شناسه خبر:82935
1403/3/6 00:08:52

در پی گفت‌وگو با کسبه و رئیس شورای اسلامی شهر همدان مشخص شد پروژه میدان ‌تره‌بار همدان گرفتار ناکارآمدی صاحب‌منصبان پیشین و سیاست‌گذاران کنونی شهر است.

سپهرغرب، گروه - طاهره ترابی مهوش:

میدان میوه و تره‌بار جدید همدان اردیبهشت‌ماه سال 92 بود که بنا به نیاز استانی و شهرستانی و با در نظر گرفتن نگاه منطقه‌ای در زمینی به مساحت 55 هکتار با پیگیری مدیریت شهری و با حضور مسئولان کلنگ‌زنی و عملیات اجرایی آن شروع شد و حتی از 22 اردیبهشت‌ماه سال 95 این امر از طریق قرارداد مشارکتی از سوی شهرداری همدان با سرمایه‌گذار به‌صورت کنسرسیوم پیگیری شد؛ اما متأسفانه گویی همچنان این قصه سر دراز دارد و با گذشت بیش از 10 سال از کلنگ‌زنی هنوز شهرداری همدان گرفتار غمزه سرمایه‌گذار و ناکارآمدی معاونت حقوقی خود است زیرا طی سه سال گذشته هرگاه با مدیران شهرداری در ارتباط با این پروژه سؤال می‌کنیم تنها پاسخ داده‌شده پیگیری این پرونده در دستگاه قضا برای خلع ید کردن سرمایه‌گذار بوده اما گویی ‌سنبه‌ سرمایه‌گذار بسیار پُر زور بوده و شهرداری هنوز نتوانسته با دلایلی متقن پرونده را به نفع مردم پیش ببرد، این در حالی است که به معنای واقعی میدان موجود دیگر به لحاظ کمبودها و نواقص‌بهداشتی، زیرساختی، ترافیکی، فرهنگی، اجتماعی و انتظامی قادر به‌ خدمت‌رسانی‌ نیست.
بر این اساس برای اطلاع از آخرین وضعیت این پروژه شهری، تاریخی برآن شدیم تا بار دیگر بنا به رسالت ذاتی رسانه در پی احقاق حقوق عمومی با سید محمود مسگریان؛ رئیس شورای اسلامی شهر همدان و حسین قاسم‌لو؛ رئیس اتحادیه بارفروشان همدان گفت‌وگویی ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

رئیس اتحادیه بارفروشان همدان با بیان اینکه طبق پیگیری‌هایی که ‌داشتیم همچنان شهرداری با سرمایه‌گذار میدان‌تره‌بار به لحاظ حقوقی ‌درگیر است، گفت: بنابراین زمین جدید توسط یکی از نهادها تأمین شده و قرار است ساخت مجموعه ازسوی غرفه‌داران میدان تره‌بار صورت پذیرد.

حسین قاسملو با تأکید بر اینکه طی روزهای آتی جلسه نهایی این طرح جدید برگزار خواهد شد تا چگونگی انجام کار را قطعی کنیم، اذعان‌ کرد: علیرغم وعده‌های داده‌شده، هیچ تغییری درخصوص وضعیت فعلی در مسیر بهبود شرایط انجام نشده است.

وی با بیان اینکه روزانه در 100 غرفه موجود در میدان‌بار فعلی حداقل هزار نفر به‌صورت مستمر فعالیت دارند گفت: این عدد فارغ از افرادی است که از سایر شهرها جهت بردن و یا آوردن بار به این میدان حضور پیدا می‌کنند، درواقع می‌توان گفت تعداد مراجعان به این مجموعه روزانه بین چهار تا پنج هزار نفر است.

رئیس اتحادیه بارفروشان همدان با اشاره به اینکه علیرغم وعده‌های داده‌شده هنوز مجموعه فاقد آب شرب بوده و شرکت آب و فاضلاب به تعهد خود در این خصوص به بهانه‌های مختلف عمل نمی‌کند، اذعان کرد: این در حالی است که با حضور دادستان و فرماندار، این شرکت متعهد به انتقال آب شرب به مجموعه شد.

قاسملو با تأکید بر اینکه از زمان رفتن آقای خانجانی (دادستان پیشین همدان) دیگر مجالی برای ‌گلایه‌مندی و پیگیری مشکلات فراهم نشده ابراز کرد: بنا به قدیمی بودن مجموعه هرآنچه در مسیر بهبود وضعیت نیز انجام شود ماهیت مُسکن را داشته و قادر به پاسخگویی درست نیازها نخواهد بود اما با این وجود همین هم برای مجموعه انجام نمی‌شود.

