شناسه خبر:81570
1403/2/1 18:30:00

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان ایلام گفت: پس از سرریز شدن سد ایلام، برای کیفی‌سازی آب مخزن دریچه تحتانی سد را باز کردیم و مواد معلق موجود در آن تخلیه شد.

«صادق علیمرادی» اظهار کرد: پیش از تعطیلات نوروزی یک سامانه قوی بارشی داشتیم و در نخستین روزهای فروردین‌ماه نیز یک سامانه خوب بارشی دیگر استان را در بر گرفت؛ بنابراین حجم عظیمی از روان‌آب‌ها از سه ورودی رودخانه «گل‌گل»، رودخانه «اما» و رودخانه «چاویز» با آورده زیاد وارد سد ایلام شد و در روزهای نخست سال، شاهد سرریز آب سد ایلام بودیم.

وی خاطرنشان کرد: متعاقب سرریز شدن آب، به‌منظور تنظیم کیفی مخزن، آب بخشی از لایه‌های پایینی مخزن سد از طریق دریچه تحتانی تخلیه شد، از آنجا که چندین‌سال است این دریچه باز نشده است، ما توانستیم با استفاده از این فرصت سه میلیون متر مکعب آب را در طول سه روز رهاسازی کنیم که باعث شد مواد معلق درون سد شامل چوب و برگ از درون آن پاک‌سازی شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان ایلام با اشاره به اینکه آب سد ایلام هم‌اکنون در بهترین شرایط است، گفت: علاوه‌بر سد ایلام، سد «دویرج» در شهرستان دهلران با 205 میلیون متر مکعب حجم مخزن، هم‌اکنون 200 میلیون متر مکعب در حد 98 درصد پُرشدگی دارد و با توجه به نیاز کشاورزان منطقه، از فروردین‌ماه به بعد برای آبیاری زمین‌های پایین‌دست سد در شبکه آبیاری ما آب را رهاسازی کردیم.

علیمرادی افزود: سدهای استان ازنظر آبی وضعیت مناسبی دارند؛ درحال حاضر سد «کنگیر» در شهرستان ایوان 87 درصد پُرشدگی دارد و سد گلال به‌عنوان تأمین‌کننده آب پتروشیمی ایلام 77 درصد پُرشدگی دارد.


منبع: خبرگزاری ایسنا

شناسه خبر 81570