شناسه خبر:82782
1403/2/30 23:25:13
بانوی فوق تخصص بیمارهای خونی و سرطان بزرگسالان؛

لبخند حاصل از درمان جبرانی بر تمامی خستگی‌های من

بانوی فوق تخصص بیمارهای خونی و سرطان بزرگسالان گفت: لذت‌بخش‌ترین لحظات زندگی من مربوط به زمانی است که‌ موفق به درمان یک بیمار سرطانی می‌شوم، خوشحالی ‌و لبخندی که ‌در پی بهبود و ریشه‌کن شدن بیماری بر لبان یک بیمار سرطانی می‌نشیند تمام خستگی‌هایم را از تن به در می‌کند.

سپهرغرب، گروه - طاهره ترابی مهوش:

پزشکی هرچند در ظاهر چهره مردانه‌ای دارد و هنوز هم پس از طی فراز و نشیب‌های تاریخی چهره مردانه‌اش را حفظ کرده اما یکی از نخستین حوزه‌های اجتماعی‌ محسوب می‌شود‌ که زنان ایرانی وارد آن شدند، امروز این زنان هستند که بخشی از بار بهداشت و درمان کشور را به دوش می‌کشند.
به طوری که طبق آمار موجود در سال‌های منتهی به اوایل انقلاب حدود 13 هزار پزشک در کشور فعال بودند اما این آمار در سال 1402 به 165 هزار پزشک رسیده، یعنی تعداد پزشکان در کشور 12 برابر شده و یا اینکه در سال‌ها پنج هزار متخصص در کشور فعال بودند و در حال حاضر 50 هزار متخصص مشغول امور درمان ایرانی‌ها هستند اما آنچه در این بین حائز اهمیت است اینکه جمعیت پزشکان متخصص زن هم در کشور از آن سال‌ها تاکنون افزایش قابل توجهی داشته و از 712 متخصص زن به 21 هزار متخصص رسیده است.

جالب‌تر اینکه وزیر بهداشت سال گذشته در یک برنامه تلویزیونی درباره لزوم تربیت پزشک زن در کشور با توجه به قانون انطباق (انطباق امور اداری و فنی مؤسسات پزشکی با موازین شرع مقدس مصوب سال77) اینطور توضیح داده که در حال حاضر حدود 52 درصد از پزشکان مرد و 48 درصد هم زنان هستند و وزارت بهداشت در این بخش آمار خوبی دارد.

بهرام عین‌اللهی با بیان اینکه برای ورود زنان به رشته‌های پزشکی تسهیلاتی ایجاد شده گفت: بیمارستان‌های دولتی موظف شده‌اند «قانون انطباق» را رعایت کنند و خدمات خانم‌ها تا جای ممکن از سوی خانم‌ها ارائه شود.

با این تفاسیر با توجه به جایگاه زنان در بین کادر بهداشت و درمان برآن شدیم تا با فوق تخصص بیماری‌های خون و سرطان بزرگسالان (هماتولوژی انکولوژی بزرگسالان) که یکی از بانوان موفق در عرصه پزشکی است گفت‌وگویی ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

دکتر کتایون کاظمی با بیان اینکه اهل رشت هستم و مدرک پزشکی عمومی را در زادگاه خود دریافت کردم، گفت: دوره تخصص را در زنجان و فوق‌تخصصم‌ را نیز در تهران گذراندم.

وی با تأکید بر اینکه یکی از سخت‌ترین و دلهره‌آورترین مشکلات جسمی و بیماری‌ها، سرطان است گفت: این دشواری را می‌توان در ابعاد مختلف مورد بررسی قرار داد نخست اینکه واژه سرطان خود بار روحی زیادی را بر بیمار مبتلا و خانواده او وارد می‌کند و دیگر اینکه این بیماری تقریباً جزو بیماری‌های صعب‌العلاج به‌شمار می‌رود.

وی با اشاره ‌به اینکه درواقع درمان بیماران سرطانی بنا به دشواری ‌مسیر و آسیب روحی مترتب بر آن، برای پزشک معالج نیز به لحاظ‌ روحی یکسری‌ مشکلات‌ را به‌دنبال دارد، گفت: به همین دلیل رغبت ورود به این تخصص و در عین حال گذران دوره‌ فوق تخصص در آن از سایر گرایش‌ها کمتر است.

