شناسه خبر:81401
1403/1/28 15:04:50
مدیر برنامه‌ریزی و بودجه شهرداری همدان:

جزئیات بودجه شهرداری همدان در دسترس شهروندان قرار گرفت

مدیر برنامه‌ریزی و بودجه شهرداری همدان گفت: در راستای شفافیت، جزئیات اطلاعات بودجه شهرداری همدان در دسترس شهروندان قرار گرفت.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری همدان، عادل جعفری ابراز کرد: خلاصه بودجه مصوب سال 1403 شهرداری همدان جهت آگاهی شهروندان محترم همدانی با تلاش کارکنان اداره آمار، برنامه‌ریزی و تحلیل اطلاعات در درگاه داده شهرداری همدان به آدرس https://data.hamedan.ir منتشر شد. شهروندان می‌توانند با مراجعه به درگاه مذکور، خلاصه بودجه منابع و مصارف و همچنین جزئیات درآمد و پروژه‌های تملک دارایی سرمایه‌ای (عمرانی) را به تفکیک مناطق و ادارات تابعه ملاحظه کنند.

وی اظهار کرد: بودجه سال 1403 امسال چهار هزار و 354 میلیارد تومان بوده که نسبت به بودجه سه هزار و 751 میلیارد تومانی سال گذشته، از رشد 16 درصدی برخوردار شده است.

این مقام مسئول با اشاره به میانگین رشد بودجه شهرداری همدان، گفت: میانگین رشد در 10 سال گذشته 28 درصدی بوده است و با توجه به گزارش‌های پیش‌بینی مشاور و کاهش تحقق درآمدهای شهرداری. تلاش شد بودجه در محدوده پیش‌بینی‌های علمی رشد کند.

مدیر برنامه‌ریزی و بودجه شهرداری همدان افزود: جمع کل درآمدهای عمومی پیش‌بینی‌شده بودجه سال 1403 حدود چهار هزار و 300 میلیارد تومان است که دو هزار و 600 میلیارد تومان مربوط به درآمدهای عمومی با تمرکز بر پروانه‌های ساختمانی و ماده صد و امور وابسته به ساختمان، یک‌هزار و 300 میلیارد تومان فروش ملک (29/5 درصد) و 410 میلیارد تومان وام و اوراق مشارکت (9/5 درصد) پیش‌بینی شده است.

جعفری درخصوص نسبت بودجه عمرانی و جاری شهرداری همدان عنوان کرد: 58 درصد بودجه به حوزه مأموریت‌ها و مقررات که در قالب اقدمات توسعه‌‌ای و عمرانی تعریف شده، اختصاص یافته و 42 درصد مربوط به مباحث جاری است.

وی با بیان اینکه 438 پروژه عمرانی در قالب 6 مأموریت تعریف شده، تصریح کرد: از بودجه عمرانی 7/5 درصد به حوزه کالبدی و شهرسازی، 12/5 درصد به حوزه محیط‌زیست و خدمات شهری، 1/5 درصد به مدیریت بحران، 52 درصد به حمل‌ونقل و ترافیک و هشت درصد به حوزه مدیریت پشتیبانی و 6 درصد به مباحث اجتماعی و فرهنگی اختصاص یافته است.

جعفری یادآور شد: بودجه امسال براساس نیازسنجی از مناطق، سازمان‌ها و با توجه به رویکردهای چشم‌انداز 20 ساله و کارهای کارشناسی در جلسات مختلف تدوین و پس از تصویب شورای اسلامی شهر همدان و تأیید کمیته تطبیق در فرمانداری، ابلاغ شد.

شناسه خبر 81401