شناسه خبر:81490
1403/1/30 15:04:39

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: در قالب طرحی لاشه گوشت قرمز براساس کیفیت در استان درجه‌بندی (درجه‌های یک تا سه) و برچسب‌گذاری شده است.

پویا شهسواری روز پنجشنبه با اشاره به اینکه این طرح برای نخستین بار در سطح کشور در استان کردستان به اجرا درمی آید، اظهار کرد: با توجه به برنامه‌ریزی انجام شده و در راستای مدیریت عرضه گوشت قرمز در استان طرح برچسب گذاری گوشت بر مبنای کیفیت از اردیبهشت سال جاری به اجرا درمی آید.

وی با اشاره به اینکه گوشت قرمز براساس کیفیت به سه درجه یک، ۲ و سه تقسیم و برچسب گذاری می شود، افزود: لیبل گذاری(برچسب‌گذاری) در گوشت گوساله بدین گونه است که برچسب گوشت دام نر زیر یک سال با رنگ سبز، دام ماده حذفی ۲ تا پنج سال و دام نر بالای چهار سال با رنگ سفید و دام ماده حذفی بالای پنج سال با رنگ نارنجی مشخص شده است.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان به درجه بندی گوشت گوسفندی اشاره کرد و گفت: در برچسب گذاری گوشت گوسفندی، درجه یک شامل( دام نر و ماده زیر یک سال) با رنگ سبز، درجه ۲ ( دام ماده حذفی ۲ تا چهار سال) با رنگ سفید و درجه سه شامل (دام نر بالای پنج سال) به رنگ نارنجی مشخص شده است.

شهسواری با اعلام اینکه این طرح از ابتدای اردیبهشت سال جاری در همه کشتارگاه‌های صنعتی استان آغاز می شود، گفت: از این تاریخ به بعد قیمت گذاری گوشت قرمز براساس درجه بندی مذکور در قصابی ها عرضه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این طرح به منظور شفافیت در عرضه گوشت قرمز و حمایت از مصرف‌کنندگان در سطح استان به اجرا درمی آید، بیان کرد: با اجرای این طرح مصرف‌کنندگان اطلاع پیدا می‌کنند گوشت قرمزی خریداری شده دارای چه کیفیتی است و قیمت پرداخت شده متناسب با کیفیت آن است.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به اینکه همه کشتارگاه ها و قصابی ها ملزم به اجرای این طرح هستند، یادآور شد: شبکه دامپزشکی براساس ضوابط و مقررات موجود با هر قصابی که گوشت عرضه‌شده در آن فاقد برچسب باشد برخورد خواهد کرد.

شناسه خبر 81490