شناسه خبر:82857
1403/3/1 15:28:57
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان خبر داد:

برگزاری برنامه‌های بزرگداشت سوم خرداد با گرامیداشت شهدای خدمت

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان از برگزاری 130 عنوان برنامه به‌مناسبت گرامیداشت سالروز آزادسازی خرمشهر خبر داد و گفت: در سوم خرداد امسال 130 عنوان برنامه در همدان برگزار خواهد شد.

سردار مهدی ظفری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه وجاهت آیت‌الله رئیسی برای ریاست‌جمهوری ایشان نبود بلکه این فرد انسانی خاکی بود که این راه را با تواضع پذیرفته بود، اظهار کرد: کسی اگر بنا باشد شهید شود، باید مجاهد باشد و ایشان راه جهاد را پیش گرفت و منش جهادی داشت.

وی با اشاره به اینکه مسیر آیت‌الله رئیسی رسیدن به شهادت بود، تصریح کرد: تبعیت از ولایت‌ فقیه از ویژگی‌های بارز ایشان بود و از عمق وجود مسائل را مطرح می‌کرد.

ظفری با بیان اینکه با گرامیداشت شهدای خدمت برنامه‌های بزرگداشت سوم خرداد را برگزار خواهیم کرد، خاطرنشان کرد: امسال تنوع زیادی در برنامه‌های مناسبت سوم خرداد ایجاد شده است و امروز ضرورت دارد به نسل جوان بیش از هر قشری توجه شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه با توجه به ضرورت ورود به فضای مجازی امسال جشنواره‌ای برگزار خواهد شد، ادامه داد: در برنامه‌های امسال هدف مردمی کردن فعالیت‌های فرهنگی است، به‌طوری که برای نخستین‌بار اقشار و اصناف در ستاد حاضر شدند.

مدیرکل حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان با تأکید بر اینکه مردم باید وارد میدان شوند، اظهار کرد: عملیات بیت‌المقدس تغییر استراتژی در جنگ بود که دشمنی که قصد داشت یک هفته‌ای تهران باشد، تردید در خودش پیدا کرد.

وی با بیان اینکه ماهیت قطعنامه 598 نشأت‌گرفته از عملیات فتح خرمشهر بود، تصریح کرد: والفجر هشت دشمن را دچار تزلزل در تصمیم و تدبیر و کربلای پنج دشمن را شکست داد.

ظفری با اشاره به اینکه شعار امسال بزرگداشت سوم خرداد «در راه فتح قله هستیم» مشخص شده است، یادآور شد: پنج هزار و 400 کیلومتر از خاک سرزمین‌ ایران در عملیات بیت‌المقدس آزادسازی شد.

وی با بیان اینکه امسال هدف تبیین،‌ تدوین، ترویج و حفظ ارزش‌های دفاع مقدس است، افزود: غبارروبی گلزار شهدای همه شهرستان‌ها، یادواره شهدای خانگی و محله‌محور، آبروی محله، دیدار و سرکشی به خانواده‌های شهدا، برپایی میز خدمت و بازدید رایگان از موزه دفاع مقدس همدان در روز سوم خردادماه، از برنامه‌های شاخص است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه تعمیرات آب‌نمای موزه دفاع مقدس به اتمام رسید، بیان کرد: هفته آینده به‌مناسبت سوم خردادماه شروع مجدد آب‌نما را خواهیم داشت و امسال با شهرداری همدان هماهنگی شده تا هفته‌ای چند روز از آب‌نما استفاده شود.

ظفری با بیان اینکه از سوم خردادماه تا 31 شهریورماه اتفاقات خوبی در حوزه دفاع مقدس در استان انجام خواهد شد، گفت: افتتاح یادمان شهید گمنام در دانشگاه فرهنگیان از برنامه‌های دیگر استان به‌مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر خواهد بود.

مدیرکل حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان با تأکید بر اینکه فضاسازی محیطی در شهرها، روستاها و محلات در این ایام انجام خواهد شد، تصریح کرد: برگزاری نمایشگاه عکس، برنامه خاص نوجوانان و نونهالان، ایستگاه صلواتی و نشست‌های تبیینی در سطح دانشگاه‌ها نیز برای این ایام درنظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه جشنواره فانوس از سوم خردادماه آغاز خواهد شد و علاقه‌مندان می‌توانند در 31 رشته آثار خود را ارسال کنند، اظهار کرد: پیاده‌روی و کوهپیمایی در ارتفاعات الوند نیز از دیگر برنامه‌های این ایام خواهد بود.

ظفری با اشاره به برگزاری اردوهای راهیان نور و راهیان پیشرفت، تصریح کرد: پایگاه شهیدنوژه و سایت راداری موشکی سوباشی در دفاع مقدس نقش راهبردی در جنگ داشته و یکی از برنامه‌های این ایام برگزاری اردوهای راهیان نور در این دو مرکز به‌عنوان راهیان نور در دسترس است.

وی درباره یادمان شهدای گمنام میدان میشان خاطرنشان کرد: سال گذشته همه بسیج شدند و این یادمان ساخته شد، اما اعتقاد دارم بهره‌برداری لازم از این یادمان نداشتیم.

