شناسه خبر:82963
1403/3/5 15:25:51

ساخت و تحویل 380 کلاس درس و اتاق و نوسازی فضاهای آموزشی، افزایش امکانات و تجهیزات به‌روز در هنرستان‌ها به مدد تخصیص اعتبارات دولت و یاری خیران، تنها بخشی از اقدامات انجام‌شده از سوی دولت سیزدهم در تأمین و تجهیز فضاهای آموزشی مناسب و استاندارد همدان طی سال گذشته است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان همدان در این رابطه گفت: 900 میلیارد ریال معادل صددرصد از تعهدات خیران مدرسه‌ساز استان در سال گذشته محقق شد که این کمک‌ها بخشی از کمبود فضاهای آموزشی را برطرف کرد.

حمید شیرازیانی اظهار کرد: استان همدان دارای 905 خیر مدرسه‌ساز حقیقی و حقوقی است که تعداد 253 خیر حقیقی و حقوقی فقط مدرسه‌ساز هستند و بقیه آن‌ها با اهدای زمین، مستغلات، پول نقد، تجهیزات و مصالح به مدرسه‌سازی کمک می‌کنند.

وی ادامه داد: سه هزار و 350 نفر از فرهنگیان نیز با اهدای مبلغی از حقوق خود به‌صورت ماهیانه در امر مدرسه‌سازی مشارکت دارند.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان همدان گفت: از سال 1377 تا پایان سال گذشته درمجموع 422 طرح در قالب دو هزار و 616 کلاس درس و اتاق با زیربنای 300 هزار و 197 مترمر بع توسط خیران مدرسه‌ساز استان همدان به‌صورت خیری و مشارکتی ساخته و تحویل آموزش‌وپرورش شده است.

شیرازیانی افزود: 48 طرح با 368 اتاق و کلاس در سال گذشته آماده شد که 38 طرح یعنی بیش از 63 درصد، مشارکتی و خیری بوده است.

* جمع‌آوری مدارس کانکسی همدان به همت خیر مدرسه‌ساز «حاج‌اکبر ابراهیمی»

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان همدان از توافق اولیه برای جمع‌آوری 13 مدرسه کانکسی و ساخت مدرسه‌ جایگزین در آستانه‌ برگزاری بیست‌وششمین جشنواره تقدیر از خیرین مدرسه‌ساز استان همدان خبر داد.

شیرازیانی اظهار کرد: ضمن پیگیری استاندار همدان، با توجه به صحبت‌های اولیه با حاج‌اکبر ابراهیمی یکی از خیران بزرگ کشور، این توافق انجام شده است.

وی با بیان اینکه براساس این توافق 13 مدرسه کانکسی جمع‌آوری و 18 کلاس درس جایگزین آن‌ها می‌شود، خاطرنشان کرد: برآورد مالی اولیه برای این توافق، مبلغ 100 میلیارد ریال است.

شیرازیانی یادآور شد: جشنواره قدردانی از خیران مدرسه‌ساز استان همدان روز پنجشنبه 10 خردادماه برگزار می‌شود.

* 380 کلاس درس هدیه نوسازی مدارس همدان به دانش‌آموزان

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان همدان گفت: تعداد 48 طرح با زیربنای 32 هزار و 334 متر مربع زیربنا و 380 کلاس درس با اعتبار یک‌هزار و 940 میلیارد ریال با تلاش همکاران در نوسازی مدارس استان طی سال 1402 تحویل دانش‌آموزان شده است.

شیرازیانی اظهار کرد: در سال تحصیلی جاری 341 هزار و 399 دانش‌آموز در 15 هزار و 862 کلاس درس مشغول به تحصیل هستند که به این ترتیب سرانه فضای آموزشی استان 4.9 مترمربع است و فاصله 3.5 متر مربعی با سرانه استاندارد دارد.

وی افزود: 179 پروژه را در دست احداث داشتیم که 109 هزار و 706 متر مربع زیربنا را شامل می‌شود؛ از این تعداد 21 طرح ورزشی، 12 مورد پرورشی و 146 طرح آموزشی است.

