شناسه خبر:82908
1403/3/3 16:54:23
به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان تشکیل شد؛

چهارمین قرارگاه تربیت مربی با برگزاری دوره فابک و نمایش خلاق

چهارمین قرارگاه تربیت مربی 1403 ضمن حضور مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان و کارشناسان با برگزاری دوره‌ فابک و نمایش خلاق برای مربی مسئولان مراکز و مربیان در کانون صالح‌آباد تشکیل شد.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان، چهارمین قرارگاه تربیت مربی 1403 ضمن حضور مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان و کارشناسان در مرکز فرهنگی- هنری شهر صالح‌آباد با برگزاری دوره‌ فابک و نمایش خلاق تشکیل شد.

مدرس دوره‌های فابک در این دوره به توالی شکل‌گیری فلسفه برای کودکان اشاره کرد و گفت:‌ در سال 1960 میتو لیمپن، استاد فلسفه دانشگاه کلمبیا در نیویورک متوجه این مسئله شد که دانشجویانش فاقد قدرت استدلال و قضاوت هستند؛ او متوجه شد که رفع این عدم توانایی دیر شده است و این مسئله ریشه در آموزش‌های دوران کودکی آن‌ها دارد.

حسن فاضلی‌فر افزود: فبک زمینه‌ای برای آموزش فلسفه و سؤال‌های کلیدی کودکان به زبانی ساده و متناسب با سن آن‌ها است؛ یک روش و رویکرد آموزشی که مهارت تفکر و گفت‌وگوی فعالانه را به کودکان آموزش می‌دهد.

این مدرس دانشگاه اضافه کرد: لیپمن اعتقاد داشت که کودکان با عطش بالای کنجکاوی و میل به یادگیری به مدارس وارد می‌شوند، اما سبک آموزشی غلط و تأکید بر حفظ کردن مباحث درسی به‌تدریج این اشتیاق را در آن‌ها از بین خواهد بود و کتاب‌هایی در این زمینه منتشر کرد؛ این کتاب‌ها و نظریه‌های مختلفی که بعد از آن ارائه شد را می‌توان سرآغاز فبک یا همان فلسفه برای کودکان دانست.

وی با بیان اینکه 1990 در مدارس استرالیا فلسفه برای کودک مورد استفاده قرار گرفت، ادامه داد: در دهه 90 نیز در ایران دوره‌هایی درخصوص فبک برگزار شد که دغدغه این دوره‌ها تقویت اندیشیدن در میان کودکان بود.

فاضلی‌فر با بیان اینکه تعداد زیادی از والدین تصور می‌کنند که فرزند آن‌ها ذهنش مانند یک مموری است که باید با اطلاعات گوناگون و شرکت در کلاس‌های مختلف پُر شود، افزود: اما خیر، این‌گونه نیست. فرزندمان طوطی خانه ما نیست که همه‌چیز را که به او می‌گوییم، برای ما تکرار کند.

وی گفت: فرزند ما انسانی آزاد با تفکرات و دیدگاه‌های خاص خودش است و ذهن او خالی نیست؛ ما به‌عنوان والدین باید قدرت فکر کردن و خردورزی را به او آموزش دهیم تا خودش تصمیم بگیرد و نباید به فرزند چیزی تحمیل کرد.

این مدرس دانشگاه اذعان کرد: ما نباید همه جواب‌ها را به او بدهیم، بلکه خودش باید به جواب برسد؛ باید مهارت فکر کردن در او رشد و تقویت پیدا کند.

وی با اشاره با فابک به معنی فلسفه اسلامی برای کودک، تصریح کرد: اسلام کامل‌ترین دین خدا، همه جنبه‌های زندگی بشر را دیده است؛ پس در کشور ما فبک به فابک تبدیل شد، یعنی فلسفه اسلامی مورد توجه قرار گرفت که باید مهارت خردورزی از زاویه دین اسلام مورد توجه باشد و در دوره‌های تربیت مربی کانون قرار است در خصوص آن صحبت کنیم.