وی با اشاره به پابرجا بودن مشکلاتی همچون وجود معتادان متجاهر در اطراف میدان تره‌بار و در پی آن افزایش دزدی بار و غیره، گفت: به‌لحاظ تأمین امنیت نیز گرچه هر زمان که با نیروی انتظامی تماس گرفته‌ایم نیروی لازم را به مجموعه فرستاده‌اند اما همچنان کیوسک انتظامی در مجموعه مستقر نشده است.

رئیس اتحادیه بارفروشان همدان با اشاره به‌ اینکه شهرداری کوچکترین گامی برای حل مشکلات مجموعه برنداشته، اذعان کرد: کار به جایی رسیده که حتی زباله‌های مجموعه نیز به‌موقع جمع‌آوری نمی‌شود.

قاسملو با تأکید بر اینکه متأسفانه دیگر دستگاه‌های خدمات‌رسان نیز به تعهدات خود جامه عمل نمی‌پوشانند، ابراز کرد: برای نمونه طی چند ماه اخیر بارها کابل تلفن مجموعه توسط معتادان دزدیده شده اما شرکت مخابرات علی‌رغم گرفتن هزینه نگهداری از تجهیزات طبق ارقام مندرج در قبوض، اقدام به تعمیر نمی‌کند، به طوری که در حال حاضر همچنان تلفن‌های میدان تره‌بار قطع است ‌حال آنکه در فضای اقتصادی امروز ارتباطات مهم‌ترین زیرساخت بدیهی مورد نیاز است.

در ادامه رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز با بیان اینکه یکی از خواسته‌های اعضای شورای اسلامی در دوره ششم این بوده که وضعیت میدان باری که سال‌هاست معلق مانده و به معنای واقعی کاری برای آن نشده را تعیین تکلیف کند، گفت: جلسات متعددی برای این موضوع طی این سال‌ها برگزار کردیم.

سید محمود مسگریان با تأکید بر اینکه پیمانکار پروژه علیرغم اینکه به وظایف خود واقف بوده اما به آن‌ها عمل نکرده، افزود: بر این اساس شهرداری به‌دنبال تعلیق این پیمانکار برآمده و فرایند را در مراجع قضائی دنبال می‌کند تا پیمانکار جدیدی را پای کار بیاوریم.

وی با بیان اینکه ما نیز به‌دنبال استفاده از ظرفیت غرفه‌داران میدان‌بار برای ساخت مجموعه هستیم گفت: اینکه نهادی پای کار آمده و زمین را تأمین کند، ممکن نیست زیرا این امر جز وظایف شهرداری است البته تأکید ما بر استفاده از زمین قبلی است اما اگر زمانی هم نیاز باشد شهرداری باید پای کار آمده و زمین جدیدی را تأمین کند.

وی در خصوص چرایی طولانی شدن روند پیگیری قضائی پرونده برای خلع ید سرمایه‌گذار گفت: مسئله این است که در دوره قبل، شهرداری از طریق یکی از کمیسیون‌ها نسبت به خلع ید سرمایه‌گذار اقدام کرده بود که با پیگیری طرف مقابل این صلاحیت نقض شد و روند حقوقی از طریق مراجع قانونی دوباره در دستور کار قرار گرفت.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به اینکه ما نیز به مسائل ترافیکی و آسیب‌های اجتماعی موجود در این محل واقف بوده و هستیم، تشریح کرد: بنا به این ضرورت با تمام توان در تلاش هستیم که هرچه سریع‌تر پروژه میدان تره‌بار جدید را به نتیجه برسانیم.

مع‌الوصف با توجه به آنچه گفته شد، بیش از یک دهه است که احداث میدان تره‌بار جزو پروژه‌های شهری همدان است اما حالا و پس از سال‌ها کش و قوس بی‌نتیجه اکنون نه‌فقط صحبتی از جابه‌جایی این مجموعه پرحاشیه نمی‌شود بلکه حتی بعضاً از فهوای کلام و اظهارنظرهای برخی مسئولان اینگونه برمی‌آید که ظاهراً فعلاً اراده قوی و نزدیکی برای این کار نیست و درنظر است تا سرنوشت میدان‌بار همدان در مدیریت جدید شهر دوباره‌خوانی شود، با این بهانه که مدیران فعلی شهر برخلاف صاحب‌منصبان قدیمی شهر معتقدند برای یک طرح باید تمام جوانب به‌ویژه رفاه مردم، هزینه و تبعات آینده آن در نظر گرفته شود؛ البته علت دیگر این امتناع نیز آن است که روند ساخت میدان‌بار جدید نیز که در سال 95 بین شهرداری همدان و کنسرسیومی که مسئولیت ساخت‌و‌ساز آن را بر عهده داشته هم تاکنون پیشرفت مناسبی نداشته؛ بنابراین فعلاً امکانی برای این جابه‌جایی وجود ندارد.

