شناسه خبر:83565
1403/3/23 12:58:56

باغداران اراک می‌گویند، هزینه بالای تامین آب و برق و دیگر امور ، آن هم بدون هیچ بازده مالی، نگهداری باغ‌ها را که به عنوان ریه تنفسی این شهر آلوده محسوب می‌شوند برای آنها دشوار کرده از این‌رو، خواستار تغییر کاربری برای به انبوه‌سازی ساختمان‌ هستند.

اراک آلوده دلش به همین تکه باغ‌های باقی مانده خوش است و تلطیف هوای این شهر تا حد زیادی وام‌دار باغ‌های سنجان و کرهرود بوده و هست. این مناطق علاوه بر مسئولیت تلطیف اراک منظره‌ای زیبا و بکر برای این شهر محسوب می‌شود که متاسفانه در سال‌های متمادی با اینکه فرصت ناب برای ایجاد تفرجگاه آن هم برای شهری خالی از محیط مناسب تفریحی بوده مورد بی توجهی قرار گرفته است.

این در حالی است که شهرهایی مانند اصفهان، کاشان، شیراز و بسیاری دیگر، از همین باغ‌های شهری برای جذب گردشگر استفاده و در عین حال به حفاظت از این مناطق و تامین منافع مالکین نیز کمک کرده‌اند.

امروز مالکین باغ‌های سنجان و کرهرود از اینکه این باغ‌ها منفعت مالی برایشان ندارند و از طرفی قیمت چندانی هم برای فروش حاصل نمی‌شود شکایت دارند و خواستار تغییر کاربری به مسکونی هستند.

به هر حال باغداران این ناحیه نیز حق داشتن منفعت مالی از سرمایه خود را دارند و از طرفی اراک نیز به تنفس و زنده بودن این باغ‌ها محتاج است و همه این‌ها منجر به تجمع اهالی این مناطق مقابل شورای شهر اراک شد.

اهالی منطقه سنجان و کروهرود: ما بلاتکلیف مانده‌ایم

«احمد خانی» یکی از اهالی این منطقه گفت: باغ‌ها از بین رفته‌اند و آبی برای باغداری در دسترس نیست و به همین دلیل خواستار تغییر کاربری هستیم که برای فرزندانمان خانه بسازیم.

«فاطمه منصوری» دیگر اهالی این منطقه نیز با اشاره به اینکه وسعت باغ‌های این منطقه ۳۰ هکتار است، بیان کرد: حدود ۸۰ خانواده با این مسئله درگیر هستند.

وی ادامه داد: وضعیت نامشخصی داریم نه امکان باغداری وجود دارد و نه امکان ساخت و ساز و در واقع از سرمایه خود نمی‌توانیم به درستی استفاده کنیم.

«رضا صفری» دیگر ساکن این منطقه نیز گفت: تاکستان‌های انگور این مناطق خشک شده است و نمی‌توانیم آب مورد نیاز را تامین کنیم، از طرفی به دلیل نامشخص بودن وضعیت کاربری خریداری برای این مناطق نیست.

وی اظهار کرد: متاسفانه باغ‌های ما که محل زندگیمان است به جایگاه مصرف کنندگان مواد مخدر و تجمع زباله تبدیل شده است.

«محمود سماعی» از دیگر اهالی این منطقه نیز عنوان کرد: تغییر کاربری باغ‌ها امکان پذیر نیست از طرفی سال‌ها است که موضوع تبدیل شدن به منطقه گردشگری مطرح می‌شود و برای ایجاد این امکان هم اقدامی نشده است و در نهایت ساکنین این مناطق بلاتکلیف مانده‌اند.

 

سخنگوی شورای اسلامی اراک در خصوص این مسئله گفت: این موارد در اراک متعدد است و تصمیم‌گیری در این خصوص از اختیارات شورای شهر نیست و نهادهای مسئول از جمله جهاد کشاورزی باید برای تغییر کاربری تصمیم‌گیری کنند.

«عباس خسروانی» بیان کرد: باید توجه داشت که در طرح جامع کلانشهر اراک و طبق نظر کارشناسان کشور این مناطق باغ تعریف شده‌اند و هیچ شهرسازی نمی‌پذیرد این باغ‌ها یک به یک به آپارتمان تبدیل شوند.

وی ادامه داد: تغییر کاربری باغ‌های مذکور به مسکونی محل ایجاد فساد مالی نیز می‌شود و قیمت زمین این مناطق به یکباره افزایش و سودجویان از این مسئله سود خواهند برد.

سخنگوی شورای شهر اراک در پاسخ به این سوال که به هر حال شورای شهر به عنوان نماینده محلی مردم باید نقش مطالبه‌گری خود را ایفا کند، گفت: پیگیری‌هایی از طریق شورای اسلامی شهر اراک، نمایندگان قبلی مجلس شورای اسلامی و دیگر دستگاه‌های مرتبط در این خصوص صورت گرفته و طرح جامع برای این مناطق تعریف شده است.

خسروانی ادامه داد: طبق این طرح می‌توان باغ‌ها را حفظ و بسته‌های تشویقی و پیشنهادی به مالکین ارائه داد که بر اساس آن از باغ‌ها برای ایجاد تفرجگاه استفاده و منفعت مالی کسب کنند.

وی با تاکید بر این نکته که باید برای تامین آب باغ‌ها نیز به مالکین کمک شود، افزود: طرح جامع مذکور در دست مطالعه قرار دارد و در صورت اتمام باید با مالکین مذاکره و زمینه فعالیت آن‌ها فراهم شود.

کلام آخر…

انجام مطالعات این طرح که البته می‌بایست خیلی پیش از این‌ها مورد توجه قرار می‌گرفت باید با سرعت انجام شود و هر روز تعلل به خشکی بیشتر باغ‌ها و تضییع حقوق مالکین این نواحی ختم می‌شود.

صنایع آلوده این شهر باید غرامت خود را در حمایت از این مناطق برای تبدیل شدن به منطقه گردشگری تفریحی پرداخت نمایند و نمی‌توان سال‌های متمادی را نیز به بهانه مطالعه یک طرح سپری کرد.

مسئله مهم این است که چرا اجرای چنین برنامه‌هایی در دوره‌های قبلی شورای شهر و مجلس شورای اسلامی مغفول مانده بود در صورتی که در دیگر شهرها چنین طرح‌هایی به راحتی تعریف و اجرا می‌شود، اما برای اراک پیمودن این راه همواره دشوار و ناممکن بوده است.

 

حالا ساکنان این مناطق و مردم اراک انتظار جبران سال‌های گذشته و تسریع در روند تعریف و اجرای چنین طرح‌هایی را دارند و هر روز تعلل به معنای از دست دادن فرصت برای اراک و شهروندان آن است.

شناسه خبر 83565