شناسه خبر:81303
1403/1/26 15:24:23

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین در تشریح وضعیت کود شیمیایی شهرستان گفت: از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون پنج هزار و 300 تُن انواع کود شیمیایی پایه و سرک در فامنین تأمین و توزیع شده است.

منصور خزایی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه میزان کود توزیع‌شده شامل چهار هزار و 650 تُن کود ازته، 490 تُن کود فسفاته و 160 تُن کود پتاسه برای کشت‌های زراعی است، افزود: چهار هزار و 300 تُن از کودهای توزیع‌شده مربوط به سهمیه پاییزه بوده است.

وی ادامه داد: توزیع کود از طریق سامانه پایش کود و با صدور حواله الکترونیکی توسط کارشناسان به‌عنوان کاربران سامانه انجام می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین با تأکید بر اینکه سهمیه کود شهرستان از طریق شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، سازمان تعاون روستایی و اتحادیه تعاونی‌های تولید استان متناسب با زمان مصرف برای بهره‌برداران تأمین می‌شود، تصریح کرد: استفاده بهینه و به‌موقع از کودهای کشاورزی در افزایش راندمان تولید تأثیر بسزایی دارد.

وی یادآور شد: نرم کود تخصیص‌یافته به کشت‌های مختلف در سامانه پایش کود بارگذاری شده و با توجه به سطوح کشت ثبت‌شده در سامانه پهنه‌بندی همچنین با رعایت الگوی کشت شهرستان، حواله صادر می‌شود.

خزایی با اشاره به اینکه مستمر بر مقدار و نحوه توزیع توسط کارگزاران مجاز شهرستان طی بازدیدهای دوره‌ای پایش کود نظارت می‌شود، خاطرنشان کرد: بهره‌برداران کودهای مورد نیاز خود را از مراکز مورد تأیید جهاد کشاورزی تهیه کنند، به‌طوری که تعداد کارگزاری‌های مجاز توزیع کود در شهرستان هشت شرکت شامل تعاونی‌های روستایی تولید، بخش خصوصی و اتحادیه شرکت‌های تعاونی‌های روستایی شهرستان است.

وی تأکید کرد: از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون چهار نوبت پایش کود با هدف کنترل کیفی مواد کودی و در راستای جلوگیری از توزیع کودهای تقلبی و فاقد شماره ثبت با حضور گروه شهرستان انجام شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین با بیان اینکه هشت نوع کود دارای شماره ثبت هستند از همین رو با هدف بررسی کیفیت مواد کودی و تطابق اطلاعات درج‌شده روی بسته‌بندی با محتوای آن نمونه‌برداری و به سازمان جهاد کشاورزی برای انجام اقدامات بعدی ارسال شده است، اضافه کرد: بهره‌برداران می‌توانند با اطمینان خاطر بیشتری از انواع کودهای مجاز استفاده کنند.

وی به کشاورزان توصیه کرد براساس آزمون خاک و نیاز واقعی آن نسبت به اضافه کردن کود شیمیایی به خاک اقدام و از مصرف بی‌رویه کودهای شیمیایی و بدون توصیه کارشناس خودداری کنند، چراکه افزایش بی‌رویه کودهای شیمیایی برای خاک و گیاه مضر است و باعث افزایش هزینه تولید می‌شود.


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 81303