شناسه خبر:81495
1403/1/30 15:43:08

مدیرکل استاندارد استان مرکزی از نظارت استاندارد بر کیفیت محصولات خام کشاورزی استان مرکزی خبر داد.

 

سیدسعید میرنظامی  با اشاره به نظارت بر کیفیت محصولات خام کشاورزی استان، اظهار داشت: در راستای اجرای ماده 17 قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد، طرح بازرسی و نمونه برداری از محصولات خام کشاورزی توسط کارشناسان اداره کل استاندارد استان مرکزی انجام شد.

وی افزود: نظارت استاندارد بر مواد غذایی از مزرعه تا سفره را شامل می‌شود و در تمامی مراحل زنجیره تامین غذا، استانداردهای ملی وجود دارد و این سازمان براساس قانون در طول مسیر، کنترل و پایش را برای بهره‌مندی مردم از غذایی سالم و مطلوب دارد.

مدیرکل استاندارد استان مرکزی تصریح کرد: استانداردها با هدف ایمنی، بهداشت، سلامت عمومی و حمایت از حقوق مصرف کننده تدوین می‌شود و در این بین غذا جایگاه ویژه‌ای را در محور استانداردسازی دارد.

میرنظامی عنوان کرد: در این طرح از انواع مختلف شامل پرتقال، سیب، لیمو (ترش و شیرین)، انواع فلفل، موز، کاهو، سیب زمینی، گوجه فرنگی، خیار و پیاز از مراکز عرضه شهرستان اراک به طور تصادفی نمونه‌برداری، خریداری و جهت آزمایش به آزمایشگاه تخصصی مورد تایید سازمان ملی استاندارد ایران ارجاع شد.

وی ادامه داد: به دلیل اهمیت ایمنی، بهداشت و سلامت عموم جامعه؛ آزمون های نیترات، فلزات سنگین (سرب و کادمیوم) و باقیمانده سموم آفت‌کش‌ها بر روی نمونه‌های اخذ شده در آزمایشگاه تخصصی انجام و نتایج به این اداره کل ارسال خواهد شد، نتایج این آزمون‌ها به ارگان‌ها و مراجع ذی‌ربط جهت اقدامات بعدی ارجاع خواهد شد.

مدیرکل استاندارد استان مرکزی بیان کرد: کشاورزان استان مرکزی می‌توانند با اخذ پروانه حد مجاز آلاینده‌ها در محصولات کشاورزی در صادرات محصولات کشاورزی استان نقش موثری ایفا کنند، این در حالی است که سال 1402 تعداد 2 مورد پروانه حد مجاز آلاینده‌ها در استان مرکزی صادر شده است.

شناسه خبر 81495