و بالا بردن سطح معافیت‌های جدید و هدفمند مالیاتی بخش تولید و صادرات را فراهم کنند.

از شواهد این طور برمی‌آید که تا‌کنون نتوانسته‌ایم به جذب سرمایه‌ها در سرمایه‌گذاری‌های مولد بپردازیم به نحوی که در شرایط فعلی، فعالیت‌های واسطه‌ای و رکود سرمایه سود بیشتری برای افراد دارد.

دولت در راستای ایجاد بستری برای فعالیت حداکثری تولیدکنندگان و تحقق شعار سال مبنی بر جهش تولید و مشارکت مردم به ارائه لایحه اصلاح مالیات‌های مستقیم پرداخت؛ در این لایحه پیشنهاد کاهش مالیات‌ عملکرد تولید و صادرات مطرح شده است.این اقدام نه‌تنها به کسب‌وکارهای موجود انگیزه می‌دهد تا فعالیت‌های خود را افزایش دهند، بلکه بازیگران جدید را برای ورود به بازار تشویق می‌کند و به رقابت و نوآوری منجر‌ می‌شود.

کارشناسان معتقدند کاهش نرخ مالیات عملکرد تولید از 25 درصد به 15 درصد در لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم موجب خواهد شد که تولید جذابیت بیشتری پیدا کند.از طرف دیگر تغییر پایه‌های مالیاتی مبتنی بر اخذ مالیات از مجموع درآمد به جای اخذ مالیات از نیروی کار موجب خواهد شد که تولید بیشتر از قبل رقابت‌پذیر شود و به این ترتیب سرمایه به این سمت جریان خواهد یافت.

*میزان تولید باید ملاک ارائه مشوق مالیاتی باشد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره‌ پیشنهاد دولت در لایحه اصلاح مالیات‌های مستقیم مبنی بر افزایش معافیت‌های مالیاتی تولید و صادرکنندگان و بالا بردن میزان اخذ مالیات از سرمایه و دارایی افراد به فارس گفت: ‌یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌هایی که در حوزه سیاست‌گذاری وجود دارد و دولتمردان‌ می‌توانند از آن بهره ببرند، همین مشوق‌های مالیاتی است، به نحوی که بیشترین حمایت را از تولیدکنندگان و صادرکنندگان داشته باشیم و از کسانی که تولید بیشتری دارند، حمایت بیشتری به عمل بیاوریم.

‌سیدجواد حسینی‌کیا، ادامه داد: میزان تولید باید ملاک ارائه مشوق مالیاتی باشد، هر چقدر واحدهای تولیدی فعالیت بیشتری دارند، باید مالیات کمتری بپردازند. بنابراین، پیشنهاد دولت در لایحه اصلاح مالیات‌های مستقیم مبنی بر کاهش مالیات تولید و صادرات مثبت ارزیابی‌ می‌شود.

وی بیان کرد: پیشنهاد ارائه‌شده در لایحه اصلاح مالیات‌های مستقیم مبنی بر افزایش مشوق‌های مالیاتی برای واحدهای تولیدی فعال، به این صورت که شرکت‌های صادرکننده با فروش و صادرات بالا از مشوق مالیاتی بهره‌مند شوند، به نحوی بین واحدهای تولیدی فعال و راکد تفکیک ایجاد‌ می‌کند و به تشویق فعالان اقتصادی برای فعالیت بیشتر منجر‌ می‌شود.

*حمایت از تولید با مشوق‌ مالیاتی از مطالبات به‌حق تولیدکنندگان است

عضو کمیسیون صنایع و معادن کشور گفت: در نظر گرفتن مشوق‌های مالیاتی برای بخش تولید، موجب می‌شود که تولیدکنندگان با همه ظرفیت به فعالیت بپردازند تا از بیشترین معافیت بهره‌مند شوند؛ موضوع دیگر، صادرات محوری است، در نظر گرفتن مشوق‌های مالیاتی برای صادرات در لایحه اصلاح مالیات ‌های مستقیم نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

حسینی‌کیا‌ ادامه داد: شرکت‌هایی که ظرفیت خوبی در زمینه صادرات ندارند، قدرت رقابت‌پذیری بالایی هم ندارند‌ و کیفیت کالاهایشان هم آن قدر که شایسته است، مناسب نیست، بنابراین، در نظر گرفتن مشوق‌های مالیاتی برای صادرکنندگان از این جهت اهمیت دارد که تولیدکنندگان را به سمت افزایش قدرت رقابت‌پذیری و کیفیت محصولات‌شان سوق‌ می‌دهد.

وی اضافه کرد: از نظر من، هدف‌گذاری مناسب در زمینه حمایت از صادرات که در لایحه مورد بحث در دستور کار قرار گرفته است، به معنای حمایت از جهش تولید است که مقام معظم رهبری در نامگذاری سال جدید به آن تأکید کرده‌اند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تأکید کرد: حمایت از تولید از طریق مشوق‌های مالیاتی ازجمله مطالبات به حق تولیدکنندگان است، دولت و مجلس باید با همکاری یکدیگر زمینه‌های قانونی را برای افزایش مالیات بر مجموع دارایی و اخذ مالیات از دارایی به جای کار و تولید و بالا بردن سطح معافیت‌های جدید و هدفمند مالیاتی بخش تولید و صادرات فراهم کنند.

حسینی‌کیا تأکید کرد: تصویب هر چه سریع‌تر این لایحه در مجلس‌ می‌تواند کمک کننده به تحقق شعار سال در جهت ترغیب مشارکت مردم در راستای جهش تولید باشد.


منبع: خبرگزاری فارس

شناسه خبر 81167