شناسه خبر:81288
1403/1/26 13:44:16

با توجه به ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی در خصوص خرید دانه‌های روغنی توسط بخش خصوصی مرتبط با کارخانجات روغن‌کشی و روغن نباتی‌، دانه‌های کلزای کشاورزان استان ایلام‌ به عنوان نخستین استان کشور ‌تحویل مراکز خرید شد.

استان ایلام از کانون های تولید دانه کلزا در کشور است و نخستین استانی است که برداشت دانه در آن آغاز می‌شود. 

مدیر بخش کشاورزی کشت و صنعت ماهیدشت به ایسنا اظهار کرد: با پیگیری‌های سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام، از ۱۴ فروردین ماه، با استقرار ۴ مرکز خرید دانه کلزا توسط کشت و صنعت مدلل ماهیدشت در مناطق دشت عباس، موسیان، مهران و دهلران، عملیات تحویل دانه کلزا از کشاورزان ایلامی در بخش گرمسیری استان آغاز شد. 

«کیوان فرهنگ‌آسا» افزود: با ساماندهی مناسب و استقرار پرسنل و سامانه خرید، عملیات تحویل دانه روغنی به‌طور روان جریان دارد و تا کنون  ۷ هزار و ۷۰ تن دانه کلزا از کشاورزان ایلامی تحویل و به کارخانه ارسال شده است.

وی بیشترین میزان خرید دانه روغنی کلزا را از منطقه «دشت عباس» شهرستان دهلران به‌میزان چهار هزار و ۴۶۰ تن عنوان کرد و گفت: مراکز موسیان با ۷۵۵ تن، دهلران با ۱۸۰ تن و مهران با ۹۹ تن در  رتبه‌های بعدی قرار دارند.

مدیر کشاورزی کشت و صنعت ماهیدشت اضافه کرد: تاکنون ۲۰ درصد از وجوهات دانه کشاورزان به ایشان پرداخت شده است و در بازه زمانی یک‌ماهه، مطالبات دانه کلزا تسویه می‌شود.

دانه کلزا دانه‌ای صنعتی و فسادپذیر بوده که ضرورت است به محض تحویل به کارخانه به مقصد ارسال شود.

انتظار می‌رود با عملکرد مناسب اجرایی کشت و صنعت ماهیدشت در تحویل و پرداخت وجه دانه کلزا، سطح زیر کشت این محصول در سال آینده افزایش یابد.

شناسه خبر 81288