شناسه خبر:81312
1403/1/26 16:50:14
رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان:

تحقیقات علمی روی کیفیت آب همدان انجام شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با تأکید بر اینکه مطالعات گسترده و جدی روی آب شرب همدان انجام شده است، گفت: علت طعم و بوی نامطبوع آب مشخص شده و به‌زودی برطرف می‌شود.

محمدمهدی مجذوبی با بیان اینکه سلامت مردم برای ما یک‌ امر مهم است و برای آن‌ قسم پزشکی یاد کرده‌ایم، اظهار کرد: در مقطعی که بحران کم‌آبی داشتیم، به‌دلیل اهمیت موضوع همه تانکرهای توزیع آب ازنظر آلودگی‌های میکروبی، خواص شیمیایی و فیزیکی به‌صورت شبانه‌روزی بررسی می‌شدند.

وی با تأکید بر اینکه سد تالوار را در اعماق مختلف بررسی کردیم، تصریح کرد: آرسنیک در مبدأ وجود داشت، اما مهم این است که بعد چه اقداماتی روی آن انجام می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه آرسنیک نقش مهمی در سرطان‌زایی دارد، گفت: وقتی آرسنیک در بدن‌ تجمع پیدا کند، عوارض زیادی دارد؛ بنابراین این موضوع برای ما مهم است و جلسات متعدد دراین‌باره برگزار کردیم.

مجذوبی با تأکید بر اینکه اکنون آرسنیک آبی که از تالوار وارد همدان می‌شود منطبق با استانداردهای جهانی و ملی است، اظهار کرد: نظارت‌های ما به‌صورت مستمر انجام می‌شود، رقم آرسنیک در بعضی مواقع حتی صفر است و در شرایط بسیار خوبی به‌سر می‌بریم.

وی به تغییر در طعم و بوی آب در برخی مناطق اشاره کرد و گفت: از زمانی که مطلع این مشکل شدیم، دانشگاه ورود علمی و جدی داشت و مطالعات گسترده‌ای شروع و علت را پیدا کردیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان، افزود: متوجه شدیم علت یک ماده آلی است که از نوعی جلبک آزاد می‌شود و روش حذف آن را هم پیدا کردیم. البته این مواد در رقم‌هایی که پیدا شدند، برای سلامتی مضر نیستند و فقط سبب بدبو شدن آب می‌شوند.

مجذوبی گفت: با وزیر نیرو صحبت شده و قرار است ازن‌تراپی مستقر شود تا طعم و بوی غیر طبیعی حذف شود؛ درحال حاضر آب مصرفی مردم همدان سالم بوده و اگر هم مشکلی هست، مربوط به کیفیت آن است.


منبع: خبرگزاری تسنیم

شناسه خبر 81312