فاضلی‌فر خاطرنشان کرد: ما در این دوره‌ها به دنبال ارتقای سطح تفکر جامعه، خانواده، تربیت کودک متفکر، آموزش روش درست اندیشیدن، مهارت‌های زندگی، فرزندپروری و ایجاد خانواده شاد هستیم.

در ادامه مربی نمایش خلاق کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان به تعریف نمایش خلاق اشاره و اظهار کرد: ذهن ما باید خلاق باشد، زیرا ما باید خالق باشیم و مربی اگر خلاق نباشد، نمی‌تواند مربی خوبی باشد.

محمدجواد بختیاری با تأکید بر این موضوع که مربی باید خلاقیت و ایده برای حضور در کلاس خود داشته باشد، به اجرای بخشی از نمایش خلاق برای مربیان پرداخت.

بختیاری افزود: ما به‌عنوان یک انسان نباید هرگز خودمان را فراموش کنیم و ابتدا باید خودمان را دوست داشته باشیم و بشناسیم.

در ادامه مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان ضمن تسلیت شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهان ایشان، گفت: این واقعه تلخ و دردناک قلب همه ما را به درد آورد، اما باید از منش و رفتار رئیس‌جمهور درس بگیریم و تلاش‌های شبانه‌روزی او را سرلوحه کار خود قرار دهیم.

معصومه ابراهیمی‌هژیر اضافه کرد: شهادت مزد سال‌ها عبادت، مجاهدت، خدمت خالصانه، اخلاق‌مداری و مردم‌داری ایشان بود که به آروزی قلبی خود رسیدند؛ حال امیدواریم از آزمون بزرگ انتخابات ریاست جمهوری آینده مانند گذشته موفق و سربلند بیرون بیاییم.

وی به فضاسازی مراکز با پارچه مشکی، قرآن کریم و پیام تسلیت اشاره و خاطرنشان کرد: اکنون فرصتی است که برای کودکان و نوجوانان عضو خود در مورد اهمیت خدمت به هم‌نوع و خدمت به کشور صحبت کنید و یادتان باشد به جنبه‌های وحشتناک و دلهره‌آور مانند سقوط بالگرد، سوختن جنازه‌ها و غیره اشاره نکنید؛ زیرا به اندازه کافی این مطالب را از اخبار، رسانه‌های ملی و بزرگ‌ترهای خود می‌شنوند که لزومی به دانستن آن‌ها نیست.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان بیان کرد: شخصیت پُرکار و پُرتلاش و مردمی شهید آیت‌الله ابراهیم رئیسی حتماً برای اعضا تشریح شود؛ زیرا شهادت و مرگ بزرگان برای کودکان و نوجوانان یک فرصت تربیتی است، از این فرصت زودگذر به‌عنوان عاملی برای رشد شخصیتشان بهره ببریم.

وی به ثبت‌نام کلاس‌های تابستانی و داشتن تابستانی کانونی اشاره و تصریح کرد: تابستان امسال باید متفاوت باشد؛ از ظرفیت حلقه‌های میانی و وجود مادران و پدران اعضای خود در مراکز برای بهتر برگزار کردن کلاس‌ها و کارگاه‌ها بهره بگیرید.

ابراهیمی‌هژیر به فضاسازی جذاب و شاد همراه با مفهوم برای مراکز تأکید کرد و گفت: همدان مربیان توانمند و خلاقی دارد که باید به داشته‌های خود ایمان داشته باشند و از خلاقیت خود برای کار با کودکان و نوجوانان و جذب آن‌ها استفاده کنند.

وی با بیان اینکه بنده و کارشناسان از ایده‌های خوب شما استقبال می‌کنیم، خاطرنشان کرد: در برگزاری کلاس‌های تابستانی که اوج کار کانون است، از ظرفیت کانون‌یاران نهایت استفاده را بکنید؛ آن‌ها جزئی از بدنه کانون و دست راست شما هستند.

شناسه خبر 82908