شناسه خبر:81403
1403/1/28 15:16:30
رئیس مرکز اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی همدان خبر داد:

نصب لرزه‌نگار در مرکز اورژانس همدان برای نخستین‌بار

رئیس مرکز اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه با مرکز ژئوفیزیک دانشگاه تهران، گفت: براساس این تفاهم‎‌نامه، برای نخستین‌بار سامانه لرزه‌نگاری در اورژانس استان همدان نصب می‌شود.

محمدرضا شکوهی در جمع اصحاب رسانه در مرکز اورژانس همدان اظهار کرد: در اورژانس پیش‌بیمارستانی همدان 72 پایگاه شهری و جاده‌ای و یک پایگاه هوایی فعال است.

وی با اشاره به اینکه از 72 پایگاه شهری و جاده‌ای 66 پایگاه زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی همدان و بقیه زیر نظر دانشکده علوم پزشکی اسدآباد است، گفت: سال گذشته 310 هزار تماس تلفنی با مرکز ارتباطات اورژانس پیش‌بیمارستانی انجام شد که از این تعداد نزدیک به 70 هزار تماس منجر به اعزام شده است.

رئیس مرکز اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی همدان با تأکید بر اینکه سال گذشته بیش از 14 هزار مشاوره پزشکی توسط پزشکان واحد ارتباطات اورژانس پیش‌بیمارستانی ارائه شد، عنوان کرد: در این سال 83 هزار مأموریت اورژانس پیش‌بیمارستانی انجام دادیم که بیش از 10 درصد آن مربوط به حوادث ترافیکی بوده است.

وی از انتقال بیش از 15 هزار مصدوم حوادث ترافیکی طی سال گذشته به بیمارستان‌ها خبر داد و افزود: در این سال بیش از 150 هزار بیمار به مراکز درمانی منتقل شده است.

شکوهی با بیان اینکه متأسفانه به مانند سال‌های گذشته بیش از 10 درصد مأموریت‌ها و تماس‌های اورژانس مزاحمت تلفنی بوده است، خاطرنشان کرد: این نشان می‌دهد اقدامات برای جلوگیری از مزاحمت تلفنی بازدارنده نیست.

* موضوع مزاحمت‌ها برای اورژانس همکاری دستگاه قضا را می‌خواهد

وی تأکید کرد: این موضوع همکاری دستگاه قضا را می‌خواهد تا اقدامات بازدارنده برای مزاحمین به‌کار گرفته شود.

رئیس مرکز اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه ما در تمام فصول سال 24 ساعته آمادگی ارائه خدمات را داریم و تمام خدمات زمینی و هوایی رایگان به بیماران ارائه می‌شود، عنوان کرد: سال گذشته اورژانس هوایی بیش از 66 بیمار را از شهرستان‌ها به مرکز استان منتقل کرد که هر مأموریت هزینه بیش از 100 میلیون تومان برای بیمار داشته، اما ما آن را رایگان ارائه کردیم.

وی با اشاره به اینکه طرح سلامت نوروزی 24 اسفندماه سال گذشته آغاز شد و تا 14 فروردین‌ماه امسال ادامه داشت، گفت: در این مدت نزدیک به 16 هزار تماس تلفنی با اورژانس 115 گرفته شد که منجر به چهار هزار اعزام شد‌.

شکوهی با اشاره به اینکه در طرح سلامت نوروزی علاوه‌بر اورژانس پیش‌بیمارستانی سایر واحدهای بهداشتی و درمانی هم فعال بودند، افزود: در این ایام 47 داروخانه شبانه‌روزی، 48 مرکز جامع سلامت، 31 آزمایشگاه، 9 مرکز دندان‌پزشکی دولتی و 18 مطب دندان‌پزشکی خصوصی در سطح استان فعال بودند و به مردم و مسافران خدمات ارائه می‌شد.

وی با بیان اینکه یکی از مراکز دندان‌پزشکی ما در کلینیک مباشر 24 ساعته فعال بود و بیش از 160 نفر در ایام نوروز به این مرکز مراجعه کردند، اذعان کرد: نوروز امسال 6 ایستگاه سلامت در سطح استان فعال بود که به مسافران مشاوره و خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می‌دادند.

رئیس مرکز اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه همکاران ما در مراکز بهداشتی نیز 24 ساعته فعال بودند و خدمات بهداشتی ارائه می‌شد، افزود: نوروز امسال نزدیک به سه هزار آزمایش کلرزنی انجام شد، از 220 مرکز اقامتی بازدید شد و برای 17 مرکز اقامتی اخطار کتبی صادر شد.

وی با بیان اینکه 43 بازدید از پایانه‌های مسافربری و 590 مورد از سامانه آب‌رسانی در استان انجام شد، خاطرنشان کرد: ایام نوروز بیمارستان‌ها آمادگی لازم را داشتند و بیش از 120 هزار بیمار سرپایی در اورژانس‌ها ویزیت شدند.

شکوهی با بیان اینکه ایام نوروز بیش از 6 هزار و 400 بیمار بستری در بخش داشتیم، ادامه داد: در این ایام بیش از سه هزار عمل جراحی انجام شد.

وی در ادامه به سرانه مراکز جاده‌ای اورژانس و فوریت‌های پزشکی نسبت به جمعیت استان اشاره کرد و گفت: طبق استانداردها باید برای هر 40 کیلومتر مسیر یک پایگاه جاده‌ای داشته باشیم که این به میزان در استان وجود دارد.

