شناسه خبر:82210
1403/2/17 18:49:49

آیین بزرگداشت استاد ذکاوتی در سومین همایش زبان‌شناسی نقش‌گرا در دانشگاه بوعلی‌سینای همدان برگزار شد.

روز دوشنبه 17 اردیبهشت‌ماه در سومین همایش زبان‌شناسی نقش‌گرا از زحمات استاد علیرضا ذکاوتی قراگوزلو، نویسنده و پژوهشگر زبان و ادب فارسی قدردانی شد.

همچنین در این مراسم حکم عضویت استاد ذکاوتی در فرهنگستان زبان و ادب فارسی قرائت و اعطا شد.

نویسنده و پژوهشگر زبان و ادبیات فارسی در این مراسم با بیان اینکه سابقه ترجمه حرفه‌ای بنده به 20 سال قبل برمی‌گردد، گفت: در عالم نشر کتاب تبلیس ابلیس جزء نخستین کتاب‌هایی بوده که از بنده در سطح کشور منتشر شد و استقبال چشمگیری از آن به عمل آمد.

علیرضا ذکاوتی‌قراگوزلو اظهار کرد: منقولات این کتاب در فارسی به شکل‌های مختلف آمده بود و صاحب‌نظران واجب می‌دانستند این کتاب از «الف» تا «ی» به زبان فارسی دربیاید.

وی با بیان اینکه کتاب تبلیس ابلیس در فرصت کم نوشته شد و کار بسیار دقیقی بود که مورد پسند اساتید قرار گرفت، افزود: کتاب تبلیس ابلیس کتابی است که مرجع بوده و مورد مراجعه تمام اهل فن است.

این نویسنده و پژوهشگر زبان و ادبیات فارسی در پایان خاطرنشان کرد: کتاب‌های متعدد و برگزیده‌ای را ترجمه کردم و دوبار به‌عنوان مترجم برگزیده شدم.

ذکاوتی‌قراگوزلو متولد 1322 در همدان، از پژوهشگران و نویسندگان معاصر است که در چهار دهه گذشته آثار متعددی از او در زمینه ادبیات فارسی و عرفان اسلامی منتشر شده‌ است.

وی نقدهای بسیاری بر آثار کلاسیک ایران نوشته، تحقیق و ترجمه کرده‌ و در هر دو رشته ادبیات ابداعی و ادبیات تحقیقی و نیز ترجمه از عربی به فارسی آثار متعددی پدید آورده‌ است. ازجمله کتاب‌هایی چون «عرفانیات»، «عمر خیام» و ترجمه «تمدن اسلامی در قرن چهارم و پنجم» از آثار اوست.

وی جزء هیئت مؤلفین دائرةالمعارف تشیع بوده و با بنیاد دائرةالمعارف اسلامی و دانشنامه جهان اسلام همکاری مداوم دارد؛ از این نویسنده مقاله‌های بسیار زیادی در حوزه فرهنگ و فلسفه و دین در دست است.


منبع: خبرگزاری ایسنا

شناسه خبر 82210