شناسه خبر:83473
1403/3/21 11:47:11
به همت شرکت دانش‌بنیان همدان؛

تولید سوسیس ماهی بدون نیترات

به همت شرکت دانش‌بنیان همدانی، سوسیس و کالباس بدون نیترات برای نخستین‌بار در جهان تولید شد.

سپهرغرب، گروه - طاهره ترابی مهوش :

مهم‌ترین عامل منع مصرف محصولات سوسیس و کالباس در دنیا، استفاده از مواد نگهدارنده نیتریت و نیترات در آن‌هاست چراکه این مواد از بدن انسان دفع نمی‌شود اما تاکنون جایگزینی برای نیتریت جهت نگهداری محصولات گوشتی در دنیا در نظر گرفته نشده زیرا استفاده از آن همزمان دارای اثرات مفیدی شامل کاهش رشد میکروارگانیسم، دادن رنگ صورتی و سرخ به گوشت، کنترل نسبی اکسیداسیون چربی و بهبود طعم محصول را در محصولات گوشتی به‌دنبال دارد.
حال آنکه این معضل در شیلات و آبزی‌پروری دوچندان است زیرا فرآوری آن تنها حالت تولید محصولات کنسروی است و تا چندی پیش محصولی با عنوان سوسیس ماهی وجود نداشت؛ بنابراین بخش اعظمی از ماهی پرورشی و صیدشده باید به شکل تازه خورده می‌شد پس لازم بود بنا به ظرفیت موجود، محصولات نوینی با منبع ماهی فرآوری و تولید شوند؛ حال آنکه محصولی همچون سوسیس ماهی قابلیت تولید انبوه را دارا بوده و با تولید آن، بخش شیلات دارای امنیت اقتصادی بیشتری خواهد شد.

بنابراین شرکت «دانش سلامت خوراک یاران» از طریق تولید سوسیس و کالباس ماهی بدون نیترات گام مهمی در صنعت شیلات برداشت؛ بنابراین با توجه به اهمیت موضوع برآن شدیم تا گفت‌وگویی با مدیرعامل این شرکت ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

کاوه رحمانی‌فرح؛ با بیان اینکه این شرکت در حوزه تولید فرآورده خوراکی از آبزیان مشغول فعالیت است، گفت: هدف غایی ما تولید محصولات غنی از امگا 3 با هدف بهبود سلامت مصرف‌کنندگان است.

وی با ابراز اینکه فرآورده‌های ماهیسا نخستین تولیدکننده سوسیس و کالباس بدون بو از ماهی در خاورمیانه است که فعالیت خود را سال فعالیت1389 در قالب بنیاد نخبگان آغاز کرد، افزود: سال 91 نیز شرکت ما با ویژند ماهیسا به یک شرکت دانش‌بنیان بدل شد.

این فناور با اشاره به اینکه ماهیسا نخستین تولیدکننده سوسیس و کالباس بدون بو از ماهی است که با بهره‌مندی از تأیید بنیاد ملی نخبگان توانسته یک محصول سالم را در دسترس عموم قرار دهد، ابراز کرد: در گام نخست با تولید این محصولات بدون نیتریت و بدون میکروارگانیسم توانستیم عنوان دانش‌بنیانی را کسب کنیم.

رحمانی‌فرح، گفت: بر پایه مطالعات بازار یکی از محصولات محبوب بازار ایران سوسیس و کالباس است، از طرفی مردم طعم آن را می‌پسندند اما با توجه به گزارش‌ها، برخی نسبت به‌ سلامت این محصولات نگران بودند بنابراین با این محصول این نگرانی را مرتفع کردیم.

وی با تأکید بر اینکه در ادامه فعالیت نیز یک محصول دیگر دانش‌بنیانی با عنوان ژل امگا3 مقاومت به حرارت تولید کردیم، اذعان کرد: در حال حاضر محصول سوسیس ماهی تولیدشده ما تنها در بخش صادرات به‌کار گرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه بنا به مشکلات اقتصادی که گریبان شرکت را گرفته در حوزه صادرات و تولید صادرات‌محور نیز با مشکل مواجهیم، ابراز کرد: در حال حاضر تمرکز خود را بر تولید محصولات غیر دانش‌بنیان گذاشته‌ایم زیرا میزان حمایت بنا به هزینه تولید بالا کافی نیست.