رئیس مرکز اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی همدان بیان کرد: در حوزه شهری قبلاً به‌گونه‌ای بود که باید به‌ازای هر 50 هزار نفر جمعیت یک پایگاه داشتیم که استانداردها تغییر کرده و امروز گفته می‌شود به‌ازای هر 25 هزار نفر جمعیت باید یک پایگاه باشد که طبق این رویکرد جدید نیاز است در استان پایگاه‌هایی تکمیل شود.

وی خاطرنشان کرد: تنها برای ساخت هر پایگاه غیر از پول زمین، سه میلیارد تومان هزینه نیاز است و با اضافه شدن آمبولانس هزینه‌ها به 10 میلیارد تومان می‌‌رسد.

شکوهی با اشاره به اینکه درحال حاضر باید 20 پایگاه در استان ایجاد شود که به استاندارد فعلی برسیم، اضافه کرد: 100 دستگاه آمبولانس اورژانس پیش‌بیمارستانی، یک دستگاه اتوبوس‌آمبولانس، چهار موتورآمبولانس و یک بالگرد در استان فعال است.

وی با بیان اینکه نزدیک به 50 درصد آمبولانس‌های استان از استاندارد موجود بیشتر کار کردند اما مستهلک نیستند، ادامه داد: برنامه این است با تأمین اعتبار، پایگاه‌ها و آمبولانس‌ها در استان اضافه شوند.

رئیس مرکز اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی همدان تأکید کرد: درحال حاضر نزدیک به 10 درصد آمبولانس‌ها را در استان بازسازی کرده و به چرخه برگرداندیم که خوب کار می‌کنند.

* مردم اورژانس را با آژانس اشتباه نگیرند

وی در ادامه با توصیه به اینکه مردم اورژانس را با آژانس اشتباه نگیرند، گفت: سال گذشته با 310 هزار تماسی که داشتیم، 70 هزار اعزام انجام شد؛ چراکه بیماران اورژانسی را به بیمارستان اعزام می‌کنیم و سایر بیماران که اورژانسی نیستند، نیاز به آمبولانس ندارند و نباید اصرار به اعزام آمبولانس داشته باشند که می‌طلبد آگاهی‌بخشی و فرهنگ‌سازی صورت گیرد.

شکوهی به فعالیت واحد بهبود مدیریت اورژانس اشاره کرد و افزود: این واحد به‌صورت رندوم روزانه با 10 درصد بیمارانی که خدمات دریافت کردند، تماس گرفته و از نحوه دریافت خدمات می‌پرسد که نزدیک به 96 درصد رضایت کامل داشتند، دو درصد رضایت نسبی ثبت شده و دو درصد هم ناراضی بودند.

وی با اشاره به اینکه برای ارائه خدمات به‌موقع چهار دستگاه موتورآمبولانس راه‌اندازی کردیم که این دستگاه‌ها تمام اقدامات پیش‌بیمارستانی را غیر از انتقال بیمار در صحنه انجام می‌دهند، عنوان کرد: درحال حاضر تمام آمبولانس‌ها مجهز به «جی‌پی‌اس» هستند که ورود و خروج و حرکت آمبولانس‌ها روی نقشه ثبت می‌شود.

رئیس مرکز اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی همدان میانگین استاندارد زمان رسیدن اورژانس بر بالین مصدوم را در شهر هشت دقیقه و جاده‌ها 15 دقیقه دانست و گفت: البته این به شرطی است که ترافیک نباشد و درمجموع باز شدن مسیر عبور خودرو اورژانس به هنگام ترافیک همواره مد نظر همشهریان باشد.

* فوتی‌های حوادث به بیمارستان منتقل می‌شوند چراکه احتمال یک درصد زنده بودن هست

وی با بیان اینکه بخشی از آمار فوتی بیمارستان مربوط به این است که فوتی‌های حوادث به بیمارستان منتقل می‌شوند چراکه احتمال یک درصد زنده بودن هست، ادامه داد: به‌ این دلیل است که آمار فوتی در بیمارستان بالا می‌رود.

شکوهی از راه‌اندازی مرکز لرزه‌‌نگاری در اورژانس برای نخستین‌بار در استان همدان خبر داد و گفت: قبلاً هر زلزله‌ای را از مرکز ژئوفیزیک دانشگاه تهران مطلع می‌شدیم که با همکاری این مرکز و نصب سیستم آن در همدان، امروز هر نقطه‌ای از ایران زلزله‌ای باشد، در همدان لرزه‌نگاری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اورژانس پیش‌بیمارستانی همدان برای ناشنوایان خط تلفنی راه‌اندازی کرده که به‌صورت سامانه پیامکی فعال است، ابراز کرد: شماره 5000481115 سامانه پیامکی ناشنوایان اورژانس است که افراد می‌توانند به‌وسیله آن با ما ارتباط گیرند.

* ما راننده اورژانس نداریم و همه تکنسین هستند

رئیس مرکز اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه تمام تکنسین‌های اورژانس پیش‌بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی دارای تحصیلات دانشگاهی هستند، افزود: واحد آموزش ما فعال است و مرتب دوره‌های بازآموزی برای تکنسین‌ها برگزار می‌شود تا نمره قبولی دریافت کنند که غیر از این نمی‌توانند با ما فعالیت داشته باشند.

وی با بیان اینکه ما راننده اورژانس نداریم و همه تکنسین هستند، خاطرنشان کرد: به دنبال این هستیم پایگاه اورژانس بانوان را راه‌اندازی کنیم که در این راستا تربیت تکنسین خانم برای حضور در صحنه‌های حادثه مورد توجه قرار گرفته است.

شناسه خبر 81403