شناسه خبر:81564
1403/2/1 18:02:02

مدیر توسعه شبکه و ارتقای سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان اعلام کرد: اگر مردم به تیم پزشک خانواده مراجعه کنند، هزینه‌هایشان کاهش می‌یابد و مراجعه به متخصص و فوق‌ تخصص تنها با نظر پزشک خانواده صورت می‌گیرد و از مراجعه‌های بی‌مورد به پزشکان رده بالا جلوگیری می‌شود.

مرضیه ارجمندیان در رابطه با سیستم پزشک خانواده و نظام ارجاع توضیح داد: همه افراد در هر گروه سنی، چه افراد سالم و چه افراد با بیماری پنهان و بدون علامت و چه بیماران دارای بیماری علامت‌دار، برای حفظ و افزایش سلامت خود می‌توانند به تیم پزشکی خانواده مراجعه کنند.

وی افزود: زمانی‌که فردی با یک مشکل سلامت و بیماری مواجه می‌شود، باید با تیم سلامت و پزشک خانواده خود به‌عنوان نخستین ارائه‌دهندگان خدمات سلامت تماس بگیرد؛ چراکه پزشک خانواده از دانش و مهارت خود برای تشخیص و درمان انواع مسائل پزشکی استفاده می‌کند.

ارجمندیان تصریح کرد: به‌طور کلی نظام ارجاع شامل سه سطح است؛ اگر مردم در قالب این برنامه به تیم پزشک خانواده مراجعه کنند، هزینه‌هایشان کاهش می‌یابد و مراجعه به متخصص و فوق‌ تخصص تنها با نظر پزشک خانواده صورت می‌گیرد و از مراجعه‌های بی‌مورد به پزشکان رده بالا جلوگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه سطح یک نظام ارجاع یعنی بیمار به پزشک خانواده و تیمش ازجمله ماما، مراقب سلامت، بهیار در مراکز و پایگاه‌های بهداشت، مراجعه و معاینات اولیه را دریافت می‌کند، مطرح کرد: اگر بیمار درمان شد، نیازی به مراجعه به بیمارستان‌ها و متخصصان ندارد و هزینه‌های هنگفت بابت سی‌تی‌اسکن و ام‌آرآی به بیمار تحمیل نمی‌شود.

مدیر توسعه شبکه و ارتقای سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه در سطح دو بیمار به کلینیک‌های فوق‌ تخصصی و بیمارستان‌ها ارجاع می‌شود، خاطرنشان کرد: اگر پزشک عمومی متوجه شود که بیمار نیازمند دریافت خدمات درمانی پیچیده‌تر است، بیمار را به سطح تخصصی ارجاع می‌دهد.

وی اضافه کرد: درصورتی‌ که پزشک خانواده بررسی‌های بیشتر برای ادامه روند تشخیص و درمان بیمار را نیاز بداند، تیم پزشک خانواده برای دریافت نوبت از مناسب‌ترین و مرتبط‌ترین پزشک متخصص برای بیمار اقدام می‌کند.

ارجمندیان با بیان اینکه تمام اعضای خانواده به‌صورت دوره‌ای توسط تیم پزشکی خانواده ویزیت و معاینه می‌شوند، تأکید کرد: پزشک خانواده بر کلیه اقدامات و فعالیت‌های بهداشتی و درمانی انجام‌شده توسط تیم پزشکی خانواده نظارت می‌کند.

وی یادآور شد: ثبت سوابق پزشکی فرد در پرونده الکترونیکی سلامت علاوه‌بر کم کردن نیاز به تکرار آزمایش‌ها و اقدامات تشخیصی، کاهش هزینه‌های مالی مربوطه و شناخت کامل پزشک خانواده از بیمار را در پی دارد و منجر به انجام اقدامات درمانی مناسب و کاهش تعداد مراجعه به پزشک می‌شود.

ارجمندیان با بیان اینکه برنامه پزشک خانوده در مناطق روستایی و شهرهای زیر 20 هزار نفر جمعیت استان همدان از سال 1385 درحال اجرا است، گفت: این برنامه در مناطق شهری با عنوان برنامه «سلامت خانواده و نظام ارجاع» از اردیبهشت‌ماه سال گذشته از شهر کبودراهنگ و در اواخر سال 1402 در شهر بهار آغاز شده است و در آینده نزدیک در بقیه شهرهای بالای 20 هزار نفر استان هم اجرا خواهد شد.


منبع: خبرگزاری ایسنا

شناسه خبر 81564