شناسه خبر:83364
1403/3/17 12:52:18

«بازگشت سلول‌های سرطانی» یکی از نگرانی‌های بانوانی است که به سرطان سینه مبتلا می‌شوند. حالا پژوهشگران ادعا کرده‌اند نوعی آزمایش خون می‌تواند رد سلول‌های سرطانی را چند سال قبل از عود مجدد بزند.

«بعد از 10 سال هنوز هم ازعود کردن سرطان سینه می‌ترسم. به محض بروز یک درد کوچک ترس‌هام شروع میشه.» این حرف‌های فردی است که 10 سال از آخرین مرحله درمان سرطانش می‌گذرد. پژوهشگران «مؤسسه تحقیقات سرطان» (آی‌سی‌آر) لندن یک شنبه سوم ژوئن در«بزرگ‌ترین کنفرانس سرطان جهان» از «پیش‌بینی عود سرطان سینه» با یک آزمایش خون «بسیار حساس» خبر دادند. این آزمایش می‌تواند عود این سرطان را با تشخیص ردپای دی ان‌ای تومور، «سال‌ها پیش از اینکه با اسکن قابل شناسایی شود» تشخیص دهد و در پیش‌بینی اینکه سرطان در کدام بیماران دوباره عود می‌کند «100 درصد» دقیق است.

به گفته محمداسماعیل اکبری؛ رئیس مرکز تحقیقات سرطان «از هر هشت بانوی ایرانی» احتمال ابتلای «یک نفر» به سرطان سینه وجود دارد و در حالی که میانگین سن ابتلا به سرطان سینه در کشورهای دیگر از 50 تا 60 سالگی است، در ایران میانگین سن ابتلا به این نوع سرطان بین 45 تا 55 سال است.

چند ماه قبل هم جراح و رئیس مؤسسه سرطان تهران؛ آزاده جولایی گفت ما شاهد «دو تا سه برابر شدن» موارد ابتلا به سرطان سینه در «زنان متولد اوایل دهه60» هستیم و این افراد باید برای معاینات دوره‌ای اقدام کنند.

این در حالی است که علی قنبری؛ مسئول اداره پیشگیری از سرطان وزارت بهداشت گفته ما در خصوص سرطان شاخصی تحت عنوان «شاخص بقا» داریم و همه بیماران مبتلا به سرطان سینه که در ایران معالجه شده‌اند، بیش از 90 درصد «بقای پنج‌ساله» و بیش از 80 درصد «بقای 10 ساله» دارند. به این معنی که بعد از پنج سال از ابتلا و طی مراحل درمان، از هر 10 زن 9 زن به زندگی‌شان ادامه می‌دهند اما مسئله نگران‌کننده مراجعه دیرهنگام زنان برای تشخیص و بررسی‌های دوره‌ای است.

سرطان در ایران، «سومین عامل مرگ» پس از تصادفات رانندگی و بیماری‌های قلبی است و سرطان سینه هم شایع‌ترین سرطان در بین زنان است. سال 1396 تحقیقی با عنوان «پراکندگی و عوامل مرتبط سرطان سینه در ایران» انجام شد. در این تحقیق آمار ابتلا به سرطان سینه در مناطق شهری نسبت به مناطق روستایی بالاتر بود و به‌نظر می‌رسید بالاتر بودن آلودگی‌های صنعتی و یا استرس ناشی از زندگی شهری باعث افزایش میزان بروز سرطان سینه در شهرهای بزرگ شده است.

دکتر یاشا مخدومی، رئیس انجمن رادیوتراپی و آنکولوژی ایران عوامل اقتصادی و ناتوانی در پرداخت هزینه‌های تشخیصی و درمان را از دلایل افزایش میزان ابتلا به سرطان سینه در میان زنان می‌داند اما عضو هیئت علمی پژوهشکده سرطان جهاد دانشگاهی آسیه الفت‌بخش معتقد است عدم وجود سواد سلامت در میان بانوان آن‌ها را بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار می‌دهد.

چون این افراد در برنامه‌های مراقبتی وزارت بهداشت شرکت نمی‌کنند و درباره روش‌های پیشگیری از بیماری‌ها دانش کمی دارند.

محمدرضا حکیمیان، جراح سرطان سینه می‌گوید تغییر در سبک زندگی خطر ابتلا به سرطان سینه را حتی در زنانی که در معرض خطر بالای ابتلا به آن هستند، کاهش می‌دهد. بنابراین برای پیشگیری از سرطان سینه محدود کردن هورمون درمانی پس از یائسگی، شیردهی پس از به دنیا آمدن فرزندان، ورزش منظم و رعایت رژیم غذایی سالم و متعادل، انجام سالانه ماموگرافی و معاینه برای زنان بالای 40 سال، شناخت علایم هشداردهنده سرطان و مراجعه به‌موقع به پایگاه‌های سلامت و پرهیز از دخانیات توصیه می‌شود.


منبع: خبرگزاری فارس

شناسه خبر 83364