شناسه خبر:83537
1403/3/22 13:39:26

مدرس دانشگاه و عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان با تعریف مختصری از سبک زندگی گفت: برای داشتن سبک زندگی سالم باید با ابعاد مختلف زندگی که شامل زیستی، روانی، اجتماعی و معنوی است، آشنا شویم و به هر بعد توجه کافی داشته باشیم.

جواد یارعلی با بیان اینکه منظور از سبک زندگی الگوهای رفتاری ثابت افراد است که روند زندگی هر شخصی را از دیگری مجزا می‌کند، اظهار کرد: برای داشتن سبک زندگی سالم باید با ابعاد مختلف زندگی که شامل زیستی، روانی، اجتماعی و معنوی است، آشنا شویم و به هر بعد توجه کافی داشته باشیم.

وی افزود: در دنیای امروزی با پیشرفت فناوری‌ها، سبک زندگی افراد تغییر یافته و بیشتر فعالیت‌های روزمره توسط ماشین‌ها انجام می‌شود، به همین سبب مردم به راحت‌طلبی و بی‌حوصلگی سوق داده می‌شوند.

دانش‌آموخته دکتری روان‌شناسی با اشاره به اینکه مهم‌ترین توصیه برای داشتن سبک زندگی سالم، افزایش تحرک جسمی در سبک زندگی است، ادامه داد: تحرک و فعالیت بدنی را باید در سبک زندگی خود جای دهیم و به آن توجه ویژه‌ای داشته باشیم؛ بعضی شغل‌ها به‌ویژه مشاغل فنی همچون مکانیک، نجار و کارگر در حرفه خود تحرک دارند، اما مشاغل اداری به‌طور معمول فعالیت و تحرک کمتری نسبت به دیگر شغل‌ها دارند.

یارعلی عنوان کرد: رفتن به باشگاه، پیاده‌روی و کوهنوردی از نمونه فعالیت‌های بدنی مؤثر بر سلامت جسمانی است که افراد به آن گرایش دارند، اگرچه بهتر است که این تحرک بدنی با فعالیت‌های روزمره تلفیق شود، برای مثال معلمان می‌توانند در کلاس درس میان دانش‌آموزان قدم بزنند یا کارمندان هرچند دقیقه یک بار از پشت میز بلند شوند و حرکات کششی انجام دهند و در جایگاه نشستن اصول ارگونومی را رعایت کنند.

وی درباره نقش مؤثر رژیم غذایی بر سبک زندگی اضافه کرد: خوراکی‌های امروزی اغلب صنعتی و آکنده از قند، نمک و چربی است، حتی مصرف چیپس، پفک و نوشابه که در میان افراد به‌ویژه نوجوانان رایج است، نه‌تنها از قند، نمک و چربی بسیار برخوردار است، بلکه ارزش غذایی اندکی دارد؛ مصرف محصولات پروتئینی و تراریخته نیز به سلامت انسان ضرر می‌رساند.

عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان خاطرنشان کرد: مصرف سبزی‌ها، میوه‌ها، حبوبات، غلات و دیگر مواد غذایی که از ارزش بالایی برخوردار است را باید در سبد غذایی خود بگنجانیم، چراکه مصرف اینگونه خوراکی‌ها بر سلامت جسم و روح و خلق‌وخوی انسان تأثیر بسزایی دارد.

یارعلی در خصوص توجه به سلامت اجتماعی افزود: ارتباط با خود، خدا، اطرافیان و طبیعت از انواع ارتباطات انسان در سبک زندگی است که باید علاوه بر داشتن توجه کافی به تمام این رابطه‌ها، سعی کنیم ارتباط خوب و مؤثری در هر زمینه داشته باشیم، برای مثال با محبت به دیگران می‌توانیم رابطه مستحکمی با خانواده، دوستان و نزدیکان برقرار کنیم.

وی با اشاره به تأثیر نقش معنویت بر زندگی انسان بیان کرد: توجه به بعد معنوی زندگی موجب اصلاح و بهبود سبک زندگی انسان می‌شود، اما تغییر سبک زندگی به علت رشد چشمگیر رسانه‌ها موجب شده است که افراد به‌ویژه نسل جوان به بعد معنوی و روحانی خود توجه کمتری داشته باشند و این منشأ افزایش ناامیدی و افسردگی در نسل امروزی است.

مدرس دانشگاه با تأکید بر اینکه آرامش داشتن از مؤلفه‌های سبک زندگی سالم است که یکی از راه‌های کسب آن، ارتباط با خدا و توجه به بعد معنوی زندگی است، گفت: در گذشته ابعاد زندگی انسان را منحصر به سه بعد زیستی، روانی و اجتماعی می‌دانستند، اما امروزه بعد معنوی نیز به‌عنوان یکی از ابعاد وجود آدمی مورد توجه روان‌شناسان و مجامع جهانی قرار گرفته است.


منبع: ایمنا

شناسه خبر 83537