شناسه خبر:83555
1403/3/22 17:22:01

پیکر مرحوم آیت‌الله غیاث‌الدین طه‌محمدی، امام‌جمعه سابق همدان روز سه‌شنبه بر دوش اقشار و گروه‌های مختلف مردم تشییع و در گلزار شهدا خاکسپاری شد.

آیین تشییع و نماز بر پیکر آیت‌الله طه‌محمدی با حضور گسترده و باشکوه اقشار مختلف مردم و همچنین مسئولان از میدان امام خمینی (ره) آغاز شد و تا خیابان شهدا ادامه یافت و سپس برای خاک‌سپاری به آرامگاه ابدی، گلزار شهدای همدان منتقل شد.

پیش از این مراسم نیز آیین وداع با امام‌جمعه سابق همدان در حوزه علمیه همدان برگزار شد، همچنین مراسم ترحیم و گرامیداشت این عالم فقید و ربانی هم عصر سه‌شنبه از ساعت 17:30 الی 19 در حسینیه امام خمینی (ره) همدان برگزار می‌شود.

پیکر آیت‌الله محمدی همچنین صبح روز دوشنبه در قم از مسجد امام حسن عسکری علیه‌السلام به سمت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها و در ادامه فامنین زادگاه وی با حضور شاگردان، علاقه‌مندان، طلاب و روحانیون و دیگر اقشار مختلف مردم تشییع شده بود.

مرحوم آیت‌الله طه‌محمدی به‌علت عارضه مغزی ناشی از تصادف (در فروردین‌ماه امسال) در بیمارستان شهیدنکویی شهر قم بستری بود؛ این عالم ربانی شامگاه جمعه هجدهم خردادماه در سن 77 سالگی به‌‌علت عارضه مغزی دار فانی را وداع گفت.

آیت‌الله طه‌محمدی، نماینده پیشین مجلس خبرگان رهبری از استان همدان و 14 سال نماینده ولی فقیه در استان و امام‌جمعه شهر همدان بود.

وی دارای عنوان حوزوی آیت‌الله و 23 سال امام‌جمعه شهرستان فامنین بود؛ وی بعدها به‌عنوان امام‌جمعه همدان منصوب شد.

آیت‌الله طه‌محمدی همدانی سال 1326 در یکی از روستاهای فامنین در یک خانواده مذهبی به دنیا آمد؛ او در 12 سالگی جهت تحصیل به حوزه علمیه قم رهسپار شد، درس مقدمات را نزد برادر خود حجت‌الاسلام حاج‌میرزاعلی محمدی و سطوح عالی را هم نزد حضرات آیات نوری همدانی، مشکینی، سلطانی، طباطبایی و خزعلی پست سر گذاشت.

وی همچنین دروس خارج از فقه و اصول را نیز از محضر آیات عظام و علمای اعلام ازجمله امام خمینی (ره)، میرزا هاشم آملی و شیخ مرتضی حائری تلمذ کرد و منظومه حکمت را نزد شهیدمفتح و حکمت متعالیه، مباحث عرفانی و تفسیری را در خدمت علامه بزرگوار طباطبایی، جوادی آملی، حسن‌زاده آملی و شهیدمطهری فرا گرفت.

آیت‌الله طه‌محمدی همدانی در سن 28 سالگی موفق به کسب اجازه اجتهاد از آیت‌الله میرزا هاشم آملی شد و از حضرات آیات همچون محمدتقی بهجت و سیدشهاب‌الدین مرعشی نجفی و محمدعلی اراکی اجازه نقل حدیث را دریافت کرد.

وی در مبارزات علیه رژیم ستم‌شاهی ید طولایی را دارا بود و پیش از قیام 15 خردادماه سال 42، فعالیت خود را در این زمینه آغاز کرد؛ آیت‌الله طه‌محمدی ازجمله افرادی بود که در واقعه مدرسه فیضیه مورد ضرب‌وشتم مأموران رژیم ستم‌شاهی قرار گرفت.

وی در دوران هشت سال دفاع مقدس نیز با حضور در مناطق جنگی، همراه رزمندگان بود و در زمینه جمع‌آوری کمک‌های مردمی و پشتیبانی از جبهه‌های جنگ حضور فعال داشت. از اقدامات مهم ایشان به تأسیس حوزه‌های علمیه خواهران و برادران الزهرا و امیرالمؤمنین شهرستان فامنین و تربیت صدها طلبه موفق در عرصه‌های مختلف مدیریتی، علمی و تبلیغی می‌توان اشاره کرد.

ریاست بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا، از دیگر فعالیت‌های وی به‌شمار می‌رفت.

نماینده ولی فقیه در استان و امام‌جمعه همدان در مراسم تشییع روز سه‌شنبه ایشان در میدان امام خمینی (ره) همدان گفت: آیت‌الله طه‌محمدی، امام‌جمعه سابق همدان از سال 42 در مسیر انقلاب‌ اسلامی گام برداشت و نقش عمده‌ای در گسترش و توجه به حوزه‌های علمیه داشت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب‌الله شعبانی‌موثقی افزود: امام‌جمعه سابق همدان دارای اخلاق اسلامی بود و بزرگوارانه در انتخابات خبرگان نیز به‌عنوان انجام وظیفه حضور یافت.

وی اظهار کرد: آیت‌الله طه‌محمدی معتقد بود کسی که قصد پذیرش مسئولیت دارد، باید اخلاق‌محور باشد.

نماینده ولی‌ فقیه در استان همدان خاطرنشان کرد: امام‌جمعه سابق همدان حتی پس از استعفا از امامت جمعه، حمایت خود را از انقلاب‌ اسلامی و رهبر معظم انقلاب اسلامی همچون گذشته ادامه دادند.

استاندار همدان نیز با بیان اینکه آیت‌الله طه‌محمدی عمر سراسر خیر و برکت خود را در راه اسلام، قرآن و مکتب اهل بیت سپری کرد، گفت: آیت‌الله طه‌محمدی برای خدمت به مردم از هیچ تلاشی فروگذار نبود.

علیرضا قاسمی‌فرزاد با بیان اینکه ایشان استاد اخلاق، الگو و نمونه تقوا در کسوت امام‌جمعه فامنین و نمایندگی ولی فقیه در استان همدان و ریاست بنیاد بوعلی بود، تصریح کرد: ایشان همواره دغدغه دین و مردم را داشت و بسیار تلاش کرد از انحرافات جامعه جلوگیری کند.

وی با بیان اینکه آیت‌الله طه‌محمدی هیچ دلبستگی و وابستگی به مناصب دنیایی نداشت، افزود: ایشان در حیات طبیه خود در راه خدمت‌گزاری به مردم و کمک و حمایت از مسئولان همواره تلاش می‌کرد.

قاسمی‌فرزاد با اشاره به اینکه آیت‌الله طه‌محمدی به دنبال مطامع و خواسته‌های فردی و دنیایی نبود، تصریح کرد: ایشان در راه خدمت به علم و دین عمر خود را صرف کرد و یادگاری‌هایی را به‌جا گذاشت. به‌طوری‌ که فرزندان شایسته‌ای را تربیت کرد؛ تشکر می‌کنم از خانواده و فرزندان ایشان که موافقت خود را برای تدفین این عنصر معنوی در شهر همدان اعلام کردند.


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 83555