شناسه خبر:83456
1403/3/20 16:49:07

استاندار مرکزی با اشاره به شرایط اقلیمی و پوشش گیاهی به وجود آمده ناشی از بارندگی‌های بهار امسال گفت: افزایش دمای هوا احتمال خطر بروز آتش‌سوزی‌ در جنگل‌ها و مراتع را افزایش داده است که باید تمهیدات لازم برای پیشگیری از وقوع هر گونه آتش‌سوزی عمدی یا غیرعمدی از سوی نهادهای متولی اندیشیده شود.

«فرزاد مخلص‌الائمه» روز یکشنبه در ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان مرکزی، افزود: در بازدیدی که از منطقه حفاظت شده هفتاد قله به عمل آمد، مشاهده شد که بارش‌های مطلوب، موجب شده تا پوشش سبزی در منطقه حاکم باشد که با گرم شدن هوا، احتمال آتش سوزی قوت می‌گیرد، بنابراین باید تدابیر لازم پیش‌بینی شود.

وی با بیان اینکه دهیاران و شهرداران استان نسبت به خرید تجهیزات اطفاء حریق در اسرع وقت اقدام کنند، ادامه داد: برنامه جامع و منسجم پیش‌ بینی، پیشگیری، اطفای حریق و احیا و بازسازی جنگل‌ها و مراتع باید توسط دستگاه‌های ذیربط تدوین و از ظرفیت‌های مختلف این مسیر استفاده شود.

استاندار مرکزی بیان کرد: آموزش و فرهنگ‌سازی و توانمندسازی ساکنان بومی و محلی در پیشگیری از آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع بسیار موثر است که باید مورد توجه متولیان امر قرار بگیرد.

مخلص الائمه افزود: لازم است با توجه به سابقه حوادث و حریق در تالاب میقان، اداره کل حفاظت محیط زیست با کمک فرمانداری اراک پیش‌بینی‌های لازم را انجام و مانوری با حضور دستگاه‌ها متولی برای آمادگی در محل تالاب برگزار کند.

بیشتر بخوانید:

آتش سوزی در اراضی طبیعی استان مرکزی ۱۰۷ درصد کاهش یافت

۱۰۰ هکتار از مراتع «خانه میران» اراک در آتش سوخت

وی افزود: شرکت آب منطقه‌ای نیز برای لایروبی مسیل‌ها، پل‌ها و رودخانه‌های استان به صورت مستمر اقدام کند تا از بروز حوادث در این مناطق در صورت بارش رگباری جلوگیری شود و شهرداری نیز از تخلیه نخاله‌های ساختمانی که منجر به مسددود شدن آب راه‌ها می‌شود، جلوگیری کند.

استاندار مرکزی درباره فروریزش زمین در اراک نیز گفت: اقدامات پیشگیرانه توسط دستگاههای مسئول انجام شود تا مخاطرات احتمالی کاهش یابد و لازم است آمار استخراجی از قنوات در اختیار مدیریت بحران استان قرار گیرد.

مخلص الائمه گفت: با گرم شدن هوا، امکان شنا در مناطق مستعد استان وجود دارد و برای جلوگیری از غرق شدگی، دستگاه‌ها نسبت به آگاهی بخشی لازم اقدام کنند تا در فصل تابستان شاهد تلفات جانی در استخرهای کشاورزی یا سدها نباشیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی نیز درباره فرونشست زمین در کرهرود اراک گفت: تحقیقات انجام شده در ۵۰ هکتار از این منطقه، فرونشست وجود ندارد، بلکه ریزش گزارش شده است.

 

«عباس یوسف‌زاده» در این باره توضیح داد: در منطقه کرهرود مقاومت خاک پایین و از نوع نباتی است و براساس گزارش سازمان نظام مهندسی ساختمان استان به علت شکستگی لوله‌های آب فروریزش اتفاق افتاده و فرونشستی درکار نیست.

شناسه خبر 83456