شناسه خبر:81463
1403/1/30 08:05:15

مدیریت شهری همان‌گونه که از نامش پیداست، مسئولیت اداره شهر را برعهده دارد و با داشتن ده‌ها و شاید صد‌ها مأموریت، دارای بیشترین تعامل با شهروندان است. امروزه در دانش مدیریت ثابت شده که جلب مشارکت مردم در اداره امور ضروری‌ترین امر است؛ چراکه انجام امور را تسهیل می‌کند، هزینه‌ها را کاهش می‌دهد، بهره‌وری را افزایش می‌دهد، دستیابی به اهداف را تسریع می‌کند، تعارضات بین مردم و مسئولین را کاهش می‌دهد، همدلی و همراهی مردمی را بیشتر می‌کند و ده‌ها دستاورد دیگر دارد که هدف این نوشتار نیست.

اما راه‌های جلب مشارکت مردم به‌صورت لازم و ملزومی دارای مراتبی است؛ اولاً لازم است مدیریت شهری اهداف خود را با خواسته‌های مردم تطبیق دهد و تا حد امکان برنامه‌ریزی لازم را برای رسیدن به مطالبات آنان انجام دهد، در این صورت مردم برای رسیدن به اهداف مدیریت شهری مشارکت خواهند کرد.

ثانیاً اهداف فوق را به مردم بازگو کرده و ترسیم کند؛ اگر مردم ندانند به کدامین سو باید حرکت کنند و چرخ جامعه را به کدام سمت بچرخانند، چگونه انتظار می‌رود با مدیریت شهری در رسیدن به اهداف مشارکت کنند؟

بنابراین آگاه‌سازی مردم از اهداف احصاشده و علت آن امری بسیار ضروری و حیاتی است؛ مردم باید بدانند که اهداف چیستند و چرا تعیین شده‌اند و این اطلاع‌رسانی باید بسیار گسترده و هدفمند صورت پذیرد. غالباً مردم دشمن آن چیزی هستند که نمی‌دانند و معنی خلاف آن این است که اگر بدانند و موافق باشند، نه‌تنها مخالفتی نمی‌کنند، بلکه مساعدت و مشارکت نیز خواهند کرد.

همچنین برای رسیدن به اهداف باید فرهنگ‌سازی لازم صورت پذیرد؛ چراکه هرگونه تعالی و تغییر با مخالفت‌هایی مواجه خواهد شد و صدالبته که مدیریت شهری خیلی بیشتر از سایر دستگاه‌های دولتی با امکانات و مبلمان شهری سروکار دارد و آن‌ها را در اختیار شهروندان قرار می‌دهد؛ مانند فضای سبز شهری، گل‌ها و درختان، پارک‌ها و مبلمان شهری، وسایل حمل‌ونقل عمومی مثل تاکسی و اتوبوس، تابلو‌های راهنمایی و رانندگی و غیره که تمامی امکانات شهری نیاز به مراقبت و نگهداری دارند و این مردم هستند که با مشارکت خود می‌توانند طول عمر این امکانات شهری را افزایش دهند.

همچنین یکی از مهم‌ترین راه‌های جلب مشارکت مردم در مدیریت شهری آموزش‌های شهروندی است. اگر ما خواهان تغییر و اصلاح رفتار شهروندان هستیم، باید نگرش آنان را در موضوعات مورد نظر تغییر دهیم و این تغییر نگرش تنها با آموزش شهروندی میسر است. مردم نیازمند آموزش شهروندی هستند تا روش‌های صحیح مواجه با ابعاد متعدد مدیریت شهری را فرا بگیرند و به آن عمل کنند. نهاد مهمی مثل شهرداری و مدیریت شهری که از لحظه تولد تا بعد از مرگ شهروندان به آنان خدمات می‌دهد و برای آنان هزینه می‌کند، ضرورت دارد که آموزش‌های شهروندی لازم را به شهروندان ارائه کند تا بهره‌وری از امکانات شهری افزایش یابد.

شناسه خبر 81463