این فناور جوان با بیان اینکه عمده صادرات ما به کشور کویت و امارات است، خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مشکلات ما بازاریابی است زیرا هزینه تبلیغات بالا بوده و از توان ما خارج است بنابراین آنگونه که باید در این مسیر وارد نشدیم.

رحمانی‌فرح با تأکید بر اینکه در حال حاضر سرمایه ثابت و سرمایه در گردش و بهره‌مندی از تبلیغات ارزان‌قیمت اصلی‌ترین نیاز ماست تشریح کرد: در این شرکت به‌صورت مستقیم برای 15 نفر اشتغال‌زایی کرده‌ایم حال آنکه اگر سرمایه مورد نیاز یعنی حدود 40 میلیارد تومان در اختیارمان بود این عدد را تا 70 نفر افزایش داده و در ادامه مسیر شاهد تولید محصولات دانش‌بنیان با نگاه صادراتی بودیم.

وی تأکید کرد: آنچه ما در عرصه تولیدات دانش‌بنیان موفق به تولید آن شدیم نمونه داخلی و خارجی ندارد.

مع‌الوصف با توجه به آنچه گفته شد شرکت‌های دانش‌بنیان از مؤثرترین عوامل ایجاد اشتغال و رشد اقتصاد دانش‌بنیان در هر کشوری به‌شمار می‌روند؛ این شرکت‌ها که معمولاً برای پاسخگویی به نیاز مشخصی در بازار شکل می‌گیرند، محلی برای تبدیل ایده‌های جدید به محصولات و خدمات مشتری‌پسند هستند.

حال آنکه شرکت دانش‌بنیانی همچون «دانش سلامت خوراک یاران» در راستای تبدیل علم به محصولات مفید و همچنین تجاری‌سازی آن‌ها و تحقق اهداف علمی و اقتصادی در راستای ایجاد ارزش‌افزوده فعالیت می‌کنند، پس شرکت‌های این‌چنینی به نوعی موتور پیشران اقتصاد در هر شهر و منطقه محسوب می‌شوند که می‌توانند با توسعه محصولات و بنگاه‌های زیرمجموعه، نقش تعیین‌کننده در رشد اقتصادی استان‌ها داشته باشند.

حال آنکه پیش از این شرکت‌های دانش‌بنیان بیشتر به رفع نیازهای صنایع روی آورده بودند و «صنعت» جایگاه خاصی در این شرکت‌ها داشت اما با گذشت زمان برای رفع نیازهای مردم در حوزه‌های کشاورزی، پزشکی، صنایع غذایی محصولات لازم را ارائه کردند و اکنون شرکت‌های دانش‌بنیان به معنای واقعی‌تری در جامعه حضور دارند و متخصصان امر توانسته‌اند از مقوله تئوری‌محوری به تولید محصول برسند؛ بنابراین یقیناً توجه به این مقوله می‌تواند نقش مؤثری در تولید ثروت از طریق علم داشته باشد.

اما در حال حاضر متأسفانه به‌صورت عملیاتی تفاوت ملموس و عملی بین شرکت‌های دانش‌بنیان با شرکت‌های ساده وجود ندارد و شرکت‌های دانش‌بنیان باید فرآیندهای طولانی، بروکراسی‌های اداری و پیج و خم ادارات را طی کنند که وقت و انرژی زیادی را می‌طلبد این در حالی است که شرکت‌های ساده چنین زمانی را در بروکراسی‌های اداری طی نمی‌کنند.

از طرفی بهره‌مندی از تسهیلات برای شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور نوپا راحت نیست و وقتی به بانک معرفی می‌شوند، در ابتدا اعتبارسنجی شده و مانند کسی که برای بار نخست به بانک آمده، رفتار می‌شود در حالی که بین کسی که یک دانش فنی خاص دارد با کسی که کار عادی و تولیدی می‌خواهد انجام دهد، تفاوت وجود دارد و نباید با یک دید، به همه مشتریان نگاه شود.

علاوه بر این، شرکت‌های دانش‌بنیان در مسیر خود با سختی‌های زیادی مواجه هستند به طوری که بروکراسی‌های اداری پیچیده در روند دانش‌بنیان شدن وقت زیادی از آن‌ها می‌گیرد، در ضمن در برخی موارد به علت تأخیر در بازپرداخت تسهیلات توسط برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان، صندوق حمایت نوآوری و شکوفایی تا حدودی در پرداخت تسهیلات به سایر شرکت‌ها سخت‌گیری دارد.

شناسه خبر 83473