شناسه خبر:82683
1403/2/27 15:23:54

سومین جشنواره ملی «شو سواره اسب کُرد» روز جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ در معبدآناهیتا کنگاور در شرق استان کرمانشاه برگزار می‌شود.

کنگاور گنجینه‌ای رنگارنگ از ظرفیت‌های خدادادی است و این دیار مامن منابع طبیعی و فرهنگی ارزشمند تا ذخیره‌گاه‌های زیست جانوری همانند اسب اصیل کُرد محسوب می شود.

اسب کُرد ایران طبق نوشته‌های جهانگردان و مورخین از هرودت گرفته تا معاصرین، به اقصی نقاط دنیا انتقال یافته و خون آن در شریان‌های اسب‌های دنیا جریان دارد. اسب کُرد از اسب‌های توانای ارزشمند و پرخون دنیا محسوب می‌شود و مبدا و منشا آن ایران است.

نژاد این نوع اسب یکی از باارزش‌ترین و پرخون‌ترین است. این نژاد اسبی با استقامت و قدرت عضلانی بالاست. قدرت فوق‌العاده این اسب باعث شده که آن را در مسافت‌های طولانی به کار بگیرند.

پستی‌ و بلندی‌های استان‌های کُردنشین نشان از این دارد که پیش از اختراع ماشین و انواع خودرو، اسب کُرد برای حمل‌ و نقل و امور کشاورزی و بارکشی استفاده شده است.

اسب کُرد سه تیره معروف جاف، افشاری و سنجابی دارد. تیره جاف بیشترین جمعیت را دارد و بیشتر به رنگ سیاه و سفید بوده و طایفه های نگهدارنده در طی زندگی خود این ۲ رنگ را انتخاب و نگهداری کرده اند و در کردستان موجود است. تیره افشاری، دومین جمعیت را دارا می باشد و عمدتاً کهر و قره کهر می‌باشند و تیره سنجابی هم عمدتاً کرنگ و نیله و به ندرت سمند هستند و در منطقه کرمانشاه و اسلام آبادغرب وجود دارند.

شهرستان کنگاور در شرق کرمانشاه ۲۸ اردیبهشت امسال میزبان سومین جشنواره ملی «شو سواره اسب کُرد» است و به همین مناسبت امروز پنجشنبه نشست هماهنگی برگزاری این جشنواره در فرمانداری این شهرستان برگزار شد و فرماندار در سخنانی با اشاره به اینکه برگزاری جشنواره ملی اسب کُرد، از لحاظ فرهنگی حائز اهمیت است، گفت: برگزاری این گونه جشنواره‌ها در ایجاد نشاط اجتماعی، توسعه گردشگری و اشتغالزایی موثر است.

«ایرج صادقی» افزود: برگزاری سالانه جشنواره اسب کُرد، فرصت خوبی برای برند سازی گردشگری، ورزشی و ایجاد نشاط اجتماعی در جامعه است.

وی حمایت ارگان های دولتی و بخش خصوصی را از این جشنواره ضروری دانست و اظهار کرد: برگزاری چنین جشنواره هایی می‌تواند در معرفی کنگاور و پتانسیل های فرهنگی، گردشگری و ورزشی این شهرستان به دیگر هموطنان تاثیر بسزایی داشته باشد و به احیای صنعت اسب و صنایع وابسته به آن و در نتیجه اشتغالزایی و توسعه اقتصادی منجر شود.

صادقی به پیوند عمیق ایرانیان و بویژه کُردها با ورزش سوارکاری اشاره کرد و یادآور شد: اسب و سوار کاری در تاریخ اسلام و ایران از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است.

رییس اداره ورزش و جوانان شهرستان کنگاور هم گزارشی از نحوه برگزاری جشنواره ارائه داد و اهمیت و حجم وسیع برگزاری جشنواره اسب ملی کُرد را برای حاضران تشریح کرد.

«داود مبرا» با اشاره به اینکه به طور میانگین سالانه چهار جشنواره ملی اسب‌سواری در کنگاور برگزار می‌شود، افزود: طی ۲ سال گذشته هشت همایش ملی - منطقه‌ای برگزار شده که با استقبال پرشور مردم مواجه شد.

شناسه خبر 82683