مدیرکل حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تأکید کرد: برنامه در زمینه بهره‌برداری از این یادمان را با تشکیل هیئت‌امنا داریم تا از ظرفیت پایگاه‌ها و اردوهای دانش‌آموزی استفاده شود.

ظفری با بیان اینکه در حوزه ادبیات و تاریخ دفاع مقدس سالانه 60 عنوان کتاب و 20 عنوان کتاب صوتی در حوزه دفاع مقدس در استان جمع‌آوری و چاپ می‌شود، افزود: سال گذشته 65 عنوان کتاب به چاپ رسیده است.

وی ادامه داد: اعتقاد دارم اگر ساختار شکل بگیرد و کمیته‌های آموزشی و تحقیقاتی در شهرستان‌ها جایگاه خود را پیدا کنند، می‌توانیم سالانه 200 عنوان کتاب تولید کنیم.

وی با بیان اینکه پیشکسوتان نویسنده ما حکم مرجع دارند، بر تربیت نویسندگان جوان تأکید کرد و گفت: 100 نویسنده در سطح استان وجود دارد و 40 نفر قلم‌اولی در استان آموزش داده شده است.

مدیرکل حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با تأکید بر اینکه باید ظرفیت ایجاد کنیم و به دنبال تربیت نوقلمان در این حوزه باشیم، یادآور شد: از سال 98 تاکنون 200 عنوان کتاب صوتی تولید شده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته 51 هزار دانش‌آموز از باغ‌موزه دفاع مقدس همدان بازدید داشتند، افزود: در برنامه داریم که 80 هزار دانش‌آموز دیگر هم از موزه دفاع مقدس همدان بازدید کنند.

مدیر ادبیات و تاریخ اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان نیز با بیان اینکه از ۶۵ عنوان کتاب دفاع مقدس رونمایی شده است، گفت: ۲۰۰ کتاب صوتی با موضوع دفاع مقدس در همدان تولید شده است.
محمد برخورداری اظهار کرد: سال‌های قبل 100 نویسنده فعال در حوزه نویسندگی در بخش دفاع مقدس تحت آموزش قرار گرفتند و سال گذشته نیز 40 نویسنده قلم‌‌اولی به جمع نویسندگان این حوزه اضافه شدند.

وی با بیان اینکه نخستین استان در کشور هستیم که در شبکه ایران‌صدا کتاب‌هایش بارگذاری می‌شود، افزود: کتاب صوتی استان درحال حاضر در برخی از اتوبوس‌های شهری فعال است.

* آغاز جشنواره تولیدات رسانه‌ای و فضای مجازی

مدیر اجرایی شورای هماهنگی اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس همدان نیز در این جلسه ضمن تسلیت شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهانش، اظهار کرد: شعار بزرگداشت سوم خردادماه برای امسال «در راه فتح قله هستیم» انتخاب شده است.

هادی آزادی عنوان کرد: مصوبات دستگاه‌ها در گرامیداشت مناسبت‌های مختلف در مردمی‌ کردن برنامه‌ها است و هدف برنامه‌ها تبیین، ترویج و نشر ارزش‌های دفاع مقدس است که برنامه‌های شاخصی را به این مناسبت خواهیم داشت. جشنواره تولیدات رسانه‌ای و فضای مجازی آغاز شده و شروع به کار جشنواره فانوس نیز از سوم خردادماه پیش‌بینی شده است.

مدیر اجرایی شورای هماهنگی اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس همدان از تشکیل مجمع پیشکسوتان دفاع مقدس در هر شهرستان خبر داد و افزود: اجرای تئاتر خیابانی و شهرستان‌ها را در سوم خردادماه خواهیم داشت.

آزادی با اشاره به برنامه‌های پیش‌بینی‌شده برای این مناسبت، اعلام کرد: بازدید رایگان موزه دفاع مقدس در سوم خرداد، برنامه آبروی محله، دیدار با خانواده شهدا و برپایی میز خدمت، شروع به کار مجدد آب‌نمای موزیکال باغ‌موزه دفاع مقدس از سوم خردادماه، برپایی نمایشگاه عکس، ایستگاه صلواتی در مدارس، دانشگاه‌ها و محله‌ها، برگزاری برنامه‌های ورزشی، کوهپیمایی و پیاده‌روی و غیره، از برنامه‌های این مناسبت در همدان است.

 

وی با اشاره به اجرای برنامه شاخص راهیان نور و راهیان پیشرفت در این مناسبت، بیان کرد: پایگاه نوژه و مجموعه پدافند سوباشی و اینکه استان همدان میزبان پدافند هوایی غرب کشور است، به‌عنوان راهیان نور در دسترس پیش‌بینی شده است؛ ضمن اینکه راهیان پیشرفت نیز نماد بازدیدها و برنامه‌ای است که مهندسان ما توانستند صنعت استان را پیش ببرند.

در پایان این نشست از پوستر سوم خرداد، سالروز آزادسازی خرمشهر رونمایی شد.


منبع: خبرگزاری ایسنا

شناسه خبر 82857