فوق تخصص بیماری‌های خون و سرطان بزرگسالان با بیان اینکه حدود 14 سال از عمر خود را در مسیر تحصیل گذارندم، اذعان کرد: دلیل اصلی من برای ورود به این رشته کمک به این بیماران بود، از مرحله نخستی که وارد رشته پزشکی شدم اولویتم را هیمن قرار دادم که نهایتاً این رشته تخصصی را دنبال کردم.

کاظمی‌ با اشاره به اینکه لذت‌بخش‌ترین لحظات زندگی من مربوط به زمانی است که‌ موفق به درمان یک بیمار سرطانی می‌شوم، ابراز کرد: خوشحالی ‌و لبخندی که ‌در پی بهبود و ریشه‌کن شدن بیماری بر لبان یک بیمار سرطانی می‌نشیند تمام خستگی‌هایم را از تن به در می‌کند.

وی با بیان اینکه در تمام مسیر تحصیلم از حمایت خانواده به لحاظ روحی و مادی برخوردار بودم، گفت: هرجا که خسته شده و کم آوردم، والدینم مشوق من برای طی مسیر و رسیدن به هدفم بودند.

این پزشک فوق تخصص خون با تأکید بر اینکه در طول دوران تحصیل عملاً ما هیچ منبع درآمدی نداریم و تنها در دوره تخصص دولت مبلغی را به‌عنوان کمک‌هزینه تحصیلی‌ پردا‌خت می‌کند که بسیار ناچیز است افزود: به همین دلیل اگر کمک‌ خانواده نباشد امکان گذراندن دوره‌های تحصیلی در رشته پزشکی عملاً با دشواری‌هایی همراه خواهد بود.

کاظمی با اشاره به اینکه در حال حاضر شرایط ورود زنان به این رشته بنا به تغییر نگاه جامعه نسبت به قبل بسیار سهل‌تر است گفت: امروزه استقبال از سوی بانوان برای ورود به‌ رشته‌های پزشکی نسبت به مردان بیشتر شده زیرا تنها برای دریافت مدرک پزشکی عمومی بالغ بر هفت سال زمان باید صرف شود حال آنکه مردان جامعه ما به نوعی در بعد خانواده می‌بایست هزینه معیشت و گذران زندگی را پرداخت کنند؛ بنابراین گرچه امروز دختران و زنان ما برای استقلال مالی تلاش کرده و هم‌پای مردان در عرصه‌های مختلف مشغول کار هستند اما همچنان در ساختار خانواده تکلیفی برای تأمین معاش ندارند؛ بنابراین مردان ترجیحشان برای کسب و کار ورود به رشته‌هایی است که زودبازه باشد.

وی با تأکید بر اینکه گرچه حوزه تخصصی‌ام به‌عنوان یک تخصص مردانه مطرح بوده و حتی تمایل مردم نیز به متخصص آقا بیشتر است اما به‌نظر بنده خانم‌ها طی سال گذشته ورود مناسبتری به این رشته‌ها داشته و به لحاظ بعد احساسی و توجه و عاطفه بیشتری که نسبت به بیمار دارند موفق‌تر عمل می‌کنند.

این فوق تخصص بیماری‌های خون و سرطان بزرگسالان با ابراز اینکه متأسفانه طی چند سال گذشته بروز بیماری‌های خونی و سرطان در استان رو به افزایش است گفت: متأسفانه هر ماه حداقل سه تا چهار فرد مبتلا به سرطان در استان شناسایی و بستری می‌شوند.

کاظمی با تأکید بر اینکه ‌متأسفانه سرطان‌های ‌دستگاه گوارش و ریه نیز جزو سرطان‌های شایع در استان است گفت: متأسفانه امروز کمبود تخت بیمارستانی برای بیماران سرطانی اصلی‌ترین مشکل ماست به طوری که تخت بیمارستان بهشتی برای بیماران بستری و تخت‌های کلینک امام که برای شیمی‌درمانی‌‌های سرپایی در نظر گرفته شده پاسخگوی نیاز نیست.