شیرازیانی گفت: در سال گذشته سه باب هنرستان با تمامی امکانات و تجهیزات ساخته و تحویل شد، علاوه‌بر آن تجهیزات تخصصی مطابق با سرفصل‌های دروس مصوب مدارس خریداری و توزیع شد که سرجمع اعتبارات برای تجهیزات هنرستانی در سال جاری به 88 میلیارد ریال رسیده است.

وی ادامه داد: مبلغ 151 میلیارد ریال نیز تجهیزات آموزشی در سال 1402 خریداری و تحویل دانش‌آموزان شد و درمجموع مبلغ تجهیزات خریداری‌شده برای هنرستان‌ها و مدارس نزدیک به 240 میلیارد ریال بوده است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان همدان با قدردانی از مشارکت خیران مدرسه‌ساز استان، اظهار کرد: خیران استان همدان در سال 1402 مبلغ 9 هزار و 30 میلیارد ریال تعهد داشتند که صددرصد آن محقق شد.

شیرازیانی یادآور شد: به‌طور میانگین 55 درصد پروژه‌های تحویلی سال گذشته استان همدان در حوزه مدرسه‌سازی با همت و مشارکت خیران ساخته شده است.

وی درخصوص مشارکت خیران حقوقی نیز اظهار کرد: در بحث جذب شرکت‌ها به موضوع مدرسه‌سازی باید این مفهوم و باور را نهادینه کرد که مدرسه‌سازی به همان اندازه که برای جامعه مهم است، برای یک شرکت نیز اهمیت دارد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان همدان گفت: استان همدان در سال 1402 مبلغ 300 میلیارد ریال مشارکت این بخش را در حوزه مدرسه‌یاری و مدرسه‌سازی داشته است؛ همچنین مذاکره با پنج بانک مطرح کشور، دو بیمه برند و 14 عنوان شرکت و کارخانه از برنامه‌های سال پیش رو است.

شیرازیانی افزود: تبیین دقیق، ارائه آمار شفاف و درست، ارائه نقاط قوت مدرسه‌سازی، معرفی برندهای بزرگ و کوچک مشارکت‌کننده در مدرسه‌سازی و اولویت مدرسه به‌عنوان یک اقدام اخلاقی، اجتماعی، فرهنگی، بشردوستانه و آینده‌نگر و مجاب کردن مدیران و مسئولان شرکت‌ها به اینکه مدرسه‌سازی انتخاب اول و برتر باشد که برندشان نیز سال‌ها ماندگار و معرفی می‌شود، از امتیازهای مشارکت در مدرسه‌سازی است.

وی ادامه داد: در این میان برگزاری تورهای بازدید از مدارس ساخته شده و معرفی چهره‌های شاخص خیری مشارکت‌کننده در مدرسه‌سازی پیش‌بینی شده است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان همدان درخصوص روند اجرای طرح شهیدعجمیان اظهار کرد: در اجرای این طرح 900 مدرسه شناسایی و 550 مدرسه در دستور کار رنگ‌آمیزی و اجرای عملیات بهسازی قرار گرفت.

شیرازیانی با اشاره به اهمیت توجه به بهره‌وری منابع انسانی و موضوعات رفاهی کارکنان، گفت: در سال 1402 این اداره کل به‌صورت میانگین 40 ساعت کلاس آموزشی برای همکاران درنظر گرفت که در راستای آموزش‌های تخصصی مربوط به حوزه مدرسه‌سازی بود.

وی یادآور شد: همچنین سمینار منطقه‌ای دفاتر فنی گروه سه ادارات کل نوسازی،‌ توسعه و تجهیز مدارس و برگزاری دومین دوره مسابقات ورزشی کارکنان نوسازی مدارس منطقه 6 کشور از دیگر اقدامات انجام‌شده در این حوزه بود.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان همدان ابراز امیدواری کرد: در سال جدید با برنامه منسجم مطابق اسناد بالادستی در پیشبرد و تحقق اهداف حوزه مدرسه‌سازی، بازسازی و مقاوم‌سازی مدارس فرسوده، استانداردسازی و کیفیت‌بخشی، زیباسازی و معماری طرح‌های آموزشی و پرورشی به مسئولیت خود عمل کنیم.

شناسه خبر 82963