البته چنانکه از فهوای صحبت رئیس شورای اسلامی شهر همدان مشخص است گویی تلاش واقعی برای حل مشکل میدان‌بار فعلی در دستور کار نیست و تنها کاری که در دستور این عزیزان طی این سال‌ها قرار گرفته، منتظر بودن برای مشخص شدن روند حقوقی است؛ به دیگر سخن به هر علتی نمی‌خواهند و یا نمی‌توانند اعتراف کنند که معاونت حقوقی شهرداری در انعقاد قراردها بسیار اشتباه عمل کرده و سال‌ها مردم باید چوب ندانم‌کاری مدیریت شهری را در این استان بخورند، از طرفی نمی‌خواهند بگویند که در پس پرده داستان میدان‌بار، ظاهراً افراد به‌مراتب منتفذتر و دستان قدرتمندتری نسبت به تمام مردم یک شهر وجود دارد که از سر منفعت و یا سیاست، اجازه تحقق این امر را نمی‌دهد.

در حالی که همه می‌دانیم تعیین تکلیف مصوبات و تلاش در جهت انجام تمام پروره‌ها علاوه بر اینکه موجب ارتقای بهداشت و سلامت جسمی و روحی شهروندان می‌شود، می‌تواند موجب سرعت گرفتن چرخه تولید، پیشرفت و ایجاد اشتغال نیز شده و حتی بخشی از مشکلات اقتصادی منطقه را هم مرتفع سازد.

حالا این بماند که متأسفانه برخی نمایندگان مجلس، شورای شهر و شهردار در یک روند کاری غیرحرفه‌ای فقط در هنگام انتخابات و برای جمع‌آوری رأی مردم به این پروژه‌ها گریز زده و بدون اشاره به سهم خود در تاریخچه اقدام و تصویب آن‌ها با 360 درجه تغییر و طرح مسائلی مثل اینکه این پروژه‌ها بدون هیچگونه مطالعات کارشناسی یا پیش‌بینی بودجه مورد نیاز شروع شده، بنابراین بعد از اجرا در نیمه راه یا حتی با پیشرفت‌های حداقلی رها و تبدیل به پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی شده؛ در سخنرانی‌های آتشین تبلیغاتی خود دائماً از این معضل دیرپا به‌عنوان یک حربه تبلیغاتی پررنگ و لعاب و دهان‌پرکن استفاده کرده و اعلام می‌کنند که قصد دارند در صورت انتخاب شدن وضعیت این مجموعه را سروسامان داده و یا جابه‌جا کنند اما در نهایت و بعد از انتخابات چیزی جز ادامه و تشدید همان مشکلات قبلی عایدی برای رأی‌دهندگان خود برجای نمی‌گذارند.

این در حالی است که پس از گذشت چندین سال از آغاز به‌کار میدان میوه و تره‌بار با اندک درصد پیشرفتش، مصالح استفاده‌شده در گرما و سرما از بین رفته و تأخیر غیرقابل توجیه پروژه میدان‌بار را هیچ مسئولی گردن نمی‌گیرد.

با وجود تورم که در همه زمینه‌ها رسوخ کرده به‌طور قطع باید برای ساخت مجدد آن با هزینه چند برابری نسبت به 10سال گذشته که دلار در کانال سه تا پنج هزار تومان قرار داشت، این پروژه دوباره فعال شود.

از طرفی اراده‌ای از سوی سرمایه‌گذار این پروژه بزرگ شهری برای اتمام کار، وجود ندارد و پروژه نیمه‌کاره مانده، بنابراین انتظار می‌رود حداقل صاحب‌منصبان قبلی در شهر و سیاست‌گذاران فعلی در مدیریت شهری، هرچه سریعتر نسبت به تعیین تکلیف این پروژه اقدام و نتیجه را به‌صورت شفاف در اختیار رسانه‌ها قرار دهند.

شناسه خبر 82935