وی ادامه داد: مشکل بعدی به کمبود برخی داروها و حتی نبودشان در کشور برای بیماران سرطانی بازمی‌گردد، اذعان کرد: مسئله این است که ما همه درمان‌های مرسوم همچون شیمی‌درمانی را برای بیماران انجام می‌دهیم اما در برخی موارد بنا به پیشرفت بیماری و حاد شدن برای بیمار نیازمند داروهای ایمونوتراپی هستیم که متأسفانه به سختی قابل دسترس است و دردی مضاعف به آلام بیمار و خانواده او وارد می‌کند.

این فوق تخصص خون عنوان کرد: دسترسی به دارو حق بیمار است. این حق نباید از مردم سلب شود به طوری که داروهای ایمونوتراپی که اثربخشی آن‌ها در دنیا ثابت شده، با قیمت خیلی گران و قاچاقی در دسترس مردم است.

کاظمی با اشاره اینکه دمای نگهداری داروهای ایمونوتراپی نباید بالای 24 درجه باشد، تصریح کرد: این داروها از مبادی غیر رسمی وارد می‌شود و معلوم نیست که سالم باشند؛ بنابراین در برخی موارد خانواده بیمار با هزار بدبختی این داروها از محل‌های غیرمجاز خریداری کرده اما به‌دلیل نداشتن شرایط نگهداری داروی خراب‌شده در اختیارشان قرار می‌گیرد.

وی با ابراز اینکه داروهای ایمونوتراپی اغلب پروتئین هستند که در صورت خراب شدن، هنگام استفاده عارضه‌ای برای بیمار ندارد، اما اثربخشی هم ندارند اذعان کرد: آنچه مسلم است اینکه وزارت بهداشت باید روند تأمین درست این داروها را برای این قبیل بیماران فراهم کند.

این فوق تخصص بیماری‌های خون با عنوان اینکه دیگر مشکل موجود در خصوص بیماری‌های خونی ‌و سرطان خون به کمبود پلاکت بازمی‌گردد اذعان کرد: آنچه مسلم است اینکه در حال حاضر انواع فرآوردهای خونی به‌وفور در بخش‌های شیمی‌درمانی مورد نیاز است اما امروز در استان همدان همچون سایر نقاط کشور با کمبود پلاکت مواجهیم، به طوری که در بیشتر موارد به‌دلیل کمبود این فرآورده از همراهان بیمار درخواست می‌شود که پلاکت اهدا کنند تا بتوانیم به بیمارشان اهدا کنیم.

کاظمی با اشاره به اینکه در پی این کمبود در بسیاری از موارد امکان تزریق پلاکت مورد نیاز به بیماران فراهم نیست ابراز کرد: این در حالی است که این فرآورده خونی در افراد سالم در صورت اهدای خون امکان جایگزینی دارد؛ بنابراین اهدای خون می‌تواند یکی از حیاتی‌ترین کمک‌هایی باشد که افراد عادی در مسیر کمک به افراد سرطانی می‌توانند انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه در مراکز انتقال خون برای اهدای پلاکت و خون شرایط خاصی ترسیم‌شده، اذعان کرد: این فرآورده حیاتی در درمان بیماران سرطان، بیماران پیوند مغز استخوان و سایر بیمارانی که به هر دلیل مشکل پلاکت داشته یا پلاکت خون آن‌ها پایین آمده، استفاده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برای رفع این کمبود که بیشتر در مراکز درمانی شهرستان‌ها متأسفانه وضعیت آن حادتر است، نیاز است تا اهداکنندگان پلاکت روزانه به مراکز انتقال خون مراجعه کنند، ابراز کرد: اهداکنندگان باید بدانند که قبل از اهدای پلاکت نیز آزمایش شمارش پلاکت انجام شده و اگر تعداد پلاکت‌ها از حد استاندارد بالاتر باشد، کار اهدای پلاکت صورت می‌گیرد.

شناسه